Gå til innhold

hjelp til objektiv!


Anbefalte innlegg

Hei!

har nettopp kjøpt meg et Canon 350D m/ 18 - 55mm, 70 - 300 Tamron, + en 430 blitz og litt til.

Det jeg lurer på er et objektiv som jeg skal bruke til å ta bilder av kjøkkenet inne, folk som sitter i sofaene, etc. Trenger altså et objektiv som har sinnsyk vidvinkel og god lysåpning. Gjerne Tamron eller et annet billigmerke da dette ikke betyr noe i denn omgang. (Tenker at hvis jeg blir mere proff så oppgraderer jeg evt.)

 

Dette er ikke et tema om 18-55 er godt nok for det er det sikkert, men jeg vil ha et som jeg slipper å zoome noe på og som har en mye bedre vidvinkel enn 18-55mm. (kansje er det noe som heter 12mm eller 15mm? Hva anbefaler dere?

 

bmp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du finner ingen glass med spesiellt god lysstyrke i det brennvidde-området du ønsker deg, med Sigma har en 24 og en 28 med blender 1,8. Begge disse vil fungere som greie moderat vidvinkel/normal på din Canon. Har du råd, ville jeg lagt pengene i en Sigma 30/1,4. Med den i bag'en tror jeg ikke 18-55 ville sett dagens lys ofte. Skarphet og optisk ytelse er sterkt vanedannende, og da forsvinner int for kit-objektivet som dugg for solen. Etterpå vil du kanskje bli med å diskutere kit-linsen, he he. Har den selv, nemlig, men jeg har andre linser som dekker samme område også. Huff.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Men vil dette Sigma 30/1,4 ha nok vidvinkel til å få med to sofaer i en liten stue feks? Kam man ta gode dråpebilder eller annen nærfoto med det? Det er derfor jeg spør om en 10 eller 20 mm ville vært bedre. Eller er det mulig å bruke en såkalt "fisheye"? Blir det for mye effekt p ådet til at det blir et ordentlig bilde?

 

bmp

Lenke til kommentar

Dråpebilder er vel et makroobjektiv med større brennvidde litt bedre til tenker jeg.

Fisheye-effekten går man lei av. Er ikke gøy med runde bilder :wee:

48mm (i praksis, jeg vet at det ikke forandres på grunn av kamera...) er kanskje litt mye til å ta bilder av flere sofaer, samt andre innebilder. Du vet vel selv hva slags brennvidde du trenger siden du har et objektiv allerede i dette området?

Lenke til kommentar

Enig med Herr Brun. I ditt tilfelle ville jeg sett på 24mm 1,8 hvis hurtigheten er viktig. Ellers finner du nok også noe i retning av 20mm 2,8 hvis det er hurtig nok. Tror 24mm er vid nok til ditt bruk, hvis ikke stuen sofagruppen står i er veldig liten. Fish-eye er ikke noe godt valg. Som Brun skriver blir du fort lei, og den vulgære bruken av vidvinkel som Josefine nevnte i sin to år gamle tråd jeg vekket til live tidligere i uken, passer nok som beskrivelse på slik uhemmet bruk av ekstreme vidvinkler. Hvis du finner en forvrengningsfri vidvinkel i ultra-området som er rask nok for deg så kommer det til å koste en liten formue.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg har nå testet med orginalobjektivet 18 - 55mm og det er for lite vidt. Jeg får ikke med alt som jeg vil ha med der. Defor lurer jeg på å gå for et som ligger rundt 10 - 20mm, men nå som orginalobjektivet er på 18mm, vil da et vidvinkel på 18mm få med mere av et motiv?

 

bmp

Lenke til kommentar

Men jeg ser at noen objektiver har noe som heter 180graders synsvinkel. Er det fisheye? for i såfall så var jo ikke det aktuelt.

Når det gjelder filter....er det behov for et filter foran objektivene jeg bruker til enhver tid for ikke å få riper e.l.? Tenker mest på et vanlig glasslignende. Noe her som bruker filter?

