Gå til innhold

Hvilket TV-kort til kabel fra Canal Digital?


Rikky

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å prøve meg på Win Media Center, og i den sammenheng spandere på meg et TV-kort. Pr i dag har jeg bare fire kanaler fra en bordantenne, men jeg er straks på flyttefot og da regner jeg med at det blir kabel. Jeg sjekket hva som var tilgjengelig hos Canal Digital, og som eneste tilleggsprodukt på listen poppet "Digital-tv" opp. Gjelder dette kun ekstrakanaler, eller får man også grunnpakken digital hvis man abonnerer på "Digital-tv"? Er dette noe man bør gjøre mtp bildekvalitet? Jeg hadde tenkt på Hauppauge WinTV-PVR-500MCE med to tunere, men kan/bør jeg bruke dette til noe annet enn analoge signaler? Det ser jo ut som man trenger egen dekoder med en gang man går over til digital, har det da noen hensikt med to tunere på kortet? Hvilket kort vil dere anbefale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har tenkt å prøve meg på Win Media Center, og i den sammenheng spandere på meg et TV-kort. Pr i dag har jeg bare fire kanaler fra en bordantenne, men jeg er straks på flyttefot og da regner jeg med at det blir kabel. Jeg sjekket hva som var tilgjengelig hos Canal Digital, og som eneste tilleggsprodukt på listen poppet "Digital-tv" opp. Gjelder dette kun ekstrakanaler, eller får man også grunnpakken digital hvis man abonnerer på "Digital-tv"? Er dette noe man bør gjøre mtp bildekvalitet? Jeg hadde tenkt på Hauppauge WinTV-PVR-500MCE med to tunere, men kan/bør jeg bruke dette til noe annet enn analoge signaler? Det ser jo ut som man trenger egen dekoder med en gang man går over til digital, har det da noen hensikt med to tunere på kortet? Hvilket kort vil dere anbefale?

5317614[/snapback]

Hvis du har digital-tv abonnement hos Canal Digital får du grunnpakken digital.

Sannsynlig at bildekvalitet blir bedre, kommer an på hvor bra det analoge signalet er akkurat der du flytter. Et perfekt analogt signal kan jo være ok det også.

Med digital tv må du ha en dekoder som du sier, og den kan bare tune en kanal om gangen. Du kan f.eks. koble s-video ut av dekoder til s-video inn på tv-kortet. Tror at PVR-500 bare har en s-video inngang, du skal ihvertfall ikke bruke tuner inngangene når du bruker dekoder.

Tror ikke det er enkelt å bruke både tuner inngang og s-video samtidig i MCE, hvis det i det hele tatt er mulig.

Jeg ville selv ha vurdert et PVR-150MCE kort i stedet. Jeg har PVR-150 (ikke MCE versjonen) selv og Canal Digital via parabol, og er godt fornøyd med den (virker fint i MCE den også).

Lenke til kommentar

Jeg skal i gang med det samme for en kamerat over nyttår som har en digitaldekoder (UPC) og da vil det være interessant for han å bruke MCE for opptak og plasmaen til å se "live". Så vidt jeg klart å lest meg til på diverse forum, så kan de frie kanalene (grunnpakken) vises via flere TVtunere mens de kodete kanalene bare kan vises via en tuner av gangen.

Selv er jeg så heldig å ha et meget godt analogt signal fra CD, og noen tilleggspakke for ekstrakanaler er vi ikke interessert i. Så det blir PVR-150MCE til jul og den er sømløs i forhold til MCE.

Her er foresten en link som du kan begynne å nøste i:

http://mediacenterpc.no/index.php?showtopic=106

Lenke til kommentar

Takk for svar, begge to. Kabel-TV er noe jeg ikke har peiling på, så her må jeg lese meg opp litt. Etter å ha kikket litt på linken til MorraDi sitter jeg med et inntrykk av at det ikke finnes noen optimal løsning, ettersom DVB-C-kort ikke er offisielt støttet av MCE. Jeg lurer også på om analog kabel via TV-kort vil gi et tilfredsstillende resultat.

Lenke til kommentar

Tilfredsstillende kommer an på øye som ser og hvilken type display du har samt hva du har tenkt å bruke MCE - tuneren til. Min bror har forøvrig en TV-tuner i en pc-løsning og det fungerer helt ok med CD som signalleverandør.

Selv kommer jeg til å lage en enkel løsning som kan kjøres uten maskinist og i utgangspunktet kommer vi kun til å bruke kortet kun til å ta opp program. Dvs. istedetfor en DVD-opptaker, til en billigere penge og med bedre redigeringsmuligheter.

 

Avslutingsvis; By accident så kom jeg over en webshop som heter sovida.no hvor jeg bestilte PVR-150MCE retail til 783 NOK i går. (Kortet er jo ikke å få tak i pt). Og makan til rask leveranse kan man lete etter i disse førjulstider; skal hente det i dag. I går befant kortet seg i Stockholm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...