Gå til innhold

Diskusjon rundt Norges velstand og økonomi


Anbefalte innlegg

Moderator notis: Denne tråden er blitt splittet ut fra diskusjonen Stemmer dette om Høyre. I denne tråden kan man diskutere Norges økonomi/velstand, historien bak den og dens fremtidsutsikter.

 

 

Snekkern: Vi er rike fordi vi pumper opp enorme mengder olje, som har blitt vår vilepute som har gjort at soisialisme i det hele tatt er mulig i Norge. Sosialime/kommunisme har vist seg verden over å ødelegge all grobunn for verdiskapning som ikke er direkte bassert på naturressurser. Sosialisme skaper en befolkning som heletiden forventer å få og få, uten å gi noe for det. Hvorfor skal jeg gå på jobb, når jeg kan ha det like bra om jeg ikke gjør det?

 

Så lenge vi har olje, kan vi tillate oss å drive på denne måten. Men når kranene er tomme (50 år?) og hverdagen kommer er vi faktisk nødt til å finne på noe annet. Da består Norge av 4-5 millioner folk som er vant til at staten vakser opp driten etter dem. når dette skjer må de plutselig akseptere betydlige dårligere arbeidsvilkår, muligens elendige boforhold osv.

 

Kanskje det hadde vært smart å holdt den vellykkede kapitalistiske linjen på et vist nivå slik at man ikke kommer i denne situasjonen eller i det minste ikke blir så hardt rammet?

 

Topic: Jeg er 99% sikker på at dette stemmer, og det er forferdlig nok, men må ikke forveksles med nåtid. Man finner nok en lignenede liste hos de fleste partier, vi kan jo f.eks dra frem SP som var i mot både farge tv og FN.

Synes ikke dette er argumenter man kan bruke mot et parti, det er tross alt nåtiden som teller (pluss de seneste valgperiodene :tease: )

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snekkern: Vi er rike fordi vi pumper opp enorme mengder olje, som har blitt vår vilepute som har gjort at soisialisme i det hele tatt er mulig i Norge. Sosialime/kommunisme har vist seg verden over å ødelegge all grobunn for verdiskapning som ikke er direkte bassert på naturressurser. Sosialisme skaper en befolkning som heletiden forventer å få og få, uten å gi noe for det. Hvorfor skal jeg gå på jobb, når jeg kan ha det like bra om jeg ikke gjør det?

 

Så lenge vi har olje, kan vi tillate oss å drive på denne måten. Men når kranene er tomme (50 år?) og hverdagen kommer er vi faktisk nødt til å finne på noe annet. Da består Norge av 4-5 millioner folk som er vant til at staten vakser opp driten etter dem. når dette skjer må de plutselig akseptere betydlige dårligere arbeidsvilkår, muligens elendige boforhold osv.

 

Kanskje det hadde vært smart å holdt den vellykkede kapitalistiske linjen på et vist nivå slik at man ikke kommer i denne situasjonen eller i det minste ikke blir så hardt rammet?

 

Topic: Jeg er 99% sikker på at dette stemmer, og det er forferdlig nok, men må ikke forveksles med nåtid. Man finner nok en lignenede liste hos de fleste partier, vi kan jo f.eks dra frem SP som var i mot både farge tv og FN.

Synes ikke dette er argumenter man kan bruke mot et parti, det er tross alt nåtiden som teller (pluss de seneste valgperiodene :tease: )

5311873[/snapback]

 

Ja ja en god latter forlenger livet sies det og jeg fikk meg en nå :)

Hvor lenge har vi hatt oljen??

Og tør jeg spørre når den økonomiske og industrielle velstanden begynte i Norge??

 

Gerhardsen, Einar    Einar Gerhardsen (1897-1987) var selve landsfaderen for en hel generasjon nordmenn. Han var leder i Arbeiderpartiet i 20 år og Norges statsminister i 17 år. Han ledet landet i etterkrigstiden, og dette var en periode med gjenoppbygging, vekst og framgang. Velferdsstaten ble grunnlagt og fikk etterhvert oppslutning fra alle partier. Velstanden blant folk flest økte i en grad noen knapt hadde forutsett.

 

 

 

Han ledet landet i etterkrigstiden, og dette var en periode med gjenoppbygging, vekst og framgang. Velferdsstaten ble grunnlagt og fikk etterhvert oppslutning fra alle partier. Velstanden blant folk flest økte i en grad noen knapt hadde forutsett.

