Gå til innhold

Ram overklokking eller stille på dem , need help!


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg trenger hjelp til å stille litt på min ram / overklokke

 

 

Min forrige topic ang mhz på rammen min :

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=512876&hl=

 

 

 

 

Min maskinvare :

 

Prosessor : AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939(San Diego)

Skjermkort : Asus GeForce 7800GTX 256MB Pci-E

Hovedkort : Asus A8N-SLI Premium

Minne : Kingston PC3200 HyperX 2048MB Ulta Low Latency

Harddisk : Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Harddisk : Western Digital Caviar 400GB SATA16MB7200rpm

PSU : Tagan 480W Strømforsyning(kvalitet)

Mus : Logitech MX310

OP : Microsoft Windows Xp Professional Sp2 Engelsk

 

 

 

Har hørt at rammen jeg har er en god overklokker , kan dere komme med litt bra inspill til hvordan jeg skal stille mine brikker ?

 

I bios står den nå på auto , fint om dere kan si om jeg skal stille dem etter 2-2-2-5-1 eller noe annet.

 

Litt forklaring på om jeg trenger sterkere PSU(noe som jeg ikke tror jeg trenger) , om jeg bør skifte noe hos cpu , når evt systemet blir ustabilt osv osv.

 

 

Takker for svar på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du spør jo om veldig mye på en gang, så vil kanskje råde deg til og lese litt guider ol vedrørende overklokking generelt.

Tangan er såpass god kvalitet at psu neppe vil bli noe problem, hvis du ikke har veldig mye tilleggs utstyr, mange disker osv.

 

Har du satt minnet til å kjøre DDR400, som du spør om i den andre tråden nå da?

Det er i alle fall det første som bør prøves, så må du sjekke med Everest/cpu-z eller liknende program hva slags minnetider som blir satt av spd (auto). Det er resultatet av det som er avgjørende for hvorvidt du bør endre manuelt på minnetider.

 

Det neste du kan gjøre er og senke multipler til feks 10, og så øke "cpu speed"/fsb/HTT litt og litt, og teste med feks MemTest86 etter hver økning for å finne hvor langt brikkene er stabile.

Før du øker hastigheten låser du følgende;

Dram config= manual og 400Mhz

pci config= 33,33

pci-e= 100

HTT= 4x (eventuelt 3X, avhengig av hvor langt du skal)

 

Når systemet blir ustabilt er det desverre bare du selv som kan svare på, det finnes ikke noe generelt svar på dette. Klokking innebærer mye prøving og feiling, så skal du ha max ut av ditt oppsett, må du belage deg på mange timers "arbeid". ;)

Lenke til kommentar

Ok , da skal jeg teste rammen.

 

Men si om at jeg bare skal klokke rammen , må jeg sette pci-e= 100 og pci config til = 33,33 da ?

 

 

 

Init Display står som : PCI-E istedet for PCI , det er riktig det ? (bare lurer på dette generelt , ikke noe om overklokking)

 

 

PS : Jeg har fått meg et Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail

 

 

EDIT :

 

 

untitled1ds.th.jpg

 

 

untitled5xt.th.jpg

Endret av gamerman
Lenke til kommentar

Ja, da har du i alle fall fått minnet til å kjøre riktig hastighet 200Mhz (DDR400)

Men tidene med Auto er som vanlig litt slappere enn minnet ditt skal klare.

Så det du kan gjøre er at du skriver ned det som står i cpu-z under SPD arkfanen (cas, ras to cas, Tras, osv) også går du i bios Dram configuration menyen, og endrer fra auto, til det du har skrevet ned på de forskjellige punktene. Det som er av innstillinger utover hva du har skrevet ned, kan stå på auto inntil videre. 1T/2T må stå på 2T.

Så bør du sjekke med memtest eller liknende at det faktisk er stabilt etterpå. Og da kan du også se at cpu-z viser det samme på memory som spd.

 

Men si om at jeg bare skal klokke rammen , må jeg sette pci-e= 100 og pci config til = 33,33 da ?

Ja hvis du skal klokke, og ikke bare endre timings, gjør gjerne det, og også HTT fra auto til 4x ell 3x. Dette er fordi måten du kan klokke minnet er å øke cpu frequency (som det vel heter i din bios) når du øker den, øker hastigheten på andre ting også, så det er alltid en god vane og låse disse tingene. Du finner alle nødvendige instillinger i jumperfree config, og cpu config.

 

Init Display står som : PCI-E istedet for PCI , det er riktig det ? (bare lurer på dette generelt , ikke noe om overklokking)

Ja, når du har pci-e skjermkort skal den stå til å søke etter pci-e først, så det er riktig.

PS : Jeg har fått meg et Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail

 

Good for you... ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal vel ikke klokke rammen utenom å endre timings og at de kjører på 400 mhz ( vil jeg få noe forbedring bare ved det ?)

 

Evt ved klokking , hva kan gå galt og hva vil forbedre seg ?

 

EDIT : Lol , mente jeg har lyst til å klokke , men ville høre om jeg skulle stille på noe annet utenom timings om jeg ikke skal klokke.

Endret av gamerman
Lenke til kommentar

He he, klokke= overklokke= øke frekvensen på noe.

Timings= minnetider= forsinkelsen mellom forskjellige operasjoner internt i minnebrikkene målt i antal klokkeslag.

Men kanskje ikke rart man kan bli forvirret, hvis du ikke skal endre frekvensen på noe, trenger du heller ikke og låse pci, pci-e osv nei.

Om det er vits i og bare klokke minnet, både ja og nei, det vil øke minneytelsen på samme måte som strammere tider gjør det, og det kan være aktuelt om man feks har PC4400 brikker eller denslags. Men det er jo vanlig at man heller klokker cpu og minne samtidig.

 

Vedrørende klokking, som sagt - les noen guider om det, finnes flere her på forum som gir et innblikk i hva det dreier seg om, og hva man vinner på det.

 

Nå kjører minnebrikkene dine i alle fall som de skal, riktig fart, og riktig tider, altså PC3200 fart, 2.2.2.5 og før du begynte var det PC2700 2,5.3.3.5

Hadde du tatt en minneytelses test før og etter, ville du sett forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...