Gå til innhold

Lage hjemmeside til pappas bedrift


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

I løpet av jula skal eg lage heimeside til pappa si bedrift som omhandler produksjon og salg av steinsmykker, klokker, telys osv samt en opplevelsesreise i vikingtida.

 

Eg er ute etter et program som enkelt kan sette opp klikkbare menyer, sette inn bilder, bakgrunner og diverse overskrifter her og der. Ingenting avansert, men ønsker ikkje å begynne å lære meg html koding, det kan eg heller ta en anna gang dersom eg har lyst. Det eg lurer på er ka program som kan vere best til dette? en slags ferdig side der eg kan justere diverse ting og legge inn produktbilder og diverse linker til andre sider.

 

mvh Asbjørn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da trenger du Sebastian(meg)

Bare å sende en mail så gjør jeg jobben for en symbolsk sum(noen lapper)

------

Det du kansje ser etter er templates og en WYSIWYG editor

Men det er djevelens avkom og du får ikke lov å bruke det : )

5316250[/snapback]

 

hehehe =D har du et lite hint til kor eg kan finne djevelens avkom på nettet? =)

Lenke til kommentar

Skal du lage sider som skal markedsføre en bedrift og/eller selge produkter på nettet, bruk profesjonell hjelp og profesjonelle løsninger.

 

Å lage bedriftssider dersom du ikke kan HTML, design og grunnleggende markedsføring, er direkte farlig. Potensielle kunder vil oppfatte en bedrift som har dårlige nettsider som lite seriøs, og man kan faktisk risikere å miste salg/renomme. Da er det faktisk bedre å ikke ha nettsider i det hele.

 

Profesjonalitet koster, men ikke nødvendigvis så mye.

 

Spør din far hvor mye han ville brukt på markedsmateriell på papir i løpet av et år (brosjyrer med mer). Skal man ha sider på nett, bør man minst bruke 50 % av denne summen. Husk også at et nettsted lett skal kunne oppdateres og gjerne vare i 3 - 5 år uten for store endringer.

Lenke til kommentar
Skal du lage sider som skal markedsføre en bedrift og/eller selge produkter på nettet, bruk profesjonell hjelp og profesjonelle løsninger.

 

Å lage bedriftssider dersom du ikke kan HTML, design og grunnleggende markedsføring, er direkte farlig. Potensielle kunder vil oppfatte en bedrift som har dårlige nettsider som lite seriøs, og man kan faktisk risikere å miste salg/renomme. Da er det faktisk bedre å ikke ha nettsider i det hele.

 

Profesjonalitet koster, men ikke nødvendigvis så mye.

 

Spør din far hvor mye han ville brukt på markedsmateriell på papir i løpet av et år (brosjyrer med mer). Skal man ha sider på nett, bør man minst bruke 50 % av denne summen. Husk også at et nettsted lett skal kunne oppdateres og gjerne vare i 3 - 5 år uten for store endringer.

5316293[/snapback]

 

 

Åkei! takker for gode råd, men her snakker vi om en meget simpel side som i første omgang kun skal gjere oss tilgjengelige på nett. Vi er ikkje ute etter å skaffe tusenvis av kunder gjennom internett, men heller gi en link til personer som allerede er interessert i det vi jobber med.

 

Ellers har eg full forståelse og er veldig enig i det du seie om at en shabby side vil virke som svært dårlig reklame.

 

Kan program som frontpage eller dreamweaver brukes uten å kode i html? finnes det andre programmer?

Lenke til kommentar

Hva mener du med tilgjengelig på nett egentlig?

 

Gulesider er da glimmrende til å legge ut navn, adresse, telefonnr og bransje...

 

Dersom du skal være mer tilgjengelig en hva du oppnår gjennom gulesider, må du nok satse litt mer seriøst. Og kanskje tenke over HVA du skal markedsføre gjennom nettet...

 

En bedrift med en side som sier "vi vil gjerne være på nettet, men vi vet ikke hva vi skal putte her så vi legger ut et lite bilde av en tilfelding gjenstand/ansatt og telefonnummer. håper dette ikke skuffer deg" er det mange nok av ;)

Lenke til kommentar

Ikke bruk Frontpage - den lager mye drittkode. Dreamweaver kan brukes - men fungerer best når man kan HTML og CSS.

 

Så uansett bør man lære dette, og helst lære den riktige måte, dvs tabelløs oppsett av sider.

 

Selv om man skal sette opp enkle sider, så er det fundamentalt å tenke framover. Hva, hvilken funksjonalitet skal jeg ha om 1/2 år, om 1 år, om 2 år. Det er billigere å tenke god design, noe som funker fra starten, enn å bruke nettet til å eksprimentere.

 

Poenget er at når man først lager nettsider, kan man ikke bruke argumentet at de er bare for de som kjenner oss alt. Er man på nettet er man tilgjengelig for alle (som leter litt rundt). Derfor bør man gjøre en bra nok jobb.

 

Min erfaring er som følger (korte trekk):

1. Skrive ned hva man vil oppnå med å være på nettet. Og hva man vil unngå (f.eks. å bli oppfattet som useriøs). Hva vil man oppnå om 1 år.

