Gå til innhold

Datasystemer på filmer


shit89

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på hvordan man klarer å lage sykt avanserte datasystemer på film?

Det er jo greit at det er film, men hvordan lager man det akkurat?

5322910[/snapback]

 

Regner med at du tenker på at du aldri ser igjenkjennbare operativsystemer.

F.eks når personer i film får mail så indikeres dette ofte med en flott animasjon av et brev som flyr noen ganger fram og tilbake over skjermen for så å åpne seg som et vanlig brev. Og diverse programmer som brukes av FBI og lignendes kan ikke åpne og lukke vinduer uten at det ser imponerendes ut...

 

Alt dette er ferdiglagde animasjoner som går på skjermen mens skuespillerne hamrer i hytt og pine på tastaturet.

 

Jeg er jaggu glad jeg ikke har en sånn film-PC. De piper og lager lyder i et sett samme f... hva de brukes til.

Og skjulte sprengladninger piper også hele tiden :roll: Filmbomber behøver man ikke lete etter... Holder å lytte etter dem så finner man dem med en gang :!:

Lenke til kommentar

Heh. Sist jeg så en film der de sikkert skulle vise en cracker som svettet over noe avansert kode, så hadde de oppe en halvt gjennomsiktig teksteditor på Linux/KDE som scrollet html-kode i 16x12 oppløsning.

Det er uansett bedre enn i gamle dager, når manusforfattere knapt hadde tatt i en PC, og absolutt skulle ta oss med på en ferd gjennom systemet som om det var en berg og dal-bane. I "Swordfish" sitter mannen å lager verdens kraftigste kryptering ved å vri på noen virtuelle kuber, og lagrer dritten på en båndmaskin fra 70-tallet...

Lenke til kommentar
I "Swordfish" sitter mannen å lager verdens kraftigste kryptering ved å vri på noen virtuelle kuber, og lagrer dritten på en båndmaskin fra 70-tallet...

5352493[/snapback]

Jeg tenkte på den filmen med én gang jeg leste denne tråden. :p

Den båndgreien er vel bare en bortgjemt backup-server som hovedpersonen hadde hentet grunnmodulen fra (den kulen i midten av rammesystemet med kuber på).

Lenke til kommentar

I jentefilmer kjører Hollywood OS X, i guttefilmer imponerer de med enten unix-terminalvindu eller stiliserte desktops fra en designer.

 

Husker dere 2001 og gammel Star Wars med sin fremtidsvisjon. Svære, blinkende maskiner med monokrome CRT's. ? Dagens fremtid er tydeligvis Winows Vista på touch-sensitiv 3D-monitor (Minority Report, I Robot) Lurer på hvor mye de bommer...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...