Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

*løst* SATA harddisk registreres ikke av maskinen


Anbefalte innlegg

Hallo! Min nye SATA disk registreres ikke av pcen, og jeg får derfor ikke installert driverne til den. Jeg fikk den testet hos netshop, og de fant ingenting galt, så jeg kjøpte en ny kabel, men det hjalp ikke. Hovedkortet finner ikke disken verken på slot 1 eller 2, og jeg vet ikke hva som er galt i det hele tatt.

 

takker for hjelp

 

 

LØST :D

Var såpass enkelt at jeg bytta om en BIOS instilling, og simpelthen glemte det. Jeg fortjente virkelig at bussen fra netshop var 50 minutter forsinket :p . Ja, ja, takker for hjelpen :D

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket Disk Management?

Er det en SATA kontroller som må slåes på i BIOS?

Ser du kontrolleren i Device Manager? Ser du disken der?

 

Det er jo ingen driver å installere for en disk. Det er kontrolleren som skal ha driver, og Windows vil alltid installere den driveren selv om du har disk eller ikke.

Lenke til kommentar
Hallo! Min nye SATA disk registreres ikke av pcen, og jeg får derfor ikke installert driverne til den. Jeg fikk den testet hos netshop, og de fant ingenting galt, så jeg kjøpte en ny kabel, men det hjalp ikke. Hovedkortet finner ikke disken verken på slot 1 eller 2, og jeg vet ikke hva som er galt i det hele tatt.

 

takker for hjelp

5317120[/snapback]

 

 

Sjekket profilen din og der stod det at du hadde A7N8X.

 

Har du husket å installere SATA kontroller?

Regner med at du bruker WinXP, har du den innstallert på en SATA disk eller IDE disk?

Har du brukt SATA disk på det hovedkortet før?

Lenke til kommentar

Var så trøtt i går, så jeg glemte å skrive at alt er nytt, så det er ikke det som står i profilen.

 

Begge slots er enabled i bios. Det rare er at de første gangene, så registrerte windows installer disken, men den gjør ikke det nå lenger.

 

Som sagt, så er alt nytt, og jeg har ikke hatt noen disk på HK før, bortsett fra en gammel IDE disk som windows er installert på(jeg prøvde en gang å koble den fra for å prøve å installere windows på SATA disken)

 

Hårek: Ja, jeg mente kontroller driver. Setter i disketten og trykker f6 i windows installer, så velger jeg det jeg vil installere, men så kan den ikke fortsette fordi den ikke finner noen disk.

 

Skal sjekke device manager nå.

 

edit: Dette er riktig, ikkesant?(bilde)

Begge SATA-tingene er enabled(skal det være to?), og ingen slots har noe maskinvare tilkoblet.

post-55553-1135175138_thumb.jpg

Endret av eirik1989
Lenke til kommentar

Det bildet viser vel 2 kontrollere, og det blir 4 SATA kontakter til sammen.

Den som står under IDE ATA/ATAPI kontrollere er den innebygde som ligger i chipsettet, tror ikke det er nødvendig å bruke floppy for denne.

Den andre ligger under SCSI og er en RAID controller, så her finnes det nok forskjellige drivere enten du vil kjøre RAID eller ikke.

 

Så sjekk i manualen hvilke SATA kontakter du skal bruke for den innebygde kontrolleren, og prøv uten F6 og floppy.

 

Edit: så på toppen at du hadde funnet løsningen.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Hey, jeg har akkurat samme problemet... har kjøpt ny pc jeg og, nett sotte den sammen å allt er rett koblet sammen...

 

dette har jeg

Beskrivelse

1.00 305190 Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI, Socket

-939,S-ATA,Dual-GbLAN,Firewire,PCI-Ex16

1.00 307581 Chieftec Mesh Big Tower Blå

w/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin

1.00 307913 Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2

8MB 7200RPM NCQ

1.00 309861 AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939

1MB, BOXED m/vifte

1.00 118737 Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB

Kit w/two matched Value Select 512MB

1.00 310704 XFX GeForce 7800GTX 256MB GDDR3, HDTV

450MHz, PCI-Express,Dual-DVI/ViVo,Retail

 

+ en diskettstasjon som er helt ny, men virker ikke.... finner ikkje disketten...

+en dvd spiller ...

 

når jeg setter i win xp cden så kommer det opp blå skjerm etter at det har stått at den laster opp ale drivere å sånn... så komme det svart skjerm med strek som blinker oppi hjørnet... så komme den blå skjermen opp...

og det står det at instalasjonen er avbrutt...

 

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME

 

(har prøvd flere hardisker )

 

hjelp ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...