 

Tør jeg minne om at dette var en sosalist :)

Slike ubegrunnede og latterlige påstander om at sosialister ødlegger alt er bare rett og slett tåpelig :thumbdown:

 

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Nå beveger nok Norge seg mer og mer mot høyresiden, bare de siste par tiår er offentlig sektor redusert med 30% og private har i større grad fått innpass. Samtidig står resursene fra havet for 70% av våre inntekter. Vår velstand er mye takket være at vi er verdens 3. største oljeeksportør (19/20 av oljen våreksporteres), verdens 3. største gasseksportør, verdens 3.største fiskeeksportør og verdens 3. største skipsfartsnasjon. Skipsfarten ble jo delvis rasert/sendt utenlands takket være politikk ført av sosialistene, men oljerikdommen ble "grunnlagt" under vekslende AP og Høyre regjering.

 

(Mye tatt fra hukommelsen, med forbehold om feil ;) )

 

Det er fint lite som er blitt rasert her de siste tiårene, hverken av borgerlig regjering eller AP regjering. Men ja, har jo vært mye rot.

 

Men en ting er sikkert, vi kan ikke ha så store utgifter, spesielt trygdeutgifter, uten oljeinntektene.

 

Man lurer seg selv om man tror man sparer penger i oljefondet. De 1400 mrd (++) er alt "brukt". De er øremerket fremtidige pensjoner. Uten oljen måtte vi ha funnet andre måter å anskaffe de 1400 (++) milliardene.

 

Vi beveger oss litt vekk fra trådstarters tema, vi kan fortsette "digresjonene", jeg vil isåfall ta og splitte de ut i egen tråd :)

 

Forresten så var mye av det Gerhardsen og andre gjorde i etterkrigstiden gjort mulig gjennom Marshall hjelpen fra statene.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Forresten så var mye av det Gerhardsen og andre gjorde gjort mulig gjennom Marshall hjelpen fra statene.

 

Det er riktig, men følger vi enkeltes konklusjoner så hadde han jo rasert landet istedenfor å bygge det opp siden han var sosialist.

Når det gjelder sykepenger/pansjosutbetalinger så har vel feks Sverige like høye ytbetalinger som oss og det uten oljen, faren er vel heller at kapitalistene er blitt for opptatt av penger og gir ikke en bedrift X anntal millioner i overskudd har den ikke livets rett . :hmm:

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Svenskene har faktisk måtte satse på bedrifter, derfor de har fått frem giganter som Volvo og Ericsson. Finland har fått frem Nokia.

 

Det er nesten utelukkende private selskaper som står for den indistruelle produksjonen i Sverige. Landet har også endel naturressurser.

 

Problemet med Norge er at vi kanskje er på vei til å bli offer for "Dutch disease" om vi ikke passer oss. Flere økonomer ser jo på Norge som en tikkende bombe i den sammenheng.

Lenke til kommentar
Svenskene har faktisk måtte satse på bedrifter, derfor de har fått frem giganter som Volvo og Ericsson. Finland har fått frem Nokia.

 

Det er nesten utelukkende private selskaper som står for den indistruelle produksjonen i Sverige. Landet har også endel naturressurser.

 

Problemet med Norge er at vi kanskje er på vei til å bli offer for "Dutch disease" om vi ikke passer oss. Flere økonomer ser jo på Norge som en tikkende bombe i den sammenheng.

5313865[/snapback]

 

Ja riktig og det har jeg jo kommentert mang en gang, Sverige og Finnland må satse på Industrien både privat og offentlig og støtte denne når den går dårlig som feks med både SAAB og Volvo. Menst vi her til lands opplever at om ikke bedriftseierne kan ta ut X anntall millioner i overskudd så skal enten bedriften legges ned eller slås konkurs.

Så har vi statlige og kommunale bedrifter som var arvesøllet i norsk økonomi, hva har hendt med dem??

Jo de er privatisert og delvis eller helt utenom statlig/kommunal styring og dette er ren idioti da dette var bedrifter som var garantert å gå med overskudd for evig tid og dermed gi stat og kommuner evig og økende inntekter, istedenfor ser vi at private i dag skummer fløten. alt dette pga privatiseringhysteriet.

Nei jeg er ikke imot private bedrifter,men jeg er imot at stat og kommuner ser kortvarig gjevinst i å selge arvesøllet.

Ta feks telenor og de mange kraftverkene rundt om i landet, svenskene ler til nordmennene at de er så dumme og selge kraftverk noe som det er kamp om å få eie, men det er typisk norsk .

