Gå til innhold

Fortsatt usikker på plassering av 40.000 kr.


asad

Anbefalte innlegg

( jeg hadde en annen tråd om dette for lenge siden, men jeg finner den rett og slett ikke )

 

Jeg har 40.000kr til rådighet , som skal settes inn i banken.

 

Tenkte jeg skulle sette inn 15.000 inn på bsu hvert år, og i mellomtiden ha det gjenstående beløpet på en sparekonto.

 

Det jeg er veldig usikker på er renten. Noen her som vet hva renten er sånn ca, på et sparefond vs vanlig konto? Har hengt en stund på div nettisder, men finner ikke ut av det..

 

Noen som har en/flere linker som kan gi meg en grei oversikt?

 

Er fortsatt litt usikker på det med BSU egentlig, siden jeg ikke vil kunne nedbetale studielån med de pengene, noe som kunne vært litt kjekt. Men så blir jeg sett på som mer seriøs når jeg skal kjøpe lelighet, derfor tror jeg at det er et godt valg.

 

takker på forhån!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har din forrige tråd her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=484413&hl=

 

Et av rådene var å shekek med de forskjellige bankene på nettet. Dermed vil du vite hvilken forentning du kan få på en sparekonto. Sparefond (fond i det hele tatt) er ikke noe for kortsiktige plassering på 2 år og under.

5315358[/snapback]

 

har hørt med noen banker nå. fikk noen nyttige tips.

 

 

btw, hvordan fant du den forrige tråden?Loka i 15min før jeg ga opp. :( søkefunksjonen var megatreg.

Lenke til kommentar

En vanlig sparekonto gjør garantert tingen. Du kan forvente rundt 2% rente.

 

25 000 * 1,02 = 25 500 kr

25 500 * 1,02 = 26 010 kr.

 

Du tjener omtrent en tusenlapp over to år ved å plassere pengene til 2% rente.

 

Husk at dette er brutto, du kan trekke fra omtrent 1,5% p.a. i inflasjon.

 

Så med andre ord tjener man ikke på å ha penger plassert til 2% i det hele tatt, det koster jo også årsavgift for å ha en konto :)

 

Men du taper hvertfall ikke på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...