Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor sikker er WPA-PSK teknologien..


Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3124

Bare for si det først som sist, jeg er av den paranoide typen. Har akkurat gått til innkjøp av laptop og trådløst nettverk, TOPCOM 354G router. Har noen spørsmål som jeg lurer på, og ikke helt klarer og finne svaret på, er helt grønn på dette med nettverks teknologi (noob mao :blush:).

 

Er det lengden på PW-nøkkelen som gir grad av kryptering i WPA-PSK? Jeg har ett passord med 60 tall/ tegn lagd av passord generator, denne nøkkelen skal være 480bits iflg passord generatoren. Stemmer dette?

 

Er mitt nettverk "overkill sikret" når jeg gjort følgende tiltak:

 

1. Aktivert WPA-PSK, 60 tall/ bokstaver i nøkkel.

2. Gitt ut kun 2 ip-er, en til stasjonær pc, og en til laptop.

3. Låste mac adresser på begge maskiner.

4. Slått av SSID Broadcast.

5. Det er brannmur i routeren.

 

Og jeg kjører uten noen som helst software brannmur på maskinene mine, har jo brannmur i router. Burde jeg aktivere f. eks: Windows Firewall som ekstra sikkerhet? I så fall hvorfor?

 

Og ja, begge maskinene har antivirus innstallert.

 

Er det noen som klarer å gi meg svar som jeg skjønner? I og med at jeg er ikke allverdens når det kommer til fagspråk.

 

Takker for svar :thumbup:

 

Edit: Typo

Endret av Slettet+3124
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
Det burde holde i massevis.

Ser du noen sitte i en bil utenfor med laptop i fanget over 10 timer kan du bli bekymret. :)

 

Har du satt opp firewallen i ruteren skikkelig ser jeg ingen grunn til at du skal benytt den som følger med windows i tillegg.

5324260[/snapback]

 

 

Takker for svaret, men jeg savner mere spesifikke svar, angående krypteringen i WPA-PSK f. eks. Noen flere som har lyst til å dele litt kunnskap på området..?

Lenke til kommentar
Det burde holde i massevis.

Ser du noen sitte i en bil utenfor med laptop i fanget over 10 timer kan du bli bekymret. :)

 

Har du satt opp firewallen i ruteren skikkelig ser jeg ingen grunn til at du skal benytt den som følger med windows i tillegg.

5324260[/snapback]

 

 

Takker for svaret, men jeg savner mere spesifikke svar, angående krypteringen i WPA-PSK f. eks. Noen flere som har lyst til å dele litt kunnskap på området..?

5324371[/snapback]

 

Vel... google er en fin ting... men nå hjalp jeg deg denne gangen:

 

Sjekk ut denne linken, den forklarer det meste om WPA kryptering generelt:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Access

 

 

 

Men på den annen side så kan du jo lese denne for å bli litt skremt:

 

http://blogs.zdnet.com/Ou/index.php?p=9

 

Håper dette hjelper deg noe i din angst for å bli tappet!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124
Vel... google er en fin ting... men nå hjalp jeg deg denne gangen:

 

 

Takker for svaret ditt, dette var det jeg var på utkikk etter. For å si det sånn, jeg trenger definitivt ikke være redd for krypteringen på nettverket mitt. Har jo en krypteringsnøkkel på 60 ASCII bokstaver, det får jammen holde altså! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...