 

bmp

Lenke til kommentar
Men jeg ser at noen objektiver har noe som heter 180graders synsvinkel. Er det fisheye?
Vanligvis ja.

 

Når det gjelder filter....er det behov for et filter foran objektivene jeg bruker til enhver tid for ikke å få riper e.l.? Tenker mest på et vanlig glasslignende. Noe her som bruker filter?
Det skal ikke være mulig å få riper i glasset under normal bruk. Bruk filter når du trenger filteret, bruk en solblender for å holde ting unna objektivet. Da slipper du dårligere bildekvalitet.
Lenke til kommentar

Nuvel. Er vel flere enn meg her som bruker et uv-filter for å unngå riper på linsen. Jeg har det i alle fall på alle mine, unntatt 18-55, der det neppe er verdt prisen.

 

F.eks 10-22 er vanskelig å få ned i en bag med solblender på. Så den ender stort sett opp i sidelommen, og tas opp ved behov. Meget mulig at ikke alle har behov for filter fast på, men jeg tar ikke sjansen.

 

Hvor stor vidvinkel du trenger må du kanskje prøve deg litt fram med. Hadde 350 selv før, og jeg var litt for kjapp med å kjøpe objektiver. 18-55 er ikke (etter min mening) så ubrukelig som mange her skal ha det til. Uansett er det fint å få litt føling med hvilke brennvidder man bruker mest.

 

Har vært gjennom et par forskjellige fastobjektiver, som forsåvidt var bra til sitt bruk, men som ikke alltid var lite praktiske. Husk at hver gang du bytter objektiv har du en risiko for å få støv på sensoren inne i kamera.

 

Selv har jeg endt opp med 10-22, som standard på fest, og ellers innendørs. Du har jo kjøpt deg en bra blitz, så jeg synes det er bedre å sette den mot taket, enn å måtte begrense deg til et dyrt fastobjektiv. Legger ved et eksempel, som er tatt på rundt 14mm, hvis jeg ikke husker feil. Ikke se på skarpheten, for jeg var temmelig ustø etter en lang pokerkveld. Bildet er rettet opp noe i PS, ettersom forvregningen av ansikter og linjer kan bli ganske drøye.

post-71208-1135284653_thumb.jpg

Endret av jangul
Lenke til kommentar
Nuvel. Er vel flere enn meg her som bruker et uv-filter for å unngå riper på linsen. Jeg har det i alle fall på alle mine, unntatt 18-55, der det neppe er verdt prisen.

5325303[/snapback]

Neida, du er ikke alene! Jeg har UV(0) på alle mine (nye) objektiver. På den gamle optikken (til mitt analoge utstyr) er det både og.

Lenke til kommentar

Ja, skjønner at jeg må prøve meg frem. Heldigvis bor jeg i Stavanger og kan lære mye av gutta på Stavanger foto eller en annen fotobutikk selv om de gutta som jobber i butikker ikke alltid vet alt. Kjøpte jo mitt kamera på japan Foto og han kisen mente han kunne alt helt til jeg forsto at han snakka rundt grøten. En ting han sa som var viktig var visst ikke så viktig litt senere for da var det andre ting som var viktigere, men det de solgt var best uten tvil ;)

Hva har dere å anbefale av filter? Merke og spesifikasjoner...... skal ta meg en tur i butikken over jul å se litt.

 

bmp

Lenke til kommentar

Jeg bruker filter av typen Hoya HMC Super. De får du billig hos hksupplies på ebay. Har ikke hksupplies inne din filterstørrelse akkurat nå, kommer det sikkert senere. Siden dette er "auksjoner" (med buy it now, så det er forsåvidt ingen auksjon) blir de stående i x antall dager, og så må selger legge den inn på nytt igjen.

 

Jeg har kjøpt filter på 67 og 52mm fra hksupplies. De kostet meg hhv 234,- og 210,- kroner inkludert frakt (rekommandert og forsikret) fra Hong Kong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...