Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

nytt (k&n?) filter til golf 2 GTD?


Backbone

Anbefalte innlegg

vil ha nytt filter til golfen min, og lurer derfor på hva som er best for motoren.

 

Har en golf 2 turbodiesel intercooler, og vil ha et filter som kanskje gir litt grommere lyd/mer effekt, men som samtidig IKKE kan skade motoren.

 

Har du/dere noen tips til hvilket filter jeg bør velge?

 

Setter pris på evt. link til plass jeg kan kjøpe, pris etc.

 

 

På forhånd takk :)

Endret av Backbone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Et slikt filter skader motoren.

 

Den henter varm støvete luft fra motorrommet. Samtidig så er ikke filtereffekten like bra som det orginale.

5310370[/snapback]

 

 

Nei den er ikke like bra, den er bedre. Bilen min gikk ned fra rundt 0,7 liter på mila på landeveiskjøring til omtrent 0,6 blank etter at jeg monterte et K&N filter. Og de henter luft fra nøyaktig samme det orginale filteret. Hvis bilen suger til seg varm luft så har du ikke brukt varmeskjold eller montert det optimalt slik at mest mulig kald, frisk luft kommer til.

Lenke til kommentar
Det er bare tøv, det skader ikke motoren. At det ikke gir

noen merkbart økt effekt på vanlige biler er en ting, men den skader

ikke motoren, bonusen er stor sett lyden.

5311000[/snapback]

 

 

Jasså, hvor har du det fra ?

 

Jeg leste en test hvor de testet filteregenskapene og typiske sportsluftfiltre kom dårlig ut. Motoren får mer støvpartikler, noe den ikke har godt av. Det er jo innlysende. Hvorfor varer sportsluftfiltre "evig" ? De er grovfiltre og bades i olje. Når filteret blir mettet går partiklene rett igjennom, noe som ikke er bra for motoren. At oljen ødelegger luftmengdemåleren er en annen sak.

 

Orginale filtre fjerner fint trafikkstøv mer effekttivt, sånn er det bare. Duken er mye finere enn skumgummi badet i olje.

 

Les hva NAF sier om dette f.eks:

 

"- En del ungdommer skifter ut det originale luftfilteret med et såkalt sportsfilter. Slikt filtre er regelrette motordrepere. Gjennom et slikt filter suges luft fra motorrommet der det ofte er støvete og varmt. Derved lages det verre driftsforhold for motoren. Hvis du får vannsprut inn i motorrommet med et slikt luftfilter, er risikoen stor for at du får vann i motoren med totalt motorhavari som resultat"

 

Kilde:

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article220182.ece

 

Ved å bruke et langt rør kan man hente kald luft fra der orginalfilteret henter luft fra, men ikke alle "sportsfiltre" gjør det. Men som kilde over sier, er man uheldig å kjører i en vanndam så kan det få store konsekvenser for motoren. Orginalfilterboks har ofte forkammer som tildels hindrer dette.

Lenke til kommentar

Hvor jeg har det fra? hmm tja karnsje fra den virkelige verden?

Jeg bruke selv sportsluftfilter og det går bla en Ford Sierra Is 1988mod her i

området som har hatt KN filter siden 1998, går like godt enda den. Greier en å ødelegge en motor med et sportsluftfilter så er det bare et ord som kan forklare det, Brukerfeil. Det er så mange som bruker sportsluftfilter rundt om i verden

at hadde det vært så ille som det blir sagt i artikkelen, Så hadde

det enten vært forbudt eller så har forsikkringselskapene kunnet nektet å

gi deg utbetaling hvist sportsluftfilter var ensbetydende med motorhavari.

Jeg mener sterkt overdrevet å kalle et slikt filter for motordrepere.

 

 

Det er bare tøv, det skader ikke motoren. At det ikke gir

noen merkbart økt effekt på vanlige biler er en ting, men den skader

ikke motoren, bonusen er stor sett lyden.

5311000[/snapback]

 

 

Jasså, hvor har du det fra ?

 

Jeg leste en test hvor de testet filteregenskapene og typiske sportsluftfiltre kom dårlig ut. Motoren får mer støvpartikler, noe den ikke har godt av. Det er jo innlysende. Hvorfor varer sportsluftfiltre "evig" ? De er grovfiltre og bades i olje. Når filteret blir mettet går partiklene rett igjennom, noe som ikke er bra for motoren. At oljen ødelegger luftmengdemåleren er en annen sak.

 

Orginale filtre fjerner fint trafikkstøv mer effekttivt, sånn er det bare. Duken er mye finere enn skumgummi badet i olje.

 

Les hva NAF sier om dette f.eks:

 

"- En del ungdommer skifter ut det originale luftfilteret med et såkalt sportsfilter. Slikt filtre er regelrette motordrepere. Gjennom et slikt filter suges luft fra motorrommet der det ofte er støvete og varmt. Derved lages det verre driftsforhold for motoren. Hvis du får vannsprut inn i motorrommet med et slikt luftfilter, er risikoen stor for at du får vann i motoren med totalt motorhavari som resultat"

 

Kilde:

[url=]http://www.bt.no/lokalt/bergen/article220182.ece[/url]

 

Ved å bruke et langt rør kan man hente kald luft fra der orginalfilteret henter luft fra, men ikke alle "sportsfiltre" gjør det. Men som kilde over sier, er man uheldig å kjører i en vanndam så kan det få store konsekvenser for motoren. Orginalfilterboks har ofte forkammer som tildels hindrer dette.

