Gå til innhold

Hvordan ta bilder av brev?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et lite problem.

Jeg har ingen scanner.

Ingen jeg kjenner har scanner

 

Jeg har noen brev (A4-størrelse) jeg skulle hatt i digitalt format.

Jeg har etCanon PowerShot S60.

 

Kan jeg bruke dette til å ta nogenlunde lesbare bilder av 2 brev i A4-ark størrelse, eller må jeg svi mange penger jeg ikke har på en nogenlunde scanner?

 

 

 

-Sjur-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har andre krav en at det skal være leselig å greit så er det bare å bruke Marko programmet på kameraet å ta et bilde av brevet som du selv antyder.... Er ikke verre enn å prøve det vettu...

 

Prøv litt med mye lys osv, så får du sikkert et bilde med bra kvalitet...

(Må klippes litt for å få bildet i A4, men det får du sikkert til...)

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har et lite problem.

Jeg har ingen scanner.

Ingen jeg kjenner har scanner

 

Jeg har noen brev (A4-størrelse) jeg skulle hatt i digitalt format.

Jeg har etCanon PowerShot S60.

 

Kan jeg bruke dette til å ta nogenlunde lesbare bilder av 2 brev i A4-ark størrelse, eller må jeg svi mange penger jeg ikke har på en nogenlunde scanner?

 

 

 

-Sjur-

5317752[/snapback]

 

Har gjort dette med kameraet i min mobiltelefon (K750i) i forbindelser med møter, og det fungerer helt greit. Om du ikke har tilgang til redigeringsverktøy med perspektivjustering må du passe på å ta bildet så "rett på" arket som mulig. Sørg for god og jevn belysning så du slipper å bruke blitz.

 

For best ulig resultat må kamera og brev være i ro. (Stativ, eller sett kameraet på en stol, og heng brevet på kjøleskapsdøren - de fleste har godt lys på kjøkkenet).

 

Blir bildet utbrent må du ta ned EV med et par stopp (og dropp blitz)- lysmåleren til kameraet forventer seg et motiv med 18% hvitt, ikke et helt hvitt ark - så da må du stille kameraet mørkere for at detaljene ikke skal brenne ut.

 

Har du problemer med fargestikk kan du enten justere hvitbalansen eller konvertere til S/H og justere kontrasten litt.

 

Sist, men ikke minst - sørg for at kameraet fokuserer på brevet. Om du må benytte makromodus, manuell fokus eller legge noe med god kontrast på brevet under fokuseringen - gjør det som må til! For å unngå trøbbel med uskarphet i hjørnene, ikke la brevet fylle hele bilderammen - brevet klipper du ut senere.

 

Lykke til! Lek masse nå som du har en bestemt situasjon så du kan bli kjent hva de forskjellige valgene/justeringene resulterer i - nyttig å ha med seg videre!

 

PS: Sjekk at det ikke er et digert fingeravtrykk på linsa i samme slengen :)

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Har flere ganger tatt "hurtig-kopi" av ark/bøker, med Canon S45. De gangene jeg ikke har hatt tilgang på godt lys, har jeg brukt blitz. Bør da holde kameraet i litt skrå vinkel i forhold til arket. Da blir bildet litt skjevt, men det er ivertfall bedre enn uleselige bilder. En annen ting kan være å gå litt lenger i fra, og zoome helt inn.

 

Mvh JO

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...