Gå til innhold

Treg oppstart av WinXP


Anbefalte innlegg

Av en eller annen grunn så er pc'en min begynte å bli veldig treg når den starter Windows XP sp2. Alt virker normalt til etter velkomstskjermen, men når bakgrunnsprogrammene begynner å lastes inn så tar det fra 1 1/2 til 2 minutt før alle ikonene nede til høyre er på plass og alt er lastet.

Har det noe med rekkefølgen på programmene å gjøre, eller er det noe som henger en stund før maskina fortsetter? Hvordan kan jeg finne ut av dette?

Av og til stopper faktisk maskinen opp helt, etter at det første ikonet ("trygg fjerning av programvare") er dukket opp nede til høyre. Da har jeg ikke annet valgt enn å reboote, og da virker det ihvertfall igjen, selv om det går like tregt etter velkomstskjermen.

Finnes det noe konkret program som kan ordne opp i dette?

 

Har prøvd å søke i forumet, men finner ikke noe om akkurat dette problemet.

Jeg har også prøvd å kjøre Registry Mechanic, Spyware Doctor og Norton Windoctor, men de har ikke funnet noen feil.

 

Det siste jeg prøvde var programmet BOOTVIS fra Microsoft, etter et tips jeg så en eller annen plass, men jeg finner ikke ut noe spesielt med dette, og jeg skjønner ikke så mye av hva dette programmet egentlig gjør. Det gir jo heller ikke mulighet til å endre noe.

Den eneste meldingen jeg får når BOOTVIS er ferdig er en advarsel fra DISK I/O: "Warning! Disk write caching is disabled." Hvor enabler jeg det? Har sjekket overalt men finner ikke ut av det.

 

Ble visst flere spørsmål enn jeg hadde tenkt her :blush:

Håper allikevel at noen kan hjelpe meg.

 

Det er bare så irriterende å måtte vente så lenge hver gang maskinen starter opp.

 

Vet ikke om det har noen betydning, men her er en oversikt over hvilken programmer som lastes og rekkefølge:

Det første ikonet som kommer er "trygg fjerning av maskinvare" - dette blir stående alene en god stund før neste ikon dukker opp. (hvordan får jeg bort dette forresten - mine 2 SATA disker vises her, og jeg vil jo ikke fjerne dem!)

Deretter kommer ikonet for Nvidia innstillinger, så 'volume control' for lydkort, MSN Messenger 7.5, Norton Ghost 10, Norton Internet Security 2006 norsk, Norton GoBack, Steam og til slutt Spyware Doctor.

 

 

Håper noen kan hjelpe meg!

 

Min maskin:

AMD Athlon 64 3500+ cpu

MSI K8N Diamond NForce4 SLI hovedkort

2 gb Twinmos pc3200 dualchannel ram

XFX GForce 7800gfx extreme edition grafikkort

Sound Blaster Audigy 4 lydkort

2 x Nec dvd-brennere (3500a / 3550a)

1 x IDE 120 GB harddisk (boot-disk)

2 x SATA 200Gb hardisker

1 x Maxtor OneTouch ekstern 300gb usb-disk

 

Programvare: Windows XP sp2, Norton Systemworks Premier 2006, Norton Internet Security 2006 (norsk), Spyware Doctor, Registry Mechanic, Alcohol 120%, Roxio Easy Media Creator 7 - alt dette er originalprogramvare.

 

Ken Tucky

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det siste jeg prøvde var programmet BOOTVIS fra Microsoft, etter et tips jeg så en eller annen plass, men jeg finner ikke ut noe spesielt med dette, og jeg skjønner ikke så mye av hva dette programmet egentlig gjør. Det gir jo heller ikke mulighet til å endre noe.

Den eneste meldingen jeg får når BOOTVIS er ferdig er en advarsel fra DISK I/O: "Warning! Disk write caching is disabled." Hvor enabler jeg det? Har sjekket overalt men finner ikke ut av det.

