Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med å dele Lyse internett på lokalt nett


Anbefalte innlegg

Jeg har Lyse sin bredbåndspakke med ip-telefon, tv og bredbånd. Det er 3 maskiner i huset og jeg sliter med å gi maskinene tilgang til internettet. Når jeg kobler på en maskin så funker det fint, men når jeg kobler på en maskin til så kommer det opp på den 1. maskinen: Windows - Systemfeil, Det finnes en IP-adressekonflikt med et annet system på nettverket. Og på den andre maskinen står det begrenset eller ingen forbindelse- ugyldig IP-adresse.

 

Det er automatisk satt opp med automatisk tildeling av IP-adresser.

 

Nettverks utstyr: Sunsway/ST Lab Switch 5P 10/100

+en gammel AVI CentreCOM RH50BE- 10Base - T/Bnc Port micro hub/repeater

 

 

Så er det noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal sette opp dette nettverket for å få det til å fungere? Hadde vert greit å fått det i orden før jul :hmm:

 

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, setter jeg bare routeren foran switchene? Men jeg fikk det til å fungere for ikke så lenge siden. Da koblet jeg bare på den 1. maskinen å så såg jeg hva ip-adresse den fikk. Så satte jeg bare pc'en manuelt opp på ip-adressen Så koblet jeg på de andre pc'ene å endret ip adressen med å øke det siste sifferet i ip-adressen med 2. Merkeligt så virket det da en liten stund, men nå virket bare 1. pc på nettet.

 

Hva router anbefaler dere da, og er det vanskeligt å sette opp en router? Må du konfigurere den?

 

Mvh Alex

Lenke til kommentar

Men visst jeg jeg kjøper en router, kan jeg koble på switchen etter routeren å bruke de til å dele internett til pc'ene? For jeg må bruke en router til å koble sammen 2 kabler for strekningen blir for stor inni huset.

 

 

 

Lyse>---------router(1.pc)--------------Switch(1.pc)-------------------(1.pc)

 

 

 

 

Sånn ser jeg for meg oppsettet, men jeg lurer litt på den switchen om det går an å ha den på enden.

 

Mvh Alex

Endret av Chieftec Matrix
Lenke til kommentar

lyse bruker et stort nat nettverk for å gi kunder oppkobling, bare sett opp ip selv sånn som du gjorde første gangen, tror du ma kjøpe statisk ip (10,- mnd.) for å sette opp router, vel?

 

edit: du kan ha 5pcer før du må sette opp eget nat

Endret av mark
Lenke til kommentar
lyse bruker et stort nat nettverk for å gi kunder oppkobling, bare sett opp ip selv sånn som du gjorde første gangen, tror du ma kjøpe statisk ip (10,- mnd.) for å sette opp router, vel?

 

edit: du kan ha 5pcer før du må sette opp eget nat

5329279[/snapback]

 

hva er det du snakker om?Jeg kjenner ikke til lyse sine nett, men jeg tviler sterkt på at de kjører NAT på hele nettverket sitt. NAT er en metode for å få flere datamaskiner på nett mens det fra utsiden ser ut som at det bare er en datamaskin som er koblet til. Det vil si at det ser ut som at alle datamaskinene har samme IP fra "utsiden". Dette betyr igjen at dersom du bare får en IP, så må du bruke NAT dersom du vil ha flere enn 1 maskin på nett.

Lenke til kommentar

Lyse sine sider:

Markedets beste bredbånd

Lyse tilbyr markedets suverent beste bredbånd: 10 til 100 ganger raskere enn konkurrentene. Alt på én fiberoptisk kabel, tilrettelagt for morgendagens utvikling!

 

Enkelt sagt er "bredbånd" en fellesbetegnelse for løsninger som gjør det mulig å overføre bilde, lyd og data i høy hastighet og med høy kvalitet. Det vil si:

 

Fast høyhastighetsforbindelse til Internett, på flere PC-er samtidig

 

Ser ut som du skal kunne ha flere pc\er på nettet uten å måtte kjøpe egen router til å dele ut flere Ipér. Så lenge du ikke har kjøpt bedt om statisk IP bør/kan du ikke sette statisk Ip på maskinene hjemmehos deg. Neste gang du prøver å starte maskinene kan godt de Ipéne være opptatt. Rart de ikke kjører DHCP, hvis de ikke gjør det. Du kan godt teste med statisk Ip nå, prøv med litt forskjellige numre i den siste rekka. men du bør ringe dem for å få klarhet i hvordan du skal forholde deg til dette problemet, så du slipper å lete etter ledige IPér hos de.

 

Ta høyde for at jeg kan ha misforstått noe angående problemet ditt.

Lenke til kommentar

Lyse deler ut IP via DHCP:

 

Klippet fra Hadeland Energi som er lyse-partner:

 

Hvor mange PC-er kan jeg koble til?

