Gå til innhold

SATA Problemer !


Ratatos

Anbefalte innlegg

Hey alle sammen.

 

Eg har nettopp kjøpt ny pc, og har bygd den selv. Alt gjekk strålende heilt til eg satt inni 2 satadisker.

 

Eg går på behandle.. så diskbehandling så lager eg eit nytt volum på diskene. Veiviseren spør meg om eg vil formatere. Det vil eg ikkje fordi eg har mykje ting inpå harddisken som eg vil beholde.

 

Når eg er ferdig med veiviseren så skal alt funka heilt fint.

 

Eg går på min datamaskin og trykker på den nye disken. Då får eg opp ein melding om at eg ikkje har formatert, og om eg vil formatere disken nå.

 

Eg trykker Nei, og den går utav. Eg trykker på disken så kommer samme beskjed.

 

Kva er det som er galt? Korleis får eg denne disken til å fungere uten å formatere.

 

og forresten.. volumet eg opprettet er "Enkelt" .

 

Her er meldinga eg får opp:

 

Melding

 

Takker for hjelp på forhand :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det nye disker, så må de som sagt formateres etter at partisjonen(e) er opprettet. Da er det de nye (tomme) diskene som formateres. Ikke hele pc'en, altså de harddiskene/partisjonene du har noe på. Når du for opp den meldinga så gjelder det bare den nye partisjonen.

Lenke til kommentar

En god emnetittel er en tittel som forklarer godt hva innholdet i posten din går ut på. En bruker bør kunne skaffe seg oversikt over hovedinnholdet i posten bare ut fra å lese tittelen. Emnetittelen i denne tråden er ikke god nok, om ikke dette blir endret slik at det er lettere å forstå hva slags informasjon tråden omhandler vil denne bli stengt! Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Vennligst ikke kommenter dette innlegget, men rapporter gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Har du tilgang til alle filene dine? I så fall har du da benyttet deg av ubrukt plass på harddisken når du laga nytt volum. Å formatere den gjør ingen skade på de andre partisjonene på disken.

 

Hvis du derimot fjernet det gamle volumet og la til nytt i diskbehandling. Da er filene tapt. Det kan vel fikses, men ikke med diskbehandlinga i windows.

Lenke til kommentar
Dere kommer til å ødlegge forumet med altfor strenge regler.

 

but I shall obey

Nå er det større fare for at forumet blir ødelagt av dårlige emnetitteler (umulig å finne ut hva trådene handler om samt vanskeligt å lete etter råd som allerede er gitt) enn av for strenge regler. NB! Detter er ikke forsøk på å ta 3ords-regelen opp til debatt. Jeg venter spent på ny emnetittel.

 

Forøvrigt: Data kan reddes fra harddisker med programmer som GetDataBack (mange tråder) og andre. Sjangsene for å redde data er størst hvis dataene ikke ligger på spannet harddisk, slått sammen i raid e.l. Unngå for all del å skriv til harddiskene før redningsoperasjonen er utført. Defragmenterte disker er alltid lettere å redde data fra.

 

Og husk - Datanerder tar ikke backup - de bare gråter oftere. Med andre ord: BackUp, BackUp og BackUp

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...