5311860[/snapback]

Lenke til kommentar

"Hvis du får vannsprut inn i motorrommet med et slikt luftfilter, er risikoen stor for at du får vann i motoren med totalt motorhavari som resultat"

LOL, får du vann inn i innsuget, så stopper jo bare bilen i værste fall, litt vann i motoren (gjennom innsuget) er jo bare fint, det renser jo motoren......

Men er man så dum at man fester luftfilteret i grillen eller lignende, så får man jo bare skylde seg selv...

 

Også er det rart at oljen skal kunne ødelegge luftmengdemåleren... luftinga i oljepåfyllingen min går rett i slangen mellom LMM og innsug... ORGINALT! og i den slangen ligger det en del olje ettervert.. hadde av LMM når jeg byttet filter for noen dager siden, og det var masse olje inni den også...

Endret av weedman
Lenke til kommentar

Er faktisk ikke noe å le av. Forsikringsselskapene har utbetalt mye penger i det siste pga mye nedbør på vestlandet. En stor dam i vegbanen er nok til vannet brøyter foran bilen og det kommer inn i motoren. Jeg har selv måttet bråbremse på motorveien i bergen fordi det var en enorm dam rett rundt en sving.

 

Har man et gammel rakkel av en motor så er det ikke så nøye med ting. Trenger vel knapt et luftfilter da..

 

Bruke et slikt filter er prioriteringer. Jeg driver på å turbolade en 2.2 liter Honda vtec motor, blir sannsynlig at jeg vil bruke noe lignene, evt lage en ny boks av alu. med overdimmensjonert papirfinfilter. Er ikke lett pga lite plass i motorrommet dog.

Lenke til kommentar
"Hvis du får vannsprut inn i motorrommet med et slikt luftfilter, er risikoen stor for at du får vann i motoren med totalt motorhavari som resultat"

LOL, får du vann inn i innsuget, så stopper jo bare bilen i værste fall, litt vann i motoren (gjennom innsuget) er jo bare fint, det renser jo motoren......

Men er man så dum at man fester luftfilteret i grillen eller lignende, så får man jo bare skylde seg selv...

 

Også er det rart at oljen skal kunne ødelegge luftmengdemåleren... luftinga i oljepåfyllingen min går rett i slangen mellom LMM og innsug... ORGINALT! og i den slangen ligger det en del olje ettervert.. hadde av LMM når jeg byttet filter for noen dager siden, og det var masse olje inni den også...

5315856[/snapback]

 

 

Du har tydeligvis ikke peiling på motorer. Blir en motor oversvømt så oppstår hydraulisk lås. Vann er som kjent lite komprimertbart, det er en av grunne til et alvorlig motorhavari.

 

LMM er ofte en tynn oppvarmet tråd. Jo mer luft, jo mer elektrisk strøm må til for å varme opp tråden. Olje blir forkullet på denne tråden og virker isolerende. Resultatet er ofte at tråden brenner opp. Dette er spesielt vanlig på nyere VW biler. Leser du på bilforum på nettet så vil flere historer dukke opp der et slikt filter har ødelagt LMM.

 

Den er ganske kostbar å kjøpe ny.

 

Selvsagt gjelder ikke dette for biler som ikke har en slik type LMM.. det er ganske opplagt. En råtekasse fra 1980 har det liten betyding for..

Lenke til kommentar

At vann i motoren fungerte fint som rens var nytt for meg også ;)

 

 

Men jeg mener mange av de potensielle farene som Naf snakker om kan unngås bare man plasserer filteret skikkelig, bruker varmeskjold og ikke har fri bane fra bakken og opp til filteret. Får man vann på filteret nå på vinteren, og det fryser tett så sliter man litt hvis man bare tror det er å tute og kjøre videre.

Lenke til kommentar

Skal du først kjøpe et "KN" filter så lønner det ikke seg

å kjøpe de billigste, de har dårlig kvalitet og passform.

Kjøp et som kan renses med et "vaske & olje kit"

 

KN: Filter med god kvalitet men de er litt dyr, de leverer

både koniske dobbelkonisk rørfilter og innsatsfilter.

 

universal.jpg

 

BMC: Også en godt merke, til en mer folkelig pris.

Leverer de samme typene som KN med har også

CDA boksfilter som er meget godt egnet til CAI

 

2.jpg

 

King Dragon: Et merke som leverer mer streetracing look

med flere farger, lengder og størrelser

 

FILTERS_.gif

 

 

Green Cotton: De er grønn og billig, rimelig kvalitet

 

GreenCotton_01.jpg

 

 

Det finnes flere typer med disse er de mest kjente

Lenke til kommentar

De blir marginal forskjell på det orginale filteret og et innsatsfilter,

Greide ikke å høre forskjell på en bmw 520i med innsatsfilter og

uten innsatsfilter enda de stod rett ved siden av hverandre.

Med et åpent filter blir det noe helt annet, det kan virkelig

forandre lyden motoren lager både i positiv og negativ

rettning, dette kommer mye ann på motoren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...