 

 

Svar:

Dersom du har en grå hjemmesentral kan du uten videre koble til inntil 4 PC-er. Disse PC-ene vil få tildelt en privat IP-adresse, og du kan benytte hvilken som helst port. Du kan også benytte en switch til å få flere porter tilgjengelig, men vi anbefaler sterkt å installere en brannmur for å beskytte dine PC-er.

 

Har du en sort hjemmesentral, kan du koble en PC til hjemmesentralen. Skal du koble flere PC-er bak hjemmesentralen må du installere en brannmur for å koble disse PC-ene til. PC eller brannmur kobler du til port merket PC på hjemmesentralen. Dette er den eneste porten du kan få tilkoblet deg Internett. Her får du en offisiell IP-adresse automatisk. For å velge en brannmur, kan du lese vår test. Bak brannmuren kan du ha så mange PC-er du vil.

Lenke til kommentar
lyse bruker et stort nat nettverk for å gi kunder oppkobling, bare sett opp ip selv sånn som du gjorde første gangen, tror du ma kjøpe statisk ip (10,- mnd.) for å sette opp router, vel?

 

edit: du kan ha 5pcer før du må sette opp eget nat

5329279[/snapback]

 

hva er det du snakker om?Jeg kjenner ikke til lyse sine nett, men jeg tviler sterkt på at de kjører NAT på hele nettverket sitt. NAT er en metode for å få flere datamaskiner på nett mens det fra utsiden ser ut som at det bare er en datamaskin som er koblet til. Det vil si at det ser ut som at alle datamaskinene har samme IP fra "utsiden". Dette betyr igjen at dersom du bare får en IP, så må du bruke NAT dersom du vil ha flere enn 1 maskin på nett.

5330030[/snapback]

 

 

de kjøre nat på nesten* hele netverket sitt, skal du unngå lyse sin nat må du kjøpe statisk ip å lage nat selv(eller bare ha en pc). det vil si at du kan koble mer enn 3 pcer til inet

Dersom en vil dele bredbåndforbindelsen med flere enn tre datamaskiner, trenger en en Router som kan fordele forbindelsen.
må du kjøre eget nat.

 

grunnen til at jeg kjøpte statisk ip var at andre idioter som hadde samme ip som meg var bannet fra mange dc++ huber

 

Det er hva jeg snakker om.

 

 

*de som har statisk ip er utenom.

 

 

Ser ut som du skal kunne ha flere pc\er på nettet uten å måtte kjøpe egen router til å dele ut flere Ipér. Så lenge du ikke har kjøpt bedt om statisk IP bør/kan du ikke sette statisk Ip på maskinene hjemmehos deg. Neste gang du prøver å starte maskinene kan godt de Ipéne være opptatt. Rart de ikke kjører DHCP, hvis de ikke gjør det. Du kan godt teste med statisk Ip nå, prøv med litt forskjellige numre i den siste rekka. men du bør ringe dem for å få klarhet i hvordan du skal forholde deg til dette problemet, så du slipper å lete etter ledige IPér hos de.

 

Ta høyde for at jeg kan ha misforstått noe angående problemet ditt.

5330058[/snapback]

 

jeg har en maskin som er på lyse sin nat som jeg altid har hatt statisk ip på

Endret av mark
Lenke til kommentar

Med mindre du har bestilt fast IP, så bør du la den enheten du kobler opp som første enhet etter HS stå med dynamisk IP. Dette sikrer at du ikke mister nett i tilfelle Lyse skulle finne på å skifte IP-range.

 

Ellers så kan du teoretisk sett sette opp så mange maskiner du bare vil på ett abb, men du trenger en router med mulighet til å route mellom ett lokalt nett og Lyse sitt nett.

 

Her kan du bruke så godt som alle bredbåndsroutere som er på markedet i dag, da med unntak av D-Link sin DGL-4300 Gamerrouter. Denne sliter med at den blir koblet av nett.

 

-KJ

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
lyse bruker et stort nat nettverk for å gi kunder oppkobling, bare sett opp ip selv sånn som du gjorde første gangen, tror du ma kjøpe statisk ip (10,- mnd.) for å sette opp router, vel?

 

edit: du kan ha 5pcer før du må sette opp eget nat

5329279[/snapback]

 

Lyse har to fibertyper Fiber1 og Fiber2. Fiber1 er det første systemet Lyse brukte, og valgte da og kjøre NAT. Dvs. at hvis du har en 10.*.*.* adresse så deler du en offentlig ip med de som er koblet til samme node som deg selv.

 

Har du derimot fiber2 så vil du få en 80.*.*.* adresse, noe som betyr at du har en dynamisk offentlig adresse.

 

Med andre ord, har du fiber1 anbefaler jeg at du får fast ip, slik at du kan spille online spill og drive med fildeling (fyfy ? :p).

Har du da fiber2 så trenger du egentlig ikke fast ip med mindre du skal sette opp en server.

 

PS. Har du fiber1 løsningen så kan du koble opp til 5 pc`er til den hjemmesentralen du har via en switch, men du er fortsatt bak NAT.

har du da fiber2, får du bare èn IP, for å få flere pc`er på nett, kjøper du deg en router :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...