 

Launch the program and choose Trace, Next Boot + Driver Delays. When the dialog box appears, choose four repetitions and then go grab a cup of coffee. Don't interrupt the process, even if your PC seems to be frozen--BootVis takes its sweet time. The program watches the boot process and figures out how to load drivers, DLLs, and other components simultaneously. It also determines how to start loading some drivers before others have finished, and it identifies the files that no longer need to load.

Once BootVis is done, select Trace, Optimize. The program shuffles drivers and their load order based on what it has learned, making for faster boots. BootVis provides the details you need to find the problems that are slowing the boot process. For instance, my system stalled when trying to connect to a nonexistent networked PC; removing this item from Network Neighborhood helped speed up my machine's boot process.

Lenke til kommentar
Det siste jeg prøvde var programmet BOOTVIS fra Microsoft, etter et tips jeg så en eller annen plass, men jeg finner ikke ut noe spesielt med dette, og jeg skjønner ikke så mye av hva dette programmet egentlig gjør. Det gir jo heller ikke mulighet til å endre noe.

Den eneste meldingen jeg får når BOOTVIS er ferdig er en advarsel fra DISK I/O: "Warning! Disk write caching is disabled." Hvor enabler jeg det? Har sjekket overalt men finner ikke ut av det.

 

Launch the program and choose Trace, Next Boot + Driver Delays. When the dialog box appears, choose four repetitions and then go grab a cup of coffee. Don't interrupt the process, even if your PC seems to be frozen--BootVis takes its sweet time. The program watches the boot process and figures out how to load drivers, DLLs, and other components simultaneously. It also determines how to start loading some drivers before others have finished, and it identifies the files that no longer need to load.

Once BootVis is done, select Trace, Optimize. The program shuffles drivers and their load order based on what it has learned, making for faster boots. BootVis provides the details you need to find the problems that are slowing the boot process. For instance, my system stalled when trying to connect to a nonexistent networked PC; removing this item from Network Neighborhood helped speed up my machine's boot process.

5324577[/snapback]

 

 

Takk for tipset, Tordenflesk (tøft navn forresten :D

Skal prøve det du sier nå. Gir tilbakemelding på hvordan det går.

Lenke til kommentar

[quote name=Tordenflesk' date='22/12-2005 : 18:48

Launch the program and choose Trace, Next Boot + Driver Delays. When the dialog box appears, choose four repetitions and then go grab a cup of coffee. Don't interrupt the process, even if your PC seems to be frozen--BootVis takes its sweet time. The program watches the boot process and figures out how to load drivers, DLLs, and other components simultaneously. It also determines how to start loading some drivers before others have finished, and it identifies the files that no longer need to load.

Once BootVis is done, select Trace, Optimize. The program shuffles drivers and their load order based on what it has learned, making for faster boots. BootVis provides the details you need to find the problems that are slowing the boot process. For instance, my system stalled when trying to connect to a nonexistent networked PC; removing this item from Network Neighborhood helped speed up my machine's boot process.

5324577[/snapback]

 

Nå har jeg kjørt Bootvis, men når Windows var ferdig lastet etter hver reboot, fikk jeg følgende feilmelding(er):

"PerfVis NT Performance Tool har et problem og må lukkes" - deretter fikk jeg valg om å sende feilrapport til Microsoft. Etter at jeg hadde gjort det kom følgende feilmelding:

"Defragging...: Bootvis.exe - programfeil. Instruksjonen i "0x7c9118d0" refererte til adresse "0xffffffff". Minnet kunne ikke være 'read'"

Fikk altså denne feilmeldingen hver gang, med forskjellige referanser (til minnet, går jeg ut fra?)

Kjedelig å få feilmeldinger fra et program som skal rette opp feil :hmm:

 

Så det er vanskelig å si om programmet gjorde nøyaktig det som det skulle gjøre, men jeg kjørte ihvertfall gjennom 4 ganger og deretter 'optimize'. Oppstarten ble i alle fall litt raskere, så det er vel til å leve med. Vet ikke hva som må til for å få det tilbake til normalen igjen...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...