Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av filer mellom to maskiner med switch


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en nabo som har en pc i bardisken i kjelleren som han ønsker skal kunne spille musikk og video som ligger på en annen pc i huset. Han har lagt opp kablet nettverk og kjøpt en slik switch som er øverst her. Kun den ene pc'en behøver å benytte ADSl, som er fra Telenor forøverig.

 

Nå har han koblet det slik: Adsl modem til switch. Switch til "hovedmaskin" og "bardisk" maskinen. Etter å ha konfigurert nettverket hjemme, kommer han inn på bardisk maskinen fra hovedmaskinen. Problemet dukker opp når han skal inn på hovedmaskinen fra bardisk maskinen. Man finner ikke hovedmaskinen fra bardisk maskinen. Hovedmaskinen gir ei feilmelding om at nettverkstilknytting er begrenset, men man kommer på internett.

 

Selv har jeg konfigurert et nettverk her hjemme som fungerer. Når jeg gjorde det samme hos naboen, fikk jeg det ikke til å funger. Har en følelse av at denne switchen ikke kan brukes. Mitt forslag til han var å kjøpe en router i stede for switch. Eller er det noe annet feil?

 

Har på forhånd søkt litt om dette her på forumet, uten å finne noen særlig gode svar.

 

Takk for hjelpen!

 

Edit: skrivefeil...

Endret av Msport
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har vel pr dags dato ikke en router, bare en switch som man ikke kan gå inn å konfigurere på noen måte så vidt jeg skjønte. Min tanke var å bytte ut den switchen med en router.

 

Men skal prøve å innstalere hjemmenettverk igjen på begge pcene så for vi se hvordan det går.

 

Takk for svarene, men kom gjerne med flere tips.

Lenke til kommentar

..vil absolutt ikke anbefale to rutere i samme lokal-nett, det blir bare helvete med DHCP og what not.

 

"Begrenset nettverkstilgang" betyr ofte at maskinen ikek har fått tildelt ip-adresse, men på den annen side kommer du jo på internett....

 

Gidder du poste ip-adressene her tror du? Enkleste måte er ControlPanel-Nettverkstilkoblinger-Lokal Netttilkobling (?) Høyreklikk-Status-Klikk på Support (Husker ikke hva det heter på norsk....)

 

Anbefaler også som nevnt her at du kjører nettverks-veiviseren - tipper det løser problemet dersom alle kabler osv er korrekt! :-)

Lenke til kommentar
Tror den var noe i nærheten av 164.xxx... osv osv. Ikke at jeg har peiling, men den adresse tror jeg er ip adressen han har fra Telenor.

 

Han har et modem fra telenor og en switch, for å gjøre det helt klart.

5309696[/snapback]

 

 

ok, hvis du er sikker på at du BARE har et modem, (Telenor leverer rutere nå, og har gjort det en stund...), så ligger nok løsingen der. Sjekk om begge pc'ene dine har en ip av typen 192.169.xxx.xxx - da har de ikke fått tildelt adresse.

 

Enkleste - men kanskje også styggeste - løsning er rett og slett og sette opp Internet Connection Sharing. Skal somregel gå bra, men kan fokke opp også hvis du har litt uflaks. Finn den oppringte tilkoblingen din (altså IKKE nettverskortet ditt, men den som heter Telenor ADSL eller noe sånt), høyre-klikk, bla deg frem til bildetpost-11890-1134948308_thumb.jpg, og huk av der. Hokus, pokus, filiokus - med litt flaks skal det funke nå.

 

Nå vil adsl-pc'en din dele ut en ip til bar-maskinen, og hvis du kjører nettverks-veiviseren skal den fikse biffen.... Bar-maskinen skal også komme på nett, så lenge den andre pc'en er på.

 

...Mulig jeg skyter litt spurv med kanon her, fordi du av og til må dele ut noe på pc'en for å "finne" den....

 

 

Men test dette, håper det hjelper! :-)

Endret av N_R
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...