Gå til innhold

Diskusjon rundt Norges velstand og økonomi


Anbefalte innlegg

Dotten svarte jo greit, så da trenger vel ikke jeg å svare.

 

Det ser ut til at du også ignorerer Marshall-hjelpen.

 

Og disse kommentarene dine om slemme bedriftseiere som bare vil ha overskudd og omtrent pisker sine ansatte 25 timer i døgnet... Det blir bare for dumt.

5316466[/snapback]

 

Til deg ogå, HVOR ser du jeg sier at bedriftseiere pisker sine arbeidere til innsats 25 timer i døgnet :cry:

Nå er det virkelig på tide at du i det minste forsøker å være litt seriøs og ikke bare kverulere med alt jeg skriver etter ditt befinnende :thumbdown:

 

Jeg snakker her om at bedriftseiere ikke tar hennsyn til sine arbeidere i den forstand at de krever X antall millioner i overskudd ellers er det kroken på døren og da er arbeidstakerne UTEN jobb.

Den som mener dette er å ta hennsyn, versågod rekk opp hånden

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snekkern: Svar til ditt første svar, har ikke lest igjenom resten, men dette er bare for å rette opp en missforståelse:

 

For I mitt innlegg kommer jeg bare med en dyster påstand om fremtiden og jeg sier fint lite om det sosialistene har gjort med norge i tidlig etterkrigs tid og nærmere vår tid. Jeg bestrider ikke at det sosialistene (arbeiderpartiet, som på den tiden heller ikke var dødsens sosialistisk heller) har gjort mye bra for Norge. Men verden endrer seg og etter å ha opplevd en god oppgangs tid for velferden er man nå nødt til å bremse økningen helt og man blir faktisk kanskje nødt til å gå ned på en del områder. Dette er fordi mange Nordmenn rett og slett begynner å bli late (påstand, som er bygd på erfaringer) og fordi konkuransen på industri fra utlandet har blitt helt enorm.

 

Dette er man nødt til å tilpasse seg. I hvertfall de fleste land..., mens vi i Norge har nok av olje til 50 års jappe drift.

 

Er det noe vi ønsker å gjøre? Er det ikke heller smartere å sørge for at vi i Norge tilpasser oss verden slik at vi ikke går på en smell om 50 år?

 

Jeg skal ikke påstå at noe parti i dag er i stand til å gjøre de grep som er nødt til å gjøres, men jeg tør påstå at dagens rødgrønne regjering raser i feil retning med vind i seilene.

Lenke til kommentar
Dotten svarte jo greit, så da trenger vel ikke jeg å svare.

 

Det ser ut til at du også ignorerer Marshall-hjelpen.

 

Og disse kommentarene dine om slemme bedriftseiere som bare vil ha overskudd og omtrent pisker sine ansatte 25 timer i døgnet... Det blir bare for dumt.

5316466[/snapback]

 

Til deg ogå, HVOR ser du jeg sier at bedriftseiere pisker sine arbeidere til innsats 25 timer i døgnet :cry:

Nå er det virkelig på tide at du i det minste forsøker å være litt seriøs og ikke bare kverulere med alt jeg skriver etter ditt befinnende :thumbdown:

 

Jeg snakker her om at bedriftseiere ikke tar hennsyn til sine arbeidere i den forstand at de krever X antall millioner i overskudd ellers er det kroken på døren og da er arbeidstakerne UTEN jobb.

Den som mener dette er å ta hennsyn, versågod rekk opp hånden

 

God Jul

mvh. Snekker`n

5316622[/snapback]

 

Nå er det ikke slik i det hele tatt. De bedriftseierne jeg vet om (3) så etablerer samtlige seg i kina. Dette gjør de ikke for at de er grådige, men fordi de ikke får noen oppdrag på produktene sine i Norge fordi det er så dyrt. En bedrift som Sony Ericsson har ikke råd til å bruke dyre Norske bedrifter til å f.eks. metalisere insiden av mobilene fordi man har god konkuranse i mobilmarkedet som fører til priskrig. Da gjelder det å få ned kosten på mobilen, så man kan sette ned prisen uten at det går ut over marginene. Marginene på mobiler er nok ganske gode, men det er også nødvendig, for Mobilfabrikker er ikke billige å drive.

 

Bedriftene etablierer seg i Kina for å få oppdrag. Og det som er mer fantaksisk er at når e får oppdrag kan de faktisk drive i Norge også som en sekundærkilde og samtlige (fortsatt 3) av de jeg kjenner ønsker å gjøre dette. Dette tjener de ikke noe særlig på, men de får bedre leveranse evne og får ansatt flere, som faktisk er en motivasjons faktor.

 

Jeg er rett og slett drit lei av sosialistenes generalisering om "griske bedriftseiere og ledere" da mange (ikke alle) faktisk ikke er så intresert i å tjene enorme beløper (mange synes de har nok fra før), men de ønsker å skape sin egen og andres arbeidsplass, de ønsker verdiskaping. Denne form for glansbilde er skjelden unnet til bedrifseiere/ledere, men jeg synes den faktisk er på sin plass.

 

Håper noen er villige til å tenke igjennom dette og tenke igjennom sitt eget standpunkt. Folk er ikke nødvendigvis dårligere mennesker enn hvermansen bare fordi de har mer penger og en høyere lønn. Slutt å diskriminer disse menneksene med idiotiske generelle utsagn!!

Lenke til kommentar
Jeg snakker her om at bedriftseiere ikke tar hennsyn til sine arbeidere i den forstand at de krever X antall millioner i overskudd ellers er det kroken på døren og da er arbeidstakerne UTEN jobb.

Lenge leve håpløse generaliseringer.

 

Hvor mange "bedriftseiere" kjenner du?

5317192[/snapback]

 

Jeg kjenner en del ja, en av hjørnestensbedriftene her hos oss vurderte for to-tre år siden å flyte virksomheten til Danmark fordi overskuddet var for lite,dette er en bedrift som aldri har hatt røde tall i bøkene sine.

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Nå er det ikke slik i det hele tatt. De bedriftseierne jeg vet om (3) så etablerer samtlige seg i kina. Dette gjør de ikke for at de er grådige, men fordi de ikke får noen oppdrag på produktene sine i Norge fordi det er så dyrt. En bedrift som Sony Ericsson har ikke råd til å bruke dyre Norske bedrifter til å f.eks. metalisere insiden av mobilene fordi man har god konkuranse i mobilmarkedet som fører til priskrig. Da gjelder det å få ned kosten på mobilen, så man kan sette ned prisen uten at det går ut over marginene. Marginene på mobiler er nok ganske gode, men det er også nødvendig, for Mobilfabrikker er ikke billige å drive.

 

Riktig og her kommer du inn på et annet aspekt som jeg har påpekt flere ganger,nemmelig prisnivået i Norge,dette sammens med eiernes krav om større avkastning (som er et faktum) gjør det vanskelig å drive i Norge dermed legges bedrifter ned eller flyttes til lavkostland og da er vi nettop inne på det jeg har sagt tidligere,en tar ikke hensyn til arbeiderne men til fortjenesten.

jeg har også nevnt en måte å bøte på dette og det er en langvarig pris og lønnsstopp kombinert bed et forbud om å ta ut utbytte av firmaene til annet enn oppgradering av bedriften.

Et slikt tiltak sammen med at vi hadde klart å få bukt med grådighetskulturen hadde kunnet ført Norge tilbake på kartet som et land det var interessant å innvistere i .

 

 

Jeg er rett og slett drit lei av sosialistenes generalisering om "griske bedriftseiere og ledere"

 

Og høyrefolks generalisering om at sosialistene er årsaken til all elendighet i verden :thumbup:

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Snekkern: Svar til ditt første svar, har ikke lest igjenom resten, men dette er bare for å rette opp en missforståelse:

 

For I mitt innlegg kommer jeg bare med en dyster påstand om fremtiden og jeg sier fint lite om det sosialistene har gjort med norge i tidlig etterkrigs tid og nærmere vår tid. Jeg bestrider ikke at det sosialistene (arbeiderpartiet, som på den tiden heller ikke var dødsens sosialistisk heller) har gjort mye bra for Norge. Men verden endrer seg og etter å ha opplevd en god oppgangs tid for velferden er man nå nødt til å bremse økningen helt og man blir faktisk kanskje nødt til å gå ned på en del områder. Dette er fordi mange Nordmenn rett og slett begynner å bli late (påstand, som er bygd på erfaringer) og fordi konkuransen på industri fra utlandet har blitt helt enorm.