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Hvor lenge har vi hatt oljen??

Og tør jeg spørre når den økonomiske og industrielle velstanden begynte i Norge??

Fortell da.

5314469[/snapback]

Hvorfor ble Norge rikt?

5315026[/snapback]

 

Fra artikkelen;

 

Men blant disse var det også en rekke europeiske land som var fattigere enn oss: Italia, Vest-Tyskland, Frankrike, Finland, Belgia og Østerrike. Av andre europeiske land som i 1950 var klart fattigere enn Norge finner vi Hellas, Spania og Portugal, for ikke å snakke om hele Øst-Europa.

 

Når det er 5 år etter 2.verdenskrig så anser jeg det overhodet ikke som merkverdig at de nevnte land var "fattigere" enn Norge.

 

Det er en ting å påstå at Norge var blandt verdens fattigste land, det er nok en usannhet. Men når det er snakk om å påstå at Norge var fattig, så stemmer det nok, eller?

 

Det siste avsnittet sier vel en god del:

 

Men særlig de siste årenes store oljeinntekter kan ha gjort ting med oss som kan få følger for den videre økonomiske veksten. Hvis økt forbruk som følge av innstrømming av oljepenger har gjort oss mindre interesserte i å jobbe, drive næringsvirksomhet eller stå på med skolearbeid, vil dette få negative følger på lang sikt. Hvis politikerne bruker oljepenger til uproduktive kontantoverføringer i stedet for langsiktige investeringer i infrastruktur og forskning, vil dette være negativt for den langsiktige veksten. Derfor er det vesentlig at de institusjonene vi har og den økonomiske politikken vi fører, bidrar til at vi utnytter våre ressurser til produktive formål og fremtidig vekst.

 

Man ser vel klare tegn på dette den dag idag.

Lenke til kommentar
Staten skummer da fløten den òg, ikke bare private. Og private bedrifter betaler skatt, gjør de ikke?

5314329[/snapback]

 

Joda selfølgelig har de skatteinntektene enda,men før hadde de overskuddet i tillegg noe de ikke har i samme grad lenger, der de er inne som deleiere så får de sin del av overskuddet,men i motsetning til før så må de nå dele dette med mange aktører.

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Hvor lenge har vi hatt oljen??

Og tør jeg spørre når den økonomiske og industrielle velstanden begynte i Norge??

Fortell da.

5314469[/snapback]

 

Hmm,mener du at du diskuterer dette emnet uten å vite noe som helst om det :hmm:

For om du ser på historien litt vil du se at siden 1950 så har den økonomiske veksten i Norge kun gått en vei og det er oppover,altså ble vi rikere og mere velstående år for år også før oljen kom.

At imidlertid oljen gjorde oss ekstra rike er en annen sak og det har den jo gjordt med alle som har den, problemet er imidlertid at oljen har ødlagt for vanelig industri i Norge da det ikke satses like hårdt på dette som før.

Menst feks Sverige støtter sine bedrifter som har porblemer (feks SAAB og Volvo) og hjelper dem med omstilling modernisering så legges bedrifter ned eller slås konkurs her til lands om de ikke har X antall millioner i overskudd.

I tillegg har vi hatt en lønns og prisvekst i dette landet som er hinsides all fornuft, noe som har gjordt oss lite konkuransedyktige på verdensmarkede.

Det jeg frykter er at Norge sitter igjen som en olje og turistnasjon om ikke dette endres og hva da den dagen oljen tar slutt.

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

For om du ser på historien litt vil du se at siden 1950 så har den økonomiske veksten i Norge kun gått en vei og det er oppover,altså ble vi rikere og mere velstående år for år også før oljen kom.

5315110[/snapback]

 

I 1950 lå vi forkrøplet tilbake etter 2.verdenskrig. Det skulle ikke mye til for å få grafen til å peke oppover. Marhsall hjelpen bidrog også.

 

Dagens forbruk ville ikke vært mulig uten oljerikdommen.

 

Man kan jo spekulere med at uten oljen så ville Norge utviklet mer industri som gav inntekter vi ikke har idag, men som sagt, det er umulig å vite.

 

Men det skal enormt mye til for å produsere nok til å erstatte det vi tjener gjennom vårt sorte gull ;)

Lenke til kommentar

For om du ser på historien litt vil du se at siden 1950 så har den økonomiske veksten i Norge kun gått en vei og det er oppover,altså ble vi rikere og mere velstående år for år også før oljen kom.

