Gå til innhold

Angående kjøp av HK: Nforce 3 VS nForce 4


Beelsebub

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Etter at mitt forrige HK døde av ein eller annan merkelig grunn, så skal eg no kjøpa meg nytt HK. Sammen med det skal eg og kjøpa meg ny CPU og muligens ram.

 

Har leita rundt på diverse nettbutikker, og sliter vel mildt sagt med kva eg skal velga. Hadde vel igrunn mest lyst på nForce 4 kort, men eg har til dags dato ikkje funnet eit med 8x AGP på. Finnes det ikkje AGP på nForce 4 kortene? Sitter med eit "Sapphire Radeon 9600 Atlantis Pro Fireblede Edition 128Mb" skjermkort som benytter seg av AGP kontakten, har ikkje lyst til å investere i eit nytt.

 

Lurer vel strengt tatt på om det er noen som kunne anbefalt meg eit HK, som har 8x AGP. Har forelska meg i AMD så det blir det eg skal ha denne gangen og. Vurderer to prosessorer: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte eller AMD Athlon 64 3500+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte, begge to ligger godt under 2 000 med vifte. Når det gjelder hovedkortet så bør ikkje det være så mykje over 1 000 Kr, dette er ein oppgradering og eg håper å komme billig unna.

 

Eg har Ram: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs, personlig så trur eg at 512 MB er godt nok for meg.

 

Pc'n brukes for det meste til tidsfordriv dvs. spilling, nedlasting, film etc. Er ikkje blant dei mest Hardcore spillerene, og tren ikkje det beste utstyret.

 

Har ingen SATA disker, men det er vel ein mulighet at eg skaffer meg det, så det hadde vel ikkje vore så dumt om hovedkortet støtta SATA. Firewire er eit stort pluss men ikkje eit krav.

 

Kan noen komme med anbefalinger? Er det idiotisk og kjøpe eit hovedkort med AGP støtte? Burde eg bytte ut skjermkortet samtidig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Radeon 9600 skjermkortet er vel neppe blandt de hotteste idag, et 6600 nVidia kort tror eg gjør "kort prosess" med det du har nå uten og knekke kontoen (en god tusing?).

nForce4 korta har en "integrert" Sata controller og mange har en ekstra slik at det er 6 - 8 tilkoblinger for sata på noen kort. De integrerte controllerene sammen med XP med SP2(1) er alt som trengs ved innstalleringa (trenger ingen ekstra Sata-drivere).

 

Det er et S939 kort som ikke utelukker AGP skjermkort - det er ikke nForce4 (nVidia), men bruker en mer "fersk" chip -les om det her

Her er produsenten si infoside om kortet

 

Dette kortet lar deg bruke dagens AGP løsning OG gir deg muligheten til å skifte til et PCI Express skjermkort seinere, mangler SLI løsning, men SLI har ikke skutt gullkalven enda...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...