Gå til innhold

Fotografering i mørket


Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg prøvde å ta bilde av Trondheim sentrum fra et utsiktspunkt på kveldstid, men uten særlig hell. Prøvde med litt forskjellig innstillinger på kameraet (et Fujifilm finepix s5500), men så og si alle bildene ble uskarpe.

 

Prøvde noen dager i forveien å ta bilde av snødekt landskap i måneskinn (mot månen, noe av poenget var at den skulle være med opp i bildet), men også her ble bildene uklare. :hmm:

 

Lurer derfor på om noen sitter med tips (lukkertid, iso, blender eller andre ting) som kan få bildene mine skarpere i begge tilfellene. Alle tips tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stativ stativ stativ.... :p

 

iso 50-100

 

lukkertid på kanskje 3-5sekunder å oppover mot 20sek?

 

Om du ikke har fjernutløser så sett på foreksempel 2sek utløsertid å gå vekk fra stativet å la kameraet ta bildet selv...

 

bare å eksperementere, så blir det bedre & bedre. ;) er morro når det blir bra vertfall..... :D

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Takk for tips :)

 

 

Jeg tror ikke den lengste lukkertiden på kameraet mitt er mer enn tre sekunder, blir det for lite?

 

Vurderer å kjøpe meg et stativ, men har ikke peiling i hele tatt på dette. Hva bør en tenke på ved et evt kjøp? Noen som har anbefalinger på stativer som ikke er altfor dyre?

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke den lengste lukkertiden på kameraet mitt er mer enn tre sekunder, blir det for lite?

5320823[/snapback]

 

Hvis det er ett S5500 du har, så skal vel lengste lukkertid være på 15 sekunder? :hmm: (bare ikke spør meg hvordan du gjør det, har aldri prøvd S5500 selv...)

 

15 sekunder er nok til en del nattbilder, og kjør på så lav ISO som mulig.

 

Noen som har anbefalinger på stativer som ikke er altfor dyre?

5320823[/snapback]

 

Kan anbefale den tripod'en jeg har selv; Velbon CX-560. Til prisen er dette ett meget bra stativ. Koster vel ca. 450-500 kroner. Pusler med tanken på og bytte det ut med ett Manfrotto M055prob med 141RC hode, men det er vel kanskje overkill til ett S5500 (og koster mer, ca 1800 kroner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...