JBlack Skrevet 22. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2005 Prøver å få litt oversikt over OpenGL, og har dermed funnet meg en programrammeverk og forsøker å tegne noen figurer innen dette. Jeg mangler derfor foreløpig oversikt over koden... :/ Problemet er at når jeg tegner en firkant med glBegin(GL_QUADS), så blir det en fyllt flate og ikke wireframe som jeg foreløpig ønsker. Hvordan får jeg dette til å bli wireframe? Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 22. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2005 tror det er glPolygonMode(GL_FRONT, GL_LINE); Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. desember 2005 tror det er glPolygonMode(GL_FRONT, GL_LINE); 5322898[/snapback] Thanks, dette var ikke definert i programmet en gang. Ikke rart jeg ikke fant det. Det var forresten GL_FRONT_AND_BACK. Bare FRONT gav gjennomsiktighet fra ene siden, men ikke andre. Weird shit. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 22. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2005 du burde kanskje lese litt om vbo's i forhold til glBegin/glEend mens du først er i gang. like greit å gjøre det riktig fra starten Lenke til kommentar
Klette Skrevet 22. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 22. desember 2005 Definer riktige metoden? Alt til sitt bruk.. =) Men ja, kjekt å kunne det fra starten, det er det Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. desember 2005 Det kommer an på hvor man starter. Jeg liker å starte midt i. Tar utgangspunkt i et rammeverk i form av et program, stapper inn noen egne rutiner og prøber så å ofrstå tingene rundt. Det er kanskje ikke den mest effektive og strukturerte måten å lære på, men det er definitivt den morsomste. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 23. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2005 problemet er bare at det ser ut til at opengl er designet sånn at man begynner med noe som er galt, nesten alle som begynner med ogl bruker glBegin istedetfor vbo's. vet ikke om det er fordi vbo's er vanskeligere å bruke enn glBegin osv, men i f.eks dx er alt dette lagt opp mye mer logisk så du lærer det den riktige måten fra starten av. det var hvertfall det intrykket jeg fikk når jeg bytta til dx Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 23. desember 2005 Forfatter Rapporter Del Skrevet 23. desember 2005 Hva er vbo som du snakker om? Antar dx er DirectX. Jeg bruker Linux, så da er ikke dx så interessant. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 23. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2005 Vertex Buffer Object? Antar at VBO er et nyere tillegg til OpenGL, og det gir en mer høynivå tilnærming enn "immediate mode". Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 23. desember 2005 Rapporter Del Skrevet 23. desember 2005 vertex buffer objects er en tilnærmelse til dx sine vertex arrays. kort sagt lagrer du dataen i grafikkortet istedetfor system memory. dermed får du mindre data som sendes til kortet og effekten er at fps'en blir mye høyere Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 15. januar 2006 Rapporter Del Skrevet 15. januar 2006 VBO kan glatt ignoreres når man starter opp med OpenGL. Sparer deg for mye bug-leting og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå