Gå til innhold

IDE -> SATA konverter [løst igjen]


ilpostino

Anbefalte innlegg

Nå har tingene bare blit til det verre egentlig.... da jeg skulle starte maskinen tildigere idag lå IDE-kabelen oppå cpu-viften, noe som førte til at denne stoppet. (oppdaget etter cirka 10-15 sekunder). Har prøvd å "dra/dytte igang" viften i ettetid uten hell. Det er en Intel Celeron-prosessor.

 

da dette skjedde - tror dere jeg brendte prosessoren eller kun viften?

 

Har forresten kjøpt et IDE kontrollerkort... regner med å kjøpe en SATA-disk om ikke så lenge.. så får jeg testet ut litt bedre hva som er feil og hvor denne ligger eventuelt. har kontaktet Komplett for å høre om det er drivere som skulle fulgt med som jeg ikke har fått eller finner....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan aaaldri tenke meg at den prosessoren er skadet. Har fått svartskjerm pga viftestopp flere ganger på en AMD Athlon - og denne er en DEL varmere mildt sagt.

 

Får du opp diskene i diskbehandling? (kontrollpanel\administrative vertøy\datamaskinbehandling)

 

Hvis ja, har du installert Service Pack 1 eller 2? Da kan det være LBA-48bits patch du trenger, og den ligger i SP1+

 

EDIT: det kan virke som om du ikke har installert sata driver når jeg leser gjennom det du skriver. hvilket hovedkort har du?

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Tipper dette er problemet:

Du får en endring i antall IDE-disker som BIOS ser. Siden IDE disker går forran S-ATA betyr det at rekkefølgen blir forskjellig. Dette er et problem når du kommer til boot.ini. Hvis du har 2 IDE disker og skal boote fra en S-ATA-disk blir det reelt sett disk nr. 3. Hvis derimot den ene IDE-disken blir til en S-ATA-disk (noe som skjer når du bruker en slik overgang) er plutselig disken du ønsker å boote fra nr. 2. Med andre ord må du gjøre noen justeringer for at det skal boote opp med et annet oppsett.

Lenke til kommentar

Nå er helt problemet løst. det viste seg at hardisken som jeg prøvde å innstalere Xp på var defekt. kjøpte en ny harddisk og nå fungerer alt bra.

 

Som nevnt tildigere sendte jeg mail til Komplett. Der fikk jeg svar på at en ikke trengte SATA-drivere til hovedkort med Intel-basert brikkesett. Det stemte også; etter innstalasjonen var det ikke verre enn å stappe hardisken i SATA-kontakten og så fant Xp den med en gang... uten å gjøre noe som helst...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...