Gå til innhold

WinXP ikke OEM lengre?


Mr.M

Anbefalte innlegg

Har vurdert å kjøpe meg WinXP, og ser at komplett.no nå selger dette uten krav om at man kjøper det sammen med noe hardware.

 

Men er det da riktig av komplett.no å fortsatt kalle det WinXP OEM versjon? Får dette nye noe å si, feks. hvis man vil selge cd'en videre på et senere tidspunkt? Tidligere har det vel vært slik at hvis du solgte win OEM til noen andre, så måtte f.eks. harddisk, cpu, etc. følge med. Bestiller jeg XP nå, UTEN hardware, så kan jeg vel selge den videre slik jeg vil?

 

Har denne nye vrien fra komplett.no noen praktisk (positiv) betydning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror det står med liten skrift at det følger med en Trust-mus. For en OEM-versjon av Windows er jo som kjent en Windows som er kjøpt samtidig med en "viktig" PC-komponent...

5324913[/snapback]

 

Står ikke noe om at det følger med mus:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303200&cks=PLC

 

Det saken gjelder er at jeg har en pc som det aldri har vært innstallert Windows XP på. Nå da man tydeligvis kan få kjøpt XP som ikke er bindt (i utgangspunktet?) til noe maskin/hardware, så lurer jeg på om det blir anderledes enn det man har hørt tidligere, vedr. vidresalg av enten harddisk, etc., og selve OS'et?

 

Dette er vel egentlig også en litt prinsipiell innfallsvinkel for min del. Hvorfor kan man nå plutselig frafalle kravet om kjølp av hardware, hvem tjente i såfall på dette tidligere?, var det Microsoft eller pc'sjappa? osv. osv.

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar
Et lite besøk hos Brilleland gir svaret: Produktet kan nå kjøpes løst ( ikke sammen med hardware ) hvis det skal innstalleres i egen PC;)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303200&cks=PLC

5326045[/snapback]

 

Er litt usikker på om siste innlegg var til meg(?), men tror jeg har noenlunde bra syn. :)

 

Hvis jeg kjøper XP er det for å bruke på egen maskin. (som nevnt over)

 

Men jeg planlegger også å bygge en pc om etpar måneders tid. Hvis jeg kjøper XP nå, og i mellomtiden installerer på den gamle pc'n, vil jeg da få problemer når jeg etterhvert legger det inn på den nye pc'n? (sletter da selvfølglig XP fra den gamle pc'n, og legger inn Win ME igjen, som den bruker nå)

 

??

Lenke til kommentar
Et lite besøk hos Brilleland gir svaret: Produktet kan nå kjøpes løst ( ikke sammen med hardware ) hvis det skal innstalleres i egen PC;)

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303200&cks=PLC

5326045[/snapback]

 

Er litt usikker på om siste innlegg var til meg(?), men tror jeg har noenlunde bra syn. :)

 

Hvis jeg kjøper XP er det for å bruke på egen maskin. (som nevnt over)

 

Men jeg planlegger også å bygge en pc om etpar måneders tid. Hvis jeg kjøper XP nå, og i mellomtiden installerer på den gamle pc'n, vil jeg da få problemer når jeg etterhvert legger det inn på den nye pc'n? (sletter da selvfølglig XP fra den gamle pc'n, og legger inn Win ME igjen, som den bruker nå)

 

??

5326114[/snapback]

 

 

Hehe ! en PC, en lisens. Hadde ikke brukt MEèn om så noen hadde betalt den for meg... ;)

Lenke til kommentar

 

 

Hehe ! en PC, en lisens. Hadde ikke brukt MEèn om så noen hadde betalt den for meg... ;)

5326136[/snapback]

 

En pc, en lisens, ja da er "tilbudet" fra komplett.no ikke noe nytt/revolusjonerende.. fortsatt bindt til all hardwaren din, men du slipper å kjøpe mus til kr.50..

