Gå til innhold

53-knappers tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Årsaken til at dagens vanlige tastaturer har den merkelige bokstavplasseringen må vi tilbake til skrivemaskinenes tid for å finne. Dengang kunne det lett oppstå problemer hvis man skrev for fort, fordi "skriftstolpene" lett hang seg opp i hverandre hvis mer enn en bokstav ble trykket ned samtidig.

 

Dette må være feil. Årsaken til at tastene er slik er fordi at de mest benyttede tastene skal være lett tilgjengelig for de fingrene som er lettest å skrive med (pekefinger og langfinger) når man bruker touch-metoden. I hvert fall var det forklaringen den gang jeg lærte denne.

Lenke til kommentar
Årsaken til at dagens vanlige tastaturer har den merkelige bokstavplasseringen må vi tilbake til skrivemaskinenes tid for å finne. Dengang kunne det lett oppstå problemer hvis man skrev for fort, fordi "skriftstolpene" lett hang seg opp i hverandre hvis mer enn en bokstav ble trykket ned samtidig.

 

Dette må være feil. Årsaken til at tastene er slik er fordi at de mest benyttede tastene skal være lett tilgjengelig for de fingrene som er lettest å skrive med (pekefinger og langfinger) når man bruker touch-metoden. I hvert fall var det forklaringen den gang jeg lærte denne.

5322929[/snapback]

 

også det jeg fikk med meg når jeg lærte dette, og må jo si meg enig at det stemmer ganske godt..

Lenke til kommentar
Årsaken til at dagens vanlige tastaturer har den merkelige bokstavplasseringen må vi tilbake til skrivemaskinenes tid for å finne. Dengang kunne det lett oppstå problemer hvis man skrev for fort, fordi "skriftstolpene" lett hang seg opp i hverandre hvis mer enn en bokstav ble trykket ned samtidig.

 

Dette må være feil. Årsaken til at tastene er slik er fordi at de mest benyttede tastene skal være lett tilgjengelig for de fingrene som er lettest å skrive med (pekefinger og langfinger) når man bruker touch-metoden. I hvert fall var det forklaringen den gang jeg lærte denne.

5322929[/snapback]

 

også det jeg fikk med meg når jeg lærte dette, og må jo si meg enig at det stemmer ganske godt..

5322946[/snapback]

http://en.wikipedia.org/wiki/Qwerty

Endret av Sinsen
Lenke til kommentar

Det jeg har lest (mener det var i Illustrert Vitenskap en gang), er at dagens tastatur er laget slik at de tastene man bruker oftest er vanskeligst tilgjengelig. Dette fordi, som sagt, at "pinnene" ikke skulle hekte seg i hverandre (vi har vel alle lekt med en gammel skrivemaskin en gang). I dag har vi ikke det problemet lenger, så vi burde vel i grunnen gå over til mer effektive opplegg etter hvert. Det finnes dog mer hensiktsmessige måter å gjøre dette på, f.eks. dvorak

Lenke til kommentar

Jeg har hørt den versjonen med at "stolpene" ikke skulle sette seg fast i hverandre. Slik som det stod i den wikipediaartikkelen skulle altså ord i størst mulig grad skrives med annenhver bokstav med annenhver hånd. F.eks. hvis du skriver "mangle". Dette var både fordi man helst ikke skulle trykke på to knapper som hadde "stolpe" rett ved siden av hverandre etter hverandre, og at mens man trykket på en knapp med den ene hånda, skulle den andre kunne forberede seg på å trykke neste. Det var uansett for å øke skrivehastigheten.

 

Men hva er egentlig hensikten med å sette dem alfabetisk? Er det så effektivt da? Er det ikke bedre å prøve å revolusjonere verden med et oppsett som faktisk er lagd for å skrive fort på datamaskin, som DVORAK?

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager har de funksjonstastene nederst på tastaturet? Er ikke det litt upraktisk? Kan skjønne hvorfor de har alt og ctrl der, men resten blir vel bare i veien?

 

Forøvrig tror jeg dette tastaturet er rimelig dødfødt. De har valgt å samle enda flere funksjoner på hver tast (legg merke til hvor F-tastene har havnet), og denslags gjør ting ganske uoversiktlige vil jeg si. Man kan sikkert bli vant til det, men det spørs om folk gidder å ta seg bryet. :p

 

Forøvrig enig med Tjohei, jeg ser ikke noe poeng i å sette tastene alfabetisk med tanke på at det skal bli raskere å skrive. Den mest effektive måten må heller være å føre statistikker over hvor ofte hvert tegn dukker opp i tekster i gjennomsnitt, og deretter designe tastaturet ut fra dette ved å f.eks. samle de mest brukte tastene der man ved touch i dag "hviler" fingrene. (Har forøvrig ikke hørt om DVORAK, må sjekke det ut).

Lenke til kommentar

Det er jo en faktafeil i artikkelen, da:

 

Det var behov for et tastatur som var vanskelig å skrive på, og dermed ble en tidlig versjon av QWERTY-tastaturet dannet.

 

Et tastatur som var VANSKELIG å skrive på? Det var, som så mange har nevnt, et behov for et tastatur hvor man når man skrev engelsk sjelden trykte ned to taster ved siden av hverandre rett etter hverandre.

 

Dvorak er forøvrig optimalisert for å skrive fort (fortsatt på det engelske språket) og slik at tastetrykkene skal bli fordelt på hver hånd.

 

Ta f.eks. et ord som "tastetrykk". Med qwerty så får jeg ikke brukt høyre hånd før bokstav nr 8 (y'en). Altså definitivt ikke optimalt.

 

Og dette alfabetiske tastaturet virker jo bare latterlig. Det kan ikke være noe annet enn et barnetastatur for barn som skal lære seg bokstaver og alfabetet. Det er iallefall ikke optimalt mtp skrivehastighet...

Endret av daffyd
Lenke til kommentar

Det går an å sette tastene til dvorak i Windows så vidt jeg vet (kanskje du må laste ned en pætsj), man må bare ta seg en helaften med å mekke om på tastaturet sitt. Det optimale innenfor maskinskriving blir når vi får sånne fingre som noen av robotene i Ghost in the Shell har, hvis noen har sett den filmen :p

EDIT: liten leif

 

Juleribba: LFT-metoden: Let, Finn, Trykk for gæmliser blir nok lettere med dette tastaturet ja :!:

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det optimale innenfor maskinskriving blir når vi får sånne fingre som noen av robotene i Ghost in the Shell har, hvis noen har sett den filmen  :p

5323093[/snapback]

Ja, de robotene er geniale. :yes:

 

Men personlig ville jeg heller hatt en dataplugg i nakken, slik de også har i den filmen. Hvorfor bruke fingrene, når jeg bare kan tenke meg frem til teksten jeg vil skrive? :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...