Gå til innhold

Kamera og fotoprinter til rundt 5000?


Anbefalte innlegg

Skal ha et allround kamera og en dedikert 10x15 fotoprinter, men hva skal jeg kjøpe?

 

Kameraet skal primært brukes til bilder av barn og festligheter, samt noe innendørs nærbilder av små modeller/objekter (ca 10-20 cm store modeller).

 

Bildekvalitet og hastighet er viktig, men også enkel utskrift direkte fra kamera til fotoprinter. Fotoprinteren må ta liten plass og skrive ut bra foto kvalitet. Enkel og rask overføring mellom kamera og printer er viktig (er trådløst mulig?). Hvis printeren i tillegg har kortleser er dette er stort pluss, da jeg også har noen eldre kameraer.

 

Har tenkt å bruke rundt 5-6000 på "hele pakka", men hva skal jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Bruker selv en Canon Pixma ip5000 printer som jeg er kjempefornøyd med.

Gir utrolig gode bilder, har egen skuff til 10x15 bilder, enkel å bruke (pictbridge inngang).

Prisen er på rundt 1600 kroner.

Lenke til kommentar

Samtlige små sublimerings-printere og blekkskrivere er pictbridge-kompatible, og de fleste kompakt-kameraer like så. En grei printer av den typen du beskriver fåes på salg ned mot 1000 kr, så da har du et greit budsjett på 4-5000 å bruke på kamera. Siden du skal også skal bruke kamera til å ta bilder av små modeller ville jeg kikke på semi-kompakter med god makro og et kraftig bord-stativ. Med et slikt stativ og bruk av 2 sek. selvutløser kan du ta makro-bilder med lav iso og lange lukkertider. Valgmulighetene er mange, men sjekk testene til Akam og se om du finner noen som har bedre makro enn andre.

Printere i 10x15-klassen ser det ut til å være liten forskjell på. Hvis prisen passer ville jeg kjøpt en printer med egen monitor.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

PMnormal har rett. Noen av Canon sine Selphy printere koster faktisk under 1000 kroner. Da kan man kjøpe et godt kompakt til 3500-4000 kroner og fortsatt ha bra nok med penger til minnekort, veske og en pakke med papir til printeren (pakken med papir inneholder også "blekk" som holder til det antallet ark det er i pakken).

 

Kan anbefale Nikon Coolpix P1/P2. De er gode på makro og passer bra til bilder av små modeller. Ellers er Canon Ixus 750 et godt kamera. Canon sine Selphy printere har vist seg å være gode og driftsikre med god bildekvalitet. Kjøper du pakken med 108 ark (og tilhørende "blekK") så er kostnaden pr. ark ganske så lav (ca. 3,50-4 kroner avhengig av hvor du kjøper).

 

Jeg skriver "blekk" i gåseøyne fordi det egentlig ikke er blekkskrivere, men sublimeringsskrivere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...