Gå til innhold

Har du erfaringer med Ricoh GR Digital?


Anbefalte innlegg

Har noen av dere der ute fått testet Ricohs nye spennende GR Digital? Har lest litt om det i utenlandske forumer, men ikke her. Synes det er helt genialt av Ricoh å utelate optisk søker i grunnmodellen. Det er bedre for de som ønsker optisk søker (les: meg) å bruke en skikkelig søker montert i blitz-skoen. Mye bedre enn å bruke penger og plass på å klemme inn en tunnel av en søker inn i et tynt, lite kamera. Da kan man jo bare sette på søkeren når man er ute på seriøs foto-jakt, og legge den igjen hjemme når man bare skal ha et lite kamera i skjortelommen. De i de utenlandske forumene som har kritisert dette valget fra Ricoh kan ikke ha tenkt seg riktig om. Alle med erfaring fra målsøker-kameraer vet hvor verdifull en skikkelig optisk søker er, og det er fysisk umulig å bygge en slik inn i et kamera uten at det går alvorlig ut over størrelsen. Da er jo ikke en GR Digital et verdig kamera i GR-familien lenger.

 

En annen ting er avansen til den norske Ricoh-importøren. I følge prisguiden ligger GR D på over 5000,-, mens det i Danmark koster 3500 Dkr (ca 4000 norske), og ellers på kontinentet koster den 499 Euro. Hvorfor er prisforskjellen mellom Norge og EU større på denne modellen enn på andre merker? Det minner om Sony's prispolitikk på bærbare semi-pro kassett og dat-opptakere i gamle dager. Kan den norske importøren av Ricoh gi svar på dette?

 

Lurer også på hvorfor den løse søkeren er over dobbelt så dyr som Voigtländers søker for 28mm? Den fungerer helt likt, og er av en fantastisk kvalitet (brukes av mange proffer). Det kan umulig være de ekstra lysrammene for 21mm som utgjør den enorme prisforskjellen. Tror pinadø Ricohs søker er dyrere enn Leicas også, men det har jeg ikke sjekket. Selv kommer jeg til å velge Voigtländer-søker når (hvis) jeg kjøper en GR Digital.

 

Dessuten tror jeg at jeg kommer til å plukke kamera opp på en av mine utenlandsturer. En prisforskjell på kr 1300 på et kamera i den prisklassen er for mye til å forsvare :nei:

 

Moderator edit: Topic endret til noe mer beskrivende.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fattern plukka opp et eksemplar av kameraet hos gutta i Møllergata Oslo.

Fytterakkern for et sinnsykt rått kamera... :love:

 

Kameraet føles veldig robust.

Det er det raskeste kompaktkameraet jeg noen gang har prøvd.

Stooor og fin skjerm..

Jeg skal prøve å låne kameraet i morra for å ta noen bilder... Legger disse selvsagt inn i denne tråden :):):):)

 

Vær ops på at dette er et kamera med fast objektiv.. Ikke no zoom her nei... Resultatet er et sylskarpt objektiv som er ufattelig lyssterkt..

Endret av lobster
Lenke til kommentar

Er fullstendig klar over det med zoom. Hvis du har lest noen av mine andre innlegg i forumet vet du kanskje at jeg er en voksen mann med forkjærlighet for klassisk fotografi og mer fokus på kreativitet enn penisforlengere. Et slikt kamera får frem det beste i deg som fotograf, fordi du må jobbe mer for å få de resultatene du vil ha. Zoomer kan i værste fall sløve ned din kritiske sans på location.

 

Du synes det er rått, ja. Tenkte meg det. Jeg har en følelse av at jeg blir håpløst forelsket den dagen jeg har det i hendene. Så må jeg ut og lete etter et lite postkontor å rane....

Fra spøk til revolver; ser frem til å se dine eksperimenter med Ricoh'en. Hva betalte din far?