2. Utforme utseende på sidene (skisse/papir), eller ved hjelp av tegneprogram. Viktig, i og med at utseende skal fortelle noe om bedriften.

3. Hvilket innhold skal være på sidene, og hvilket tror man skal være der om et år.

4. Sidestruktur

5. Kode og publisere sidene.

 

Vurder om man bør bruker et enkelt CMS system, f.eks. Joomla eller Exponent.

 

Det finnes også firma som leverer rimelige malbaserte løsninger inklusive webhosting.

Lenke til kommentar

veldig mange gode råd her nå, dette er bra! Skjønner at vi må legge ned litt arbeid i dette. Det vi ønsker er å vise litt av produkta våre, arbeidsmetoder og litt om historia til kvernsteinen i hyllestad. Siden skal i første omgang ikkje fungere som en webshop der man kan bestille ting, men som en info side om ka firmaet representerer. Vi ønsker og å legge ut bilder av diverse produkt som kan bestilles pr mail, eller blir dette for "useriøs bedrift?". i såfall, hvordan skaffer man seg en webshop! uansett så er det uaktuelt å begynne med webshop i jula.

 

Du skriver tabelløs oppsett av sider. VI ønsker å ha en meny enten under overskriften, eller på siden som man kan trykke på. Det er dette som er tabeller sant? Hvordan lager man disse uten å drive "dårlig koding"?

 

gi meg gjerne noken lenker til htmlkodings guider, og annet snask som kan passe til dette prosjektet. vi lager bilder osv i phothoshop, så det vi trenger er hjelp til å bygge elementene sammen!

 

takker på forhånd!

Lenke til kommentar

Å bruke epost til bestilling i starten er helt OK. Bedre enn en dårlig webshop.

 

Faktisk så tror jeg å bruke Joomla eller Exponent er det beste løsningen. Gir ikke optimal kode men er bra nok, og har mulighet for webshop etterhvert.

 

Joomla sine sider. Programmet er gratis, og det finnes mange maler for utseende. Jeg bruker ikke dette, men et annet som er i vanskeligste laget som begynnerprogram (og 50 ganger mer fleksibelt).

 

Sitepoint har mye læreinformasjon.

Gir flere ok linker.

Webdesignskolan

 

Ellers så finnes det mange gode bøker om koding av nettsider. Sjekk på Amazon.co.uk. Søk på bøker med HTML eller XHTML i tittelen. Sjekk leseranbefalinger. Bøkene bør også være fra de siste årene.

 

Tabelløs betyr at man ikke bruker tabeller til å legge ut sidedesignen, men bruker div-tagger og CSS. Er noe mer komplisert i starten, men har svært mange fordeler på sikt. Blant annet mye lettere å endre design.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Avhenger av om du skal installere på egen maskin eller på webhotell.

 

På egen maskin må du først installere Webserver (Apache), PHP og MySQL. En grei pakke med god installasjonsanvisning finnes påXAMPP (ApacheFriends). Eneste ulempen er at den har versjon 5.0.15 av MySQL, som kan gi problemer. Men det finnes eldre versjoner av XAMPP for Windows med MySQL 4.1.X. Fulle installasjonsanvisninger finnes på sidene.

 

På Linux-distroer er vanligvis PHP og MySQL tilgjengelig på en enkel måte. IIS kan ikke brukes med Joomla.

 

Filene til Joomla lastes ned og pakkes ut i katalogen for nettsider i Apache. Vanligvis htdocs eller www eller html. Følg deretter hjelpen fra Joomla sine sider.

 

Brukes webhotell må dette kjøre på Linux, med Apache, PHP og MySQL installert. Sjekk med leverandør. Her lastes bare filene til Joomla opp ved hjelp av ftp.

 

Ellers har jeg bare brukt forgjengeren til Joomla (Mambo), for lang tid tilbake. Foretrekker TYPO3, men som sagt er det langt mer komplisert (og også langt bedre). Her er det også mye bedre dokumentasjon (til og med videoer), men på tross av dette tar det tid å få TYPO3 opp å gå. Største fordelen med TYPO3 er at du står helt fritt i utformingen av sidene, og at det er ekstremt skalerbart. Det finnes også litt lite med maler for TYPO3.

 

Det finnes en nesten ferdig pakke med TYPO3 på BEE3 sine sider. Med manual og det hele.

 

TYPO3 krever samme programvaren som Joomla, men kan kjøres på IIS.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Kan anbefale Drupal også mens vi er i gang. Tar litt tid å sette seg inn i, men fungerer bra hvis du bruker litt tid til å lære hele greia.

Hvis du kan så lite som det høres ut som, så tror jeg du har en større jobb å gjøre enn du tror.

Det tar lang tid å lære webdesign. Lang tid og mye tålmodighet. Har laget hjemmesider i ja...5-6 år, og det er mye jeg ikke kan. Veldig mye. Anbefaler å finne deg en bok ja, som nevnt. Og siden du starter fra scratsj, er det viktig at du ikke lærer "feil". Finn ut hva som er best å starte med. Altså som nevnt mange ganger, ikke gå i tavlefella. Den er det vanskelig å komme ut av... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...