Gå til innhold

maskin for mythtv (eller freevo)


ways

Anbefalte innlegg

hallais alle sammen. jobber litt for å lage meg htpc'en jeg alltid har ønsket meg, eller hvertfall en økonomisk forsvarlig versjon. her er kravene mine:

 

kabinett/hovedkort

barebone eller mini-itx. liten og stille

 

cpu

pentium m er fine greier. de blir temmelig lydløs når de stepper ned. men tenker på celeron m pga pris. kan vurdere andre prosessorer også.

 

grafikk

helst integrert ettersom små bokser har liten plass. 3d-akselerasjon er uinteressant, 2d/mpeg/tv-akselerasjon kan være nyttig. s-video ut et must. dvi er et pluss, men ikke nødvendig.

 

tvkort

tenker kjøpe et haupanage, trenger derfor en pci-plass. vanlig eller lowprofile.

 

nett

vil helst ha wlan (bør være integrert, ettersom fleste små kort bare har en pci), men overlever uten

 

dvd

trenger nok en brenner ja

 

hd

sata eller ide. er ikke så viktig.

 

ir

har en irmottaker som plugges inn i tastaturinngangen, og sender tastetrykk. klarer meg godt med den.

 

lyd

whatever. har bare stereoanlegg likevel.

 

som dere forstår er ikke ytelse noe stort. jeg vil bare se litt film, høre litt musikk, og kunne ta opp litt fra tv nå og da. mulig den kommer til å kjøre både torrent og web i bakgrunnen, men det tar ikke så mye. den må ikke være utrangert som htpc i overimorgen, men har ikke planer om å ta opp i HD-kvalitet. skal kjøre linux, så det er greit med ting som fungerer mer eller mindre out-of-the-box.

 

har sjekket mange av barebone'ene i testene på hardware.no, men alle mangler noe. med untak av http://www.hardware.no/tester/barebone/to_...ntium_m/21615/3 kanskje.

 

finnes det andre muligheter jeg har oversett? eller noe jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg driver å tenker i samme baner. Har tilbrakt noen timer med prisguiden og plukket ut deler som ser fornuftig ut nå. Det står mellom to hovedkort og to skjermkort - om ingen kommer med bedre forslag.

 

Nå blir ikke denne like strøm- og varmesnill som du hadde planer om, men tar den med som et alternativ.

 

Den største overaskelsen var at DDR2 ram er såpass mye rimeligere enn DDR at AMD faktisk ikke har noen nevneverdig prisfordel. Jeg har antatt at Intel Pentium D 820 er kjappere enn Athlon 64 3700+ pga dobbel kjerne, uten å ha sett noen sammenligning på dette. Er denne antagelsen helt på jordet?

 

Håper noen vil komme med synspunkter på oppsettet. Kom gjerne med forslag til alternative komponenter som kan gi bedre pris / ytelse - og skrik gjerne ut om noe ikke passer sammen.

 

Hovedkort:

AOpen i945Pa-PLF kr 1034

ASUS P5LD2 kr 998

 

CPU:

Intel Pentium D 820 kr 2129

 

CPU kjøler: ikke tenkt over enda

 

Ram:

har ikke sjekket noen kompatiblitet med hovedkortene.

 

Skjermkort:

PowerColor Radeon X800 GT 256 MB kr 1290

XFX GeForce 6600 256 MB Passive Cooling kr 1018

 

Tunerkort:

Hauppauge WinTV PVR500MCE kr 1349

 

Gb-lan: på hk

 

Lyd: på hk

 

Firewire: på hk

 

Kabinett / PSU:

et eller annet med minst 300W PSU.

 

DVD:

BenQ DW1640 kr 349

 

HD:

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA kr 897

Seagate Barracuda 7200.8 250 GB S-ATA kr 850

 

Tastatur, mus, skjerm : har fra før

 

Totalpris blir i området 7900 - 8800, inkludert 2GB ram, kabinett og psu.

 

Tilsvarende Athlon64 3700+, socket 939 system med ASRock 939Dual-SATA2 hovedkortet ville ligget i prisområdet 7900-8200. Og da ville alle PCI sporene vært i bruk av firewire, Gb-lan, og tuner. (Jeg har både gbit-lan og fw kort liggende, så det er ikke tatt med i prisen.)

 

Begge hovedkortene bruker intel chipset. Det pleier å være ganske kurrant å jobbe med i linux. Hvordan det ligger an med skjermkortene aner jeg ikke.

Tunerkortet står på lista over kort som virker med myth-tv.

 

Jeg har ikke med wlan.

Lenke til kommentar

Mine tanker rundt HTPC:

 

Noe av det viktigste er å legge nok penger i tv-kortet. Bortsett fra det spiller det egentlig ikke så stor rolle. Skal den kun brukes som HTPC holder dagens CPUer i lange baner og det bør også holde med 1GB ram en god stund. Forøvrig greit å ha så mye som mulig integrert og DVI er ikke så dumt. Stille PSU, vifter og disker er sannsynligvis også ganske relevant.

Lenke til kommentar

Ikke vits i å punge ut for et nVidia kort til en HTPC, integrert Intel er mer enn godt nok og bedre støttet av frie drivere.

3D aks. på en HTPC er ikke vits i, med mindre den også skal brukes til annet snaks, men da mister en jo litt av poenget med HTPC.

 

Skulle jeg byggd meg en HTPC ville jeg prøvd å sette opp en maskin med integrert Intel grafikk og en rimelig Pentium M prosessor, og lagt penger i TV-kortet, som xeon sier.

Lenke til kommentar

fant denne. tror det kan bli svaret. vil egentlig ikke ha mini-itx (har hatt det før) pga ytelse, men det er tydeligvis det som passer mine krav best her.

 

petterg, hvorfor skal du ha en så enorm prosessor? mener du man trenger en dual core pentium D for å se tv? trodde tvkortet tok seg godt av videokomprimering og grafikkortet tok seg godt av dekomprimeringen.. går jeg glipp av noe?

Lenke til kommentar
petterg, hvorfor skal du ha en så enorm prosessor? mener du man trenger en dual core pentium D for å se tv? trodde tvkortet tok seg godt av videokomprimering og grafikkortet tok seg godt av dekomprimeringen.. går jeg glipp av noe?

5312584[/snapback]

 

En av de tingene ht-pc'n skal gjøre er å stå på 24/7 slik at den kan gjøre opptak av utvalgte tv-programmer helt på egenhånd. Dvs at den stort sett ikke gjør annet enn å spise støv.

Tanken min var at den burde la seg bruke til litt andre ting også. Det jeg har kommet på som kan være nyttig er å fungere som kompileringsmaskin.

I tillegg vil jeg bruke den til videoredigering. (Derfor 2gb ram.) Og da gjerne muligheten til å gjøre dette uavhengig av om det skulle komme et program maskina skulle gjort opptak av.

Jeg tenkte først på en rimelig athlon64 på 939 sokkel, men fant ut at litt ekstra cache ville vært kjekt. Altså ble det en 3700+. Så kom den store oppdagelsen at DDR ram er dyrere enn ddr2. Med 2gb ram viste det seg å bli omtrent samme pris for en 3700+ som for en D820. Altså falt valget på D820.

 

(Av en eller annen grunn kommer intel cpu alltid best ut når jeg handler til meg selv, og amd når jeg bygger for andre.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...