Gå til innhold

Bør opperativsystem hardisken vere rask?


axis

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny harddisk, da skal jeg kvitte meg med mine gamle..

Jeg tenker på å kjøpe en 400gb western 7200rmp, s-ata, 16mb.

 

Trenger jeg da en mindre og raskere harddisk til å ha opperativsystemet `på da?

eller fungerer det fint med å dele den 400gb??

Endret av axis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne gjort som tvangsgreie sier: Sette inn 2 "mindre" disker med samme total volum.

 

Eller du kan partisjonere disken opp i flere mindre "harddisker". Det er mye å lete igjennom om maskinen hver gang skal søke igjennom 400gb når du skal starte edderkopp kabalen.

 

Så mitt råd er altså følgende:

-2 stk mindre harddisker

-1 stk 400gb disk og 1 stk mindre (120gb)

-Partisjonere 400gb disken opp i mindre partisjoner (30gb, 80gb, 100gb, 150gb)

 

-Thelle-

Lenke til kommentar

Bortsett fra ved filsystemkrasj er mange partisjoner noe dritt. Man ender alltid opp med for lite plass på den partisjonen man helst ville bruke, og så må man legge det et annet sted, og så finner man det ikke igjen. Evt. så har alle partisjonene akkurat litt for lite plass til det man vil lagre. Ytelse med moderne filsystemer (NTFS, ext2) er ikke noe problem, så lenge man ikke har mange tusen filer i samme katalog.

Lenke til kommentar

Kjøp to disker til prisen av en 400GB. Det er sikrere, da kan du lagre viktige dokumenter og filer på begge diskene slik at du er sikret mot diskkrasj. 400GB er fryktelig mye data å miste på en gang... :-)

Og RAID 0 er datasikkerhetsselvmord, det gir 100% større sjanse for å miste filer og bør bare brukes til programmer/OS som kan installeres på nytt.

Om du ønsker partisjoner, får være opp til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...