Gå til innhold

Microsoft med to nye prøveversjoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som ikke kommer frem av artikkelen (uten at jeg skal diskutere hvorfor) er at det er TRE versjoner som slippes, og den mest interessante av dem alle nevner ikke forfatteren med et ord. Longhorn Server Core, en versjon av Longhorn uten explorer og internet explorer. Det er denne versjonen som virkelig er interessant med tanke på sikkerhet.

 

Videre synes jeg det er interessant at du får installert Vista eller Longhorn Server avhengig av hvilken produktnøkkel du bruker.

Lenke til kommentar
Det som ikke kommer frem av artikkelen (uten at jeg skal diskutere hvorfor) er at det er TRE versjoner som slippes, og den mest interessante av dem alle nevner ikke forfatteren med et ord. Longhorn Server Core, en versjon av Longhorn uten explorer og internet explorer. Det er denne versjonen som virkelig er interessant med tanke på sikkerhet.

 

Videre synes jeg det er interessant at du får installert Vista eller Longhorn Server avhengig av hvilken produktnøkkel du bruker.

5314921[/snapback]

Administratorer bør jo mestre operativsystemet som brukes, men en bør vel se på hvilke services som kjører fra grunninstallasjonen, eller vil Vista få flere valg under selve installasjonen som gjør at du kan slippe mye av finjusteringene i innstillinger og sånt?

Endret av G
Lenke til kommentar
Det som ikke kommer frem av artikkelen (uten at jeg skal diskutere hvorfor) er at det er TRE versjoner som slippes, og den mest interessante av dem alle nevner ikke forfatteren med et ord. Longhorn Server Core, en versjon av Longhorn uten explorer og internet explorer. Det er denne versjonen som virkelig er interessant med tanke på sikkerhet.

 

Videre synes jeg det er interessant at du får installert Vista eller Longhorn Server avhengig av hvilken produktnøkkel du bruker.

5314921[/snapback]

Administratorer bør jo mestre operativsystemet som brukes, men en bør vel se på hvilke services som kjører fra grunninstallasjonen, eller vil Vista få flere valg under selve installasjonen som gjør at du kan slippe mye av finjusteringene i innstillinger og sånt?

5316323[/snapback]

Jeg er ikke helt sikker på hvor du vil hen (hvilken del av innlegget mitt du sikter til). Det jeg finner interessant med at det er produktnøkkelen som avgjør om du får Vista eller Longhorn server, er at de bruker samme kodebase.

 

Grunnen til at jeg finner Longhorn Server Core er interessant sikkerhetsmessig, er at en andel av sikkerhetshullene i Windows XP / Server 2003 har vært relatert til grafiske komponenter. Når disse trekkes ut fra Longhorn Server Core, så er det færre komponenter som det kan være bugs i. Et sikkerhetshull i IE eller Explorer vil kunne ramme Vista og Longhorn Server, men ikke Longhorn Server Core.

 

Merk også at serverutgaven av OSet fremdeles heter Longhorn, det er ikke noe som heter Vista Server.

 

Videre mener jeg at en administrator må være i stand til å begrense hvilke tjenester som kjører, på samme måte som man må kunne det på Linux. Men, forskjellen er at du må konfigurere det etter installasjonen på Windows. Jeg har enda ikke sett noen endring på det i Windows Vista (jeg har ikke fått sjekket den siste utgaven enda).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...