 

jarmo, jeg hadde ALDRI byttet OS hvis det ikke var for at ny hardware nå til dags krever det. Det er befriende å kunne formatere og mixe med div. deler uten å måtte melde ifra til Microsoft, + at man føler seg mindre overvåket. Det er masse problemer med XP som man er spart for, nok å lese div. forum det. hehe

Lenke til kommentar

Tror jeg skal kjøpe en palle Win2k Pro.. ser for meg et sånt post-apokalyptisk krigsherjet landskap hvor XP brukere ligger over blokker av betong og nedslitte neonskilt med teksten "Windows XP for a better future" maler landskapet med sitt grelle syntetiske lysskinn.. og der sitter jeg i bula mi 30m under bakken 5 klikk sør-vest for hva som en gang var et sentrum i en by befolket med lykkelig uvitende databrukere. "Tis just business, like always" hveser jeg mellom sammenbitte gullbelagte tenner mens jeg krever en sabla formue for hver CD, for alle vet at om de er "enhanced" (eksploderer og dreper alt liv i en omkrets av 3km om de forsøker å kopiere innholdet). Så kaster jeg den usle kunden tilbake ut i den skitne mørke tilværelsen, med en liten lapp med adressen til en middels knøttliten sovealkove med en terminal han kan bruke dette systemet uten at hans kropp vil gjennomgå nok en solid dose stråling fra anti-trust XP.020 radaren.

 

Så tusler jeg opp til den skitne baren min, hvor alle mine trofaste kunder fremdeles kjenner meg ved mitt gamle navn.. Ratz. *biggrin*

 

 

Neida.. jeg liker XP godt, kjøpte XP Pro nylig, og det har så langt fungert upåklagelig. Min versjon er OEM.

Lenke til kommentar
Tror jeg skal kjøpe en palle Win2k Pro.. ser for meg et sånt post-apokalyptisk krigsherjet landskap hvor XP brukere ligger over blokker av betong og nedslitte neonskilt med teksten "Windows XP for a better future" maler landskapet med sitt grelle syntetiske lysskinn.. og der sitter jeg i bula mi 30m under bakken 5 klikk sør-vest for hva som en gang var et sentrum i en by befolket med lykkelig uvitende databrukere. "Tis just business, like always" hveser jeg mellom sammenbitte gullbelagte tenner mens jeg krever en sabla formue for hver CD, for alle vet at om de er "enhanced" (eksploderer og dreper alt liv i en omkrets av 3km om de forsøker å kopiere innholdet). Så kaster jeg den usle kunden tilbake ut i den skitne mørke tilværelsen, med en liten lapp med adressen til en middels knøttliten sovealkove med en terminal han kan bruke dette systemet uten at hans kropp vil gjennomgå nok en solid dose stråling fra anti-trust XP.020 radaren.

 

Så tusler jeg opp til den skitne baren min, hvor alle mine trofaste kunder fremdeles kjenner meg ved mitt gamle navn.. Ratz.  *biggrin*

 

 

Neida.. jeg liker XP godt, kjøpte XP Pro nylig, og det har så langt fungert upåklagelig. Min versjon er OEM.

5326362[/snapback]

 

Sundiver, vurdert å levere inn dette som filmmanus/ide? hehe :-)

Jeg skal ta godt vare på ME og 98 cd'ene mine, det kan komme tider hvor dette blir ettertraktet! Og en annen ting, bruktprisen på en Win ME er vel 5-600 kroner, -hvor mye for man for en brukt XP? ingenting

Lenke til kommentar
*Snip*

5326362[/snapback]

 

Sundiver, vurdert å levere inn dette som filmmanus/ide? hehe :-)

Jeg skal ta godt vare på ME og 98 cd'ene mine, det kan komme tider hvor dette blir ettertraktet! Og en annen ting, bruktprisen på en Win ME er vel 5-600 kroner, -hvor mye for man for en brukt XP? ingenting

5326447[/snapback]

 

Kjøper du en brukt XP er du blitt lurt :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...