Gå til innhold

"Power cable not connected" (PowerColor X800 Pro)


Skagen

Anbefalte innlegg

Hei.

Nå plutselig etter ett og et halvt års smertefri tjeneste fikk mitt PowerColor X800 PRO VIVO (AGP, 256 MB) et illebefinnende og gir meldinga "Power cable not connected." når jeg prøver å boote.

Jeg har prøvd kortet i en annen PC med en molex-kontakt jeg visste med 100% sikkerhet at det var strøm i (knabba fra en disk) men med samme resultat.

Kortet har aldri vært overklokket, stock-kjøler samt 400W NorthQ PSU.

 

Men så kom jeg på noe jeg leste i prisguiden om nøyaktig samme PowerColor-kort som jeg har:

 

(...) Brukere over hele verden får den etterhvert så klassiske "Power cable not connected.." blåskjermen. Også brukere av anerkjente Antec og Enermax PSU'er

 

Sitat fra en brukeromtale av kortet (Prisguide).

 

Noen som har opplevet noe lignende og evt har noen tips?

Vil helst ikke kjøpe nytt (AGP) skjermkort nå.

 

Edit: Min første feilpost. :whistle:

Rapportert.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Nå plutselig etter ett og et halvt års smertefri tjeneste fikk mitt PowerColor X800 PRO VIVO (AGP, 256 MB) et illebefinnende og gir meldinga "Power cable not connected." når jeg prøver å boote.

Jeg har prøvd kortet i en annen PC med en molex-kontakt jeg visste med 100% sikkerhet at det var strøm i (knabba fra en disk) men med samme resultat.

Kortet har aldri vært overklokket, stock-kjøler samt 400W NorthQ PSU.

 

Men så kom jeg på noe jeg leste i prisguiden om nøyaktig samme PowerColor-kort som jeg har:

 

(...) Brukere over hele verden får den etterhvert så klassiske "Power cable not connected.." blåskjermen. Også brukere av anerkjente Antec og Enermax PSU'er

 

Sitat fra en brukeromtale av kortet (Prisguide).

 

Noen som har opplevet noe lignende og evt har noen tips?

Vil helst ikke kjøpe nytt (AGP) skjermkort nå.

 

Edit: Min første feilpost. :whistle:

Rapportert.

5322328[/snapback]

 

Det kan være loddingene som holder molex tilkoblinen fast som har sprukket, Ta og sjekke de i, Kan være litt vanskelig og se i svakt lys, Så bruk en sterk lampe ;)

Lenke til kommentar

Takker for svar. Men kan ikke se noen brudd i verken lodding eller ledere på baksiden av molex-kontakten på kortet. Men rett ved siden er det en slik strømkontakt man finner på floppy-stasjoner. Kan jeg bruke denne istede, eller er dette noe VIVO-greier?

I den noe generelle brukermanualen til kortet er ikke denne floppy-molex-kontakten engang tegnet i illustrasjonene :hmm:

 

Vil helst ikke eksperimentere så voldsomt med kortet - jeg lever enda i håpet om at det kan gjenopplives :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Har samme problem jeg :(:(

Mitt kort er et x800xt fra powercolor. Fikk problemet etter at hele maskinen slo seg av pga varme(ikke jeg som satt der, alarmen hadde visst gått en stund før den slo seg av oxo). Hovedkortet tok kvelden, men har kjøpt nytt. Men nå er altså skjermkortet på tur og viser den feilmeldingen du beskrev.

Mindre enn ett år siden jeg kjøpte kortet fra komplett.no, så dette er vel garantisak?

 

Jula er ødelagt med mindre nissen kommer med et nytt kort i lynet!! :(

Lenke til kommentar

Høsten 2004 kjøpte jeg et X800XT kort. Tror det var powercolor, men er ikke 100% sikker.

 

Kortet hadde samme feil som ditt har. Sendte mail til netbutikken og fikk returnert kortet.

 

Jeg vil anbefale deg å ikke gjøre noe med kortet men heller sende det inn til butikken på reklamasjon. Dette gir deg mindre arbeid og større sikkerhet på at du får et kort som fungerer lenge.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Vel, jeg har modifisert stock-kjøleren litt ved å plassere på en ekstra 80x80x25 mm Papst-vifte i tillegg til stock-vifta. Dette var noe av det første jeg gjorde da jeg kjøpte mitt PC X800 PRO ViVO for ett og et halvt år siden, og temperatur har aldri vært noe problem. Så den garantien kan jeg nok se langt etter. :(

Lenke til kommentar

Det første du må gjøre er å skille mellom garanti og reklamasjon.

 

Reklamasjon er den lovfestede retten du har ihht. forbrukerkjøpsloven.

Garanti er rettigheter produsentene (eller andre) gir deg som er bedre enn rettighetene du får fra forbrukerkjøpsloven. Dersom garantien er dårligere enn de rettigheter forbrukerkjøpsloven gir er den ugyldig.

 

Jeg vil anbefale deg å sjekke opp hva som inngår i garantien fra powercolor for å se hva de egentlig garanterer og hvor lenge den varer.

 

Selv om du har modifisert kjøler kan det hende du får tatt retur på kortet dersom feilen ikke er forårsaket av modifiseringen. Det verste du kan få er et nei. Jeg tor ikke det er en genial ide å prøve å skjule modifiseringer når du har dialog med enten butikken eller powercolor da deres tillit til deg kan bli svekket når de oppdager at det er modifisert.

 

Jeg ville først prøvd å ha en dialog med butikken for å få ordnet retur, og dersom de slår seg vrang ville jeg tatt en dialog med produsent.

 

Håper dette ordner seg.

Valentino

Lenke til kommentar

Hmm, det viste jeg ikke. Trodde garantien fra fabrikanten var det eneste som gjaldt ved evt feil/mangler i produktet.

 

Men testet å lodde en molex-kontakt til knutepunktet hvor lederene fra den orginale (stock) molex-kontakten er tilkoblet kretskortet på baksiden av kortet. Men resultat var akkurat likt om jeg brukte den orginale molex-kontakten på kortet for strøm. Prøvde begge samtidig også hehe, men ingenting. Veldig fin lodding fra min side, om jeg får si så.

 

Så ser ut som kortet er brutalt revet bort *snufs*

Blir vel 6600GT med passiv kjøling på nyåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...