5315110[/snapback]

 

I 1950 lå vi forkrøplet tilbake etter 2.verdenskrig. Det skulle ikke mye til for å få grafen til å peke oppover. Marhsall hjelpen bidrog også.

 

Dagens forbruk ville ikke vært mulig uten oljerikdommen.

 

Man kan jo spekulere med at uten oljen så ville Norge utviklet mer industri som gav inntekter vi ikke har idag, men som sagt, det er umulig å vite.

 

Men det skal enormt mye til for å produsere nok til å erstatte det vi tjener gjennom vårt sorte gull ;)

5315150[/snapback]

 

Greit nok at vi lå med brukket rygg,men det gjorde vel de fleste,dette var heller ikke poenget.

Det som var poenget var atr vi da hadde sosialistisk regering sammenhengene i over 20 år, kun avbrutt av en borgerlig som varte et par uker, det er da merkelig at denne perioden står som et eksempel på god politikk og fremgang for alle partier i Norge,menst det samtidig hevdes her på forumet at sosialistiske regeringer kun raserer landet :hmm:

 

nei vi kunne ikke holdt samme forbruk uten oljen,men det kunne ikke andre land som har den heller, det er ikke det som er poenget,poenget er nemmelig at dette har ført til en kultur i Norge som gjør at bedriftseiere kun ser på kr i overskudd og at dette skal øke for hvert år, hensynet til arbeidere og andre er falt helt bort, for om ikke overskuddet er X antall millioner så er det kroken på døren. Dette menst tilsvarende bedrifter klarer seg med langt mindre overskudd i andre land.

Altstå kapitalistenes grådighet oversygger det meste og gjør det neste umulig å få til noe .

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

nei vi kunne ikke holdt samme forbruk uten oljen,men det kunne ikke andre land som har den heller, det er ikke det som er poenget,poenget er nemmelig at dette har ført til en kultur i Norge som gjør at bedriftseiere kun ser på kr i overskudd og at dette skal øke for hvert år, hensynet til arbeidere og andre er falt helt bort, for om ikke overskuddet er X antall millioner så er det kroken på døren. Dette menst tilsvarende bedrifter klarer seg med langt mindre overskudd i andre land.

Altstå kapitalistenes grådighet oversygger det meste og gjør det neste umulig å få til noe .

 

God Jul

mvh. Snekker`n

5316151[/snapback]

 

Dette medfører nå ikke riktighet(det som er uthevet av meg). Arbeidere idag har flere rettigheter, kortere arbeidstid, flere goder og bedre betalt enn på både 50 og 60 tallet, med det sosialistiske styret som var. Selv ansatte i offentlig hadde det langt tøffere. Man har for ordens skyld bedre arbeidsforhold idag enn de siste 50 årene, med unntak av statlige virksomheter, hvor kravene og behandlingen av ansatte har blitt tøffere de siste 15 årene.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

nei vi kunne ikke holdt samme forbruk uten oljen,men det kunne ikke andre land som har den heller, det er ikke det som er poenget,poenget er nemmelig at dette har ført til en kultur i Norge som gjør at bedriftseiere kun ser på kr i overskudd og at dette skal øke for hvert år, hensynet til arbeidere og andre er falt helt bort, for om ikke overskuddet er X antall millioner så er det kroken på døren. Dette menst tilsvarende bedrifter klarer seg med langt mindre overskudd i andre land.

Altstå kapitalistenes grådighet oversygger det meste og gjør det neste umulig å få til noe .

 

God Jul

mvh. Snekker`n

5316151[/snapback]

 

Dette medfører nå ikke riktighet(det som er uthevet av meg). Arbeidere idag har flere rettigheter, kortere arbeidstid, flere goder og bedre betalt enn på både 50 og 60 tallet, med det sosialistiske styret som var. Selv ansatte i offentlig hadde det langt tøffere. Man har for ordens skyld bedre arbeidsforhold idag enn de siste 50 årene, med unntak av statlige virksomheter, hvor kravene og behandlingen av ansatte har blitt tøffere de siste 15 årene.

5316553[/snapback]

 

Det har jeg da heller ikke benektet,her er det jo dere som vrir mine uttalelser over på noe helt annet.

Jeg snakker her om at bedriftseiere ikke tar hennsyn til sine arbeidere i den forstand at de krever X antall millioner i overskudd ellers er det kroken på døren og da er arbeidstakerne UTEN jobb.

Den som mener dette er å ta hennsyn, versågod rekk opp hånden :cry:

 

God Jul

mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...