 

Dette er man nødt til å tilpasse seg. I hvertfall de fleste land..., mens vi i Norge har nok av olje til 50 års jappe drift.

 

Er det noe vi ønsker å gjøre? Er det ikke heller smartere å sørge for at vi i Norge tilpasser oss verden slik at vi ikke går på en smell om 50 år?

 

Jeg skal ikke påstå at noe parti i dag er i stand til å gjøre de grep som er nødt til å gjøres, men jeg tør påstå at dagens rødgrønne regjering raser i feil retning med vind i seilene.

5317146[/snapback]

 

På 50 tallet var vel AP mye rødere enn de er i dag, ja de ble jo endog beskyld for å være komunister :innocent:

 

Og ja jeg har sagt det før og gjentar gjerne,vi bør/må tilpasse oss ikke bare for å unngå en smell om 50 år, men en smell som kan komme langt tidligere.

Dette kan gjøres ved å gjennreise industrien og vinne tilbake konkuranseevnen.

En grei måte å gjøre dette på er å innføre lønns og prisstopp i feks en femårsperiode og samtidig arbeide aktivt for å fjærne grådighetskulturen.

En trenger ikke Xantall millioner i utbyte hvert år for å drive en bedrift, en trenger ikke X antall millioner i lønn for å være bedriftsleder, en tenger ikke X antall millioner i fallskjerm etter at man har kjørt en bedrift i grøfta :hmm:

Vi trenger eiere/ledere som viser annsvar og delegerer dette vidre nedover i systemet, noe som gir engasjerte medarbeidere som føler de betyr noe for bedriften og dermed ofrer mere for å lykkes.

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Snekker`n: Hva en "trenger" spiller vel strengt tatt ikke så stor rolle.

 

Dersom prisene fastsettes vil jo produksjonen gå ned, fordi det ikke blir like lønnsomt for kapitalisten å produsere og selge varen. Etterspørselen vil selvsagt gå opp p.g.a den lavere prisen, og dermed vil butikkhyllene bli fortere tomme. Men siden kapitalisten ikke lenger tjener penger på produksjonen, gir han opp produksjonen og flytter bedriften til utlandet. De styringskåte papirflytterne skjønner dermed ingen ting, for de trodde økonomien lett kunne planlegges og styres dit de selv ønsket den.

 

"Forretningsforlkene vil sørge for at hvilken som helst gjenstand blir produsert så lenge det er profitt inne i bildet, men den dag det ikke lenger fins noe profitt å høste, vil de ondskapsfulle forretningsmenn stoppe produksjonen, selv om manges behov er udekket og verden roper på mer varer." - Henry Hazlitt

 

Grådige forretningsfolk er herlige, hva? :w00t:

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Nå er det knapt 10.000 nordmenn som tjener mer enn 1 million i året (før bonus er tatt med vel å merke), så jeg anser ikke "griske" bedriftseiere som det store problemet. Det finnes haugevis med bedrifter som går med underskudd men som allikevel satser videre, uten å stoppe virksomheten og gi de ansatte sparken.

 

Utfordringen ligger nå mer i å gi bedriftene bedre rammevilkår. Vi lever i en globalisert verden, da må norske bedrifter ha mulighet til å konkurere uten å flytte virksomheten ut av landet.

 

Det skjer ikke om myndighetene skal inn å regulere det ene og det andre.

 

Jeg anser maktarrogante og maktsyke politikere som et større problem enn "griske bedriftseiere".

 

Norske ansatte må også ta på seg en viss del av skylden. Er vel få steder i verden hvor ansatte tjener så mye og har så korte arbeidsdager. Enkelte sosialister vil jo også kutte enda mer i arbeidsdagen.

 

Det er grunderene som skaper arbeidsplassene, det er deres kreativitet, stå-på-vilje og engasjement. Politikerene bør konsentrere seg om å legge til rette for slike mennesker, ikke prøve å regulere dem ihjel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...