Gå til innhold

Hvordan fungerer en filserver?


Magnusha

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer å sette opp en filserver hjemme, men jeg er litt ny i dette feltet så jeg aner ikke så mye om dette! Er det noen som kunne forklart meg det helt grunnleggende om denne typen servere? F.esk hvordan setter man denne opp? kjører man hele internetten gjennom denne og så deler den ut til de andre maskinene eller bare kobler du den til routeren og så får du hentent filene gjennom nettverket? Har tenkt til å bruke det lokalt og via internett....

 

Håper noen kan hjelpe :thumbup:

 

Takker for alle svar :w00t:

Er litt ny i dette området :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, første jeg kan si til deg er at du trenger en del upload hastighet da, om du skal kjøre over nettet. f.eks har du noen store video filer eller patcher på ca 700 mb, og skal laste de ned fra en annen maskin over nettet, og uthastigheten din er totalt 256 KB/s, vil du bare kunne laste ned denne med ca 30 kb/s, og dette er da hvis du får total hastighet ut, noe man sjeldent gjør.

 

 

Bare et lite tips fra en som har kjørt en del servere.

 

 

Sweet™

Lenke til kommentar
Hmm, første jeg kan si til deg er at du trenger en del upload hastighet da, om du skal kjøre over nettet. f.eks har du noen store video filer eller patcher på ca 700 mb, og skal laste de ned fra en annen maskin over nettet, og uthastigheten din er totalt 256 KB/s, vil du bare kunne laste ned denne med ca 30 kb/s, og dette er da hvis du får total hastighet ut, noe man sjeldent gjør.

 

 

Bare et lite tips fra en som har kjørt en del servere.

 

 

Sweet™

5317823[/snapback]

 

Hva er andefalt up hastihet da?

Hvis jeg har 1 mb, kan folk laste ned fra meg i rundt 90 kb/s?

Lenke til kommentar
jo da, men siden trådstarter ikke hadde så mye peil på servere generelt, så tenkte jeg kanskje han ikke hadde så mye peil på OS at han kunne bruke linux ordentlig?  :blush:  jeg kunne i hvertfall ikke det første gang.

 

 

 

Sweet™

5329845[/snapback]

 

Hehe:P stemmer nok det kan ikke en døyt av Linux :blush: men det jeg hadde tenkt til å bruke den til var oppbevaring av filer og deling av filer på internett... F.eks FTP ol.

Lenke til kommentar

Hjemme har jeg det i hvert fall sånn:

 

Internett -> splitter -> CC-boks som kjører FTP-server for deling eksternt, samt Samba, for å dele til Windowsboksene ->W-LAN-router med innebygget switch hvor alle brannmurer etc. er deaktivert -> PC-er.

 

All nettrafikken går da gjennom CC-maskinen, og det er den som tar seg av DHCP etc. Det er kjempelett å sette opp, og stabilt som et fjell. (Hadde det ikke vært for strømbrudd, hadde jeg hatt over et år oppetid nå.)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...