Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp med nettverk, porter o.l


Anbefalte innlegg

For det første. beklager alle de foregående tomme trådene. det skyldes at server gikk ned og et eller annet rart skjedde..

 

Uansett:

 

Driver fortiden og flytter inn i en ny leilighet og da trenger man internett selvfølgelig. I dette tilfellet ADSL. Naboen kom bort til meg og lurte på om vi skal dele linje. Noe jeg sa ja til men en gang. Bor i en bygård så det skal ikke være no problem å legge kabel over gangen. Men det jeg lurer på.. Jeg har laget en liten skisse over hvordan utstyr skal bli koblet opp.

 

nettverk.jpg

 

Naboens utstyr:

 

- ZyXEL ZyAir B-2000

- En stasjonær pc ( #1 )

- En bærbar pc ( #2 )

 

Mitt utstyr:

 

- Asus WL-500G deluxe

- 2 bærbare pcr ( #2 og #3 )

- 1 stasjonær pc ( #2 )

- xbox 360

- canon printer

 

Dette er mine spørmål:

 

- Er det mulig å koble det slik?

- Vil naboen ( Bærbare #1 og stasjonær #1 ) ha kontakt med stasjonær #2 og printer?

- Vil jeg oppnå kontakt med min stasjonære ( #2 ) fra internett via remote desktop? og hvordan setter jeg opp dette? med port forwarding osv?

- Vil jeg ha kontakt med ZyXEL router hvis jeg trenger å åpne noen porter fra min stasjonære ( #2 )?

- Hvordan gjør jeg det med portforwarding til stasjonær #2. Kjører ftp på den for å kunne ta backup av ting jeg skriver på skolen osv.

- ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at mange bruker WDS og bridging om hverandre...

Men WDS er jo repeating, mens Bridging er å sette opp routeren som et rent aksesspunkt....eller?

 

Det jeg tror du må gjøre, er å sette opp routeren din som ei bro.

Når det gjelder Port forwarding så tror jeg at det enkleste er å slå av brannmurene i routeren og slå på XP brannmuren i maskinene.

Remote desktop er det hurtigåpning for i XP-brannmuren.

Når du setter opp routeren din som ei bro, vil du kun ha kontakt med naboens router.

Du vil også ha kontakt med naboens maskiner om han er i samme arbeidsgruppe på nettverket.

Jeg tror også at han vil få kontakt med printeren din, da router-broa di i praksis vil fungere som en trådløs switch.

 

Ulemper: Hvis du velger WDS så blir båndbredden halvert. Dvs (antar jeg) at hvis dere har ei 2MBit linje, får du 1Mbit igjennom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...