Gå til innhold

IDE -> SATA konverter [løst igjen]


ilpostino

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 5 uker senere...

Tenkte jeg skulle bumpe denne tråden da jeg står fast litt.... endte opp med dette hovedkortet.

 

Da det er 4 IDE enheter som er i kabinettet skal to av dem kjøres på IDE-porten på hovedkortet mens de to andre skal kobles til SATA-kontaktene.

 

(har koblet Hardisken hvor OS'et ligger og en dvd-spiller til IDe-kontakten på hovedkortet)

 

Planen er å bruke denne til å koble 1x harddisk og 1x cd-brenner til SATA-pluggende.

 

problemet jeg har støtt på er at maskinen ikke vil boote når jeg har koblet til hardisken til SATA-pluggen. Noen som har peiling på hva jeg har gjort feil her?

 

(det hadde sikkert vært bedre å for eksempel brukt denne IDe kontrolleren... men når jeg har begynt på en løsning vil jeg gjerne finne ut hva jeg gjør feil)

Lenke til kommentar

Får du opp noen meldinger når den feiler bootingen?

 

Tenker du har feil harddisk som booter opp jeg. Gå inn i BIOS og endre oppstartsrekkefølgen på harddiskene dine. HD med OS skal boote først så klart.

 

"Det løser seg" :)

Endret av brazir
Lenke til kommentar
Får du opp noen meldinger når den feiler bootingen?

 

Tenker du har feil harddisk som booter opp jeg. Gå inn i BIOS og endre oppstartsrekkefølgen på harddiskene dine. HD med OS skal boote først så klart.

 

"Det løser seg"  :)

5457043[/snapback]

 

Jeg får nå bootet opp systemet, men Xp finner ikke hardisken. Prøvd å finne SATA-drivere på MSI sin hjemmeside, men alt jeg finner der er det som følger med på cd'en... SATA-portene skal være enablet i BIOSEN

 

noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Får du opp noen meldinger når den feiler bootingen?

 

Tenker du har feil harddisk som booter opp jeg. Gå inn i BIOS og endre oppstartsrekkefølgen på harddiskene dine. HD med OS skal boote først så klart.

 

"Det løser seg"  :)

5457043[/snapback]

 

Jeg får nå bootet opp systemet, men Xp finner ikke hardisken. Prøvd å finne SATA-drivere på MSI sin hjemmeside, men alt jeg finner der er det som følger med på cd'en... SATA-portene skal være enablet i BIOSEN

 

noen gode forslag?

5462607[/snapback]

 

Finner DOS hardiskene dine riktig? Det er egentlig ingen vits og boote hele pcen for og sjekke hardisker, det er bare og se i DOS. Hvius du ikke ser dem der så ser du dem aldri.

 

Eller kan du prøve dette : Start - Høyre på my computer - manage - Disk managment,

der kan du se alle diskene dine og partisjoner.

Lenke til kommentar
xp finner ikke harddisken...?  hvis hardisken ikke blir funnet, finnes det heller ingen xp.  så den må du forklare

5462627[/snapback]

 

Trur han har en som virker allerrede som det er OS på, men får ikke frem de andre diskene hans som går via converteren.

Lenke til kommentar
Xp ligge på IDE disken..

 

Du finner ikke den nye SATA disken i "min datamaskin"

 

Løsngen finner du her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 I punkt 3

5462661[/snapback]

 

 

vet ikke om jeg kanskje kan ha forklart meg litt dårlig, så gir en liten oppdatering her:

1) Jeg har 2x IDE-baserte hardisker, 1x cd-brenner og 1x dvd-spiller

2) det skal kobles til dette hovedkortet.

3) den ene hardisken og cd-spilleren er koblet til IDE-porten på hovedkortet. (Windows Xp er innstalert på denne hardisken).

4) Biosen er oppdatert og nyeste drivere lastet ned og innstalert.

5) SATA-portene er enablet i BIOSEN.

6) Problemet jeg nå har støtt på at harddisk nummer to skal kobles til en SATA-port på hovedkortet. Til å koble til den har jeg brukt denne. Denne hardisken er formatert (med NTFS og inneholder endel data). Det er denne hardisken jeg ikke får tilgang til. Jeg har prøvd å sette Jumperne i Master uten hell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...