 

Ser at du har dslr tilsvarende mitt (jeg har Eos 20D). Dette lille vidunderet er det perfekte motstykket til våre overlessede dslr-sett. Vi har godt av å jobbe med et slik kamera i blandt. Det skjerper våre kreative sanser og gjør oss til bedre fotografer. Hvis man trenger en mer ekstrem brennvidde (til tette portretter osv), høyere iso eller å bruke filter etc kan vi jo bare ta med Nikon/Canon-bagen. Det vi savner er et lite kamera med seriøs optikk som er skarp fra hjørne til hjørne. Da slipper man ikke unna fast brennvidde.

 

Ser at mange i utlandet er skuffet over at det ikke har aps-c sensor. Det er bare tøys. Hadde Ricoh valgt en større sensor måtte Ricoh ha laget et større kamera. Det betyr at de måtte forlate GR-konseptet som de har holdt på med i 10 år. For en latterlig tanke; en GR Digital som er større enn filmbasert GR :hmm: Man må ikke glemme at GR er et moderne kult-kamera med tradisjoner.

 

Kjapp deg med å legge ut bilder. Gjerne noen med høy iso :thumbs:

Lenke til kommentar

Har fått tatt og følt litt på det der jeg jobber, og førsteinntrykket er meget bra. Har ingen eksempelbilder å legge ut, men de vi sjekket på datamaskinen i butikken så veldig bra ut ved første øyekast. Er enig med lobster sin mini-mini-review over her, og eneste jeg har å utsette på kameraet er at målsøkeren er ekstrautstyr.

Lenke til kommentar

Takk for informasjonen, Afseth. Er ikke enig i at den eksterne søkeren er grunnlag for kritikk, hvis du ikke sikter til prisen. Det er langt bedre med en løs søker som er av skikkelig kvalitet enn de tunnelene som andre kompakter har. Hvis Ricoh skulle bygge inn en skikkelig stor søker måtte de forlate GR-formatet, og da er det jo ikke et GR lenger...

 

Skulle derimot ønske at noen ville lansere et målsøker-kamera med med aps-c sensor og fast(montert) 18mm. Da tenker jeg noe på størrelse med målsøker-kompaktene fra '70-tallet. Et slikt konsept passer ikke inn under GR-konseptet. Kanskje en Konica Hexar Digital? Hva sier du til det, Afseth? Potensiellt sikle-objekt?

Lenke til kommentar

Prisen, altså. Godt. Min tillit til deg er gjenopprettet, Afseth :D Det værste er egentlig ikke at den er ekstra-utstyr. Det er jo ikke alle som trenger et slik fordyrende element i pakken sin, for prisen er utrolig. I England koster den lille dingsen hele (hold deg fast til pulten, Afseth): 110 Gbp. Hundreogtibritiskepund. :cry: Hva i h******e er den laget av? Voigtländers søker for 50mm koster 600 i Møllergata. Tror ikke 28-varianten er særlig dyrere. Hvorfor skulle den være det? Det er jo ikke fotografisk optikk, bare en u-koblet målsøker. Helt utrolig prising! Tror ikke Leicas løse søkere koster så mye (kan kjøpes brukt for ca 800).

 

Faktisk koster søkeren det samme som den matchende 21mm forsats-linsen, og den må man ha søkeren for å utnytte. Forstår ikke helt det siste. Hvorfor kan ikke lcd-søkeren gjengi utsnittet med forsatsen påmontert? :nei:

 

Klarer man seg uten 21mm-forsatsen, er man dum hvis man kjøper Ricohs original-søker i steden for Voigtländers. Leicas søkere er visst litt for store (hindrer blitzen i å poppe opp). I følge et par bruker-kommentarer på en amerikansk side fungerer Voigtländers perfekt til formålet.

 

Venter nå på at Akam skal teste produktet. Jeg har personlig aldri sett et tøffere kamera (i forhold til sin generasjon) enn GR Digital m 21mm forsats og målsøker. Kanskje Epson RD-1, men det er et cross-generation kamera og koster 4 ggr mer uten objektiv.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...