Gå til innhold

4*512 DDR ram i A8N-SLI deluxe?


aeinstein

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har testet litt med 4x512MB brikker på Deluxe, og det fungerte utmerket her i alle fall. Jeg brukte da 2 forskjellige par (begge Corsair av merke) og det klokket også omtrent likt som det dårligste settet alene klarte, med alle 4.

TwinMos har jeg bare prøvd 2x512 på dette hk.

 

Det vil kjøre i dualchannel på vanlig måte, verken mer eller mindre.

 

Men det du taper er ca 5-10% minneytelse (avhengig av akkurat hva du måler) fordi du må kjøre 2T isteden for 1T memory timing.

Hk vil også automatisk sette ned farten til DDR333, så du må manuelt klokke den opp til DDR400 igjen for å få normal fart. Dette siste vil være litt avhengig av bios versjonen du har, det har vært litt frem og tilbake med akkurat dette. Grunnen til at farten settes ned er for å sikre stabillitet, så det ligger jo litt i kortene at det ikke er garantert å gå bra på full fart.

 

Det som også er avgjørende til en viss grad med 4 brikker, er akkurat hvilken cpu type du har. Jeg brukte selv en 3500+ Clawhammer som er 130nm og har en "dårlig" minnekontroller, likevel gikk det altså veldig greit her.

Men jo nyere cpu, jo større sjangse er det for en stabil 4 brikkers drift kan man si, da de altså har bedre minnekontrollere.

Lenke til kommentar

TAKK.

 

Grunnen er mest at en av pcene mine tok kvelden og så har jeg et sett ekstra... Har en 3200+ (winchester? tror jeg) som er klokket til... 2.5GHz med minnet på 410-420MHz ca. Det er billige brikker som ikke tåler all verdens...

Men med litt mer minne så må vel Rome:Total W gå glattere og... FEAR, selv om det blir ræva grafikk på uansett :) på min pc.

Lenke til kommentar
TAKK.

 

Grunnen er mest at en av pcene mine tok kvelden og så har jeg et sett ekstra... Har en 3200+ (winchester? tror jeg) som er klokket til... 2.5GHz med minnet på 410-420MHz ca. Det er billige brikker som ikke tåler all verdens...

Men med litt mer minne så må vel Rome:Total W gå glattere og... FEAR, selv om det blir ræva grafikk på uansett  på min pc.

Ja, den cpu'en har jo ikke verdens beste kontroller, men den skal være bedre enn den jeg brukte. Og siden du har settet liggende likevel er det absolutt ingen grunn til og la vær å prøve i alle fall. 205-210Mhz minnefart tror jeg ikke du vil ha noen problemer med å få til. Jeg kjørte greit ca 235Mhz (470) med 4 brikker.

 

Som jeg pleier og si om dette, vil gevinsten av å ha mer minne være MYE større enn tapet av ytelse du vil få pga 2T tilgangstid, dersom du spiller spill eller andre ting som bruker mer enn det fysiske minnet du har innstallert. Man vil da merke stor forskjell.

Alt du gjør som ville klart seg med 2 brikker, vil jo i teorien bli dårligere. Men tviler faktisk på at noen egentlig MERKER forskjell på 1T og 2T annet enn i rene benchmarks... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...