Gå til innhold

Linuxdistro for centrino laptop?


Joffer

Anbefalte innlegg

Har en hp compaq nx7000 - Intel Centrino laptop m/1.6GHz, 1GB RAM, Radeon 9200, DVD+R, 1680x1050, 2200BG Wlan.

 

Har fra tid til annen kjørt Gentoo på denne, men det er litt tungvindt og tidkrevende å kompilere hele tiden, særlig på en laptop. Så nå søker jeg etter en ny distro som egner seg godt på laptop/centrino. Ganske viktig at wlan korter og strømsparing er støttet.

 

Forslag (og begrunnelse helst)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja vet det er støttet, men tenkte at noen har kanskje dette bedre implementert "out of the box" enn andre. Hører mange snakker positivt om ubuntu.. har ikke brukt debian i det hele tatt før.. det er ikke überhast å få installert så jeg avventer noen flere svar :)

 

Men for å ha sagt det, tror jeg utelukker Fedora Core. For bloat og rotete (etter min mening) og aldri heller aldri vært noen stor Red Hat fan..

 

Noen som har vært borti Arch Linux, Yoper Linux og Vector Linux. De skal være litt mer optimalisert enn "standard linux distroer"..

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Har erfaringer med Arch og Vector.

 

Arch er ikke noe hvis du vil at ting skal fungere "out of the box". Tenk Slackware med pakkesystemet til Debian (hvis du i det hele tatt har erfaring med noen av dem da ;) ). Da jeg prøvde Arch (0.7 vet ikke hvor langt de er kommet nå) så hadde jeg flere problemer med dårlige pakker og generelle bugs her og der. Men i grunn en ok distro.

 

Vector er en nedstripet versjon av Slackware, etter min menig ikke verdt bryet (den gjør ingenting bedre en Slackware, da er det like greit å bruke originalen).

 

Anbefaler at du sjekker ut Ubuntu, skader ikke å prøve.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Har lite erfaring med .deb pakker og debian generelt, men redhat/trustix/generell linux har jeg grei erfaring med, så jeg kan alltids conf'e systemet så lenge det ikke er alt for mye tullball som må gjøres (da gidder jeg rett og slett ikke :p )

 

Arch er fortsatt på 0.7, mned 0.7.1 i komminga.

 

Tror kanskje jeg får prøve Ubuntu i en VMware installasjon først jeg :) Så har jeg testet det også.

Lenke til kommentar

Ubuntu vil nok fungere 100% out-of-the-box på den laptopen, og vil være et bra valg. Når det gjelder Arch har det skjedd mye der selv om versjonsnummeret ikke har økt, så installasjonsCDen er litt utdatert. det finnes en 0.7.1-pre CD som fungerer bra, ellers er det rykter om at 0.7.1 skal komme innen et par uker. Det som er fordelen med Arch er at den er roling-release, så du har alltid et oppdatert selv om det ikke er kommet noen nye versjoner på en stund. Vil også si at Arch er litt kjappere enn Ubuntu, men Ubuntu er jo ingen treg distro!! "Baksiden" er at du må sette opp alt selv.

Lenke til kommentar
"Baksiden" er at du må sette opp alt selv.

5316183[/snapback]

Baksiden med å bruke Arch da mener du?

 

Vel, jeg tror jeg prøver begge jeg, i VMware så får jeg litt innblikk i hvordan det ser ut og så får jeg heller installere på disk siden.. Speed/ytelse er viktig :w00t: så jeg får se. Ja Arch er litt som Gentoo, bare at gentoo er "source-compiling-all-the-time" :hmm:

 

Har lasta ned ISO'n til Ubuntu.. hva ekstra er det på DVD isoen? har bare henta CD ISO'n til nå..

 

Tror jeg tester Dapper Drake også jeg (Ubuntu 6.04 / Flight CD 2) om jeg først skal fyre løs og teste noen distroer..

Endret av Joffer
Lenke til kommentar
Hvis du installerer i vmware så ser du ikke hvordan linux takler hardwaren din. Bare nevner det, i tilfelle du ikke var klar over det. Har hatt bra erfaringer med (K)ubuntu på min centrino laptop (AOpen 1557).

5318324[/snapback]

Det er jeg klar over. Tenkte jeg ville bli litt kjent med de forskjellige distribusjonene.

 

 

Tror jeg tester Dapper Drake også jeg (Ubuntu 6.04 / Flight CD 2) om jeg først skal fyre løs og teste noen distroer..

5316430[/snapback]

Ubuntu 6.04 tror jeg nok du skal holde deg unna ;). Det er for utviklere, og gies ikke offisielt ut før i april 2006. (6.04 <--år.måned).

5318339[/snapback]

Det med versjonsnummeret og utgivelse hadde jeg ikke fått med meg. Er det så og forstå at v5.10 kom ut i oktober i år da.. (kunne jeg lett ha sjekket selv, men er jo litt lat..). Tester den i VMware jeg for moro skyld :D

 

 

Etter hva jeg vet, har SUSE offisiell støtte for centrinobaserte  lappiser. Jeg hadde en Dell d510 og den fungerte strålende.

5318660[/snapback]

OpenSuSE er lastet ned :) Skal teste det.

 

 

Vel.. Hva med lydkort? mini-videokamera? SD minnekort leser? Alt dette har jeg i min "centrinobaserte" laptop. Fancy skjermkort og.

 

Garanterer de for alt dette?

 

Lydkortet kom først i gang med rykende ferske Alsa 1.0.10-2

5318675[/snapback]

Har selv en laptop med sd-kortleser. Den vil vel fungere som en vanlig usb minneleser tipper jeg.. vi får se..

 

Takk for input og diverse.. tester litt i VMware først jeg :) Så kan jeg leke med flere på en gang :thumbup:

Lenke til kommentar
Vel.. Hva med lydkort? mini-videokamera? SD minnekort leser? Alt dette har jeg i min "centrinobaserte" laptop. Fancy skjermkort og.

 

Garanterer de for alt dette?

 

Lydkortet kom først i gang med rykende ferske Alsa 1.0.10-2

5318675[/snapback]

 

Har ingen ting med saken å gjøre. Centrinobaserte maskiner er bærbare maskiner som har Pentium M-prosessoren, Intel 855-brikkesett og Intel WLAN 802.11b eller 802.11g trådløst nettverkskort.

 

Dette garanterer de for, og det fungerer.

Endret av Svendheim
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å teste ut med live cd først. Så får du sjekket hvordan hw funker før du installerer på hd.

De fleste distroer har vel en live cd (Ihvertfall Mandriva, Ubuntu, Suse, ...). Har faktisk endel live cd'er liggende. Bruker dem titt og ofte for å redde filer fra windows pc'er som har kræsjet :) Hadde ganske bred hastighet mot internett en stund, så jeg fikk lastet ned litt live cd'er :)

 

/Kakkle

Lenke til kommentar

Versjonnr på arch vert litt feil. Den siste "versjonen" er fortsatt 7.0, men "current" (som 'alle' køyrer) har utviklet seg enormt siden den gang. hotplug/devfs er fjerna til fordel for hwdetect og udev. Det har komt nye skript for wifi, det er laga mangen nye driverpakker for wifi. Initrd er inne, det er gjort ein god del forandringer på initscripta. Og, sjølvsagt, kde/xfce/gnome/setinnDE/WEher er sjølvsagt oppgradert til siste versjon. Libtool er også fjerna (hurra)

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...