Gå til innhold

Hvilken jobb har du, og trives du i den?


darkness|

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Går for tiden siste året på Service-elektronikklinja (VK2). Fått meg lærlingplass på Elkjøp, og skal jobbe der som PC-tekniker  :D

5761311[/snapback]

 

har dokke hatt utplassering? når eg gikk VK2, så var vi utplassert kver torsdag og fredag heile året =)

5761826[/snapback]

 

Ja, utplassering har vi hatt, har vært 2 uker på "Hapro" (Hadelandsprodukter), hvor de produserer div elektronikk. :roll:

Lenke til kommentar

kanskje dokke kan hjelpe meg.

har vert lærling sidan august, service elektroniker, oppgava mi har 99% vert å sende ut pakker, konfigurert litt modem, vert ute hos eitpar kunder, og tatt lange køyreturer for å levere pakker. sånn har det verdt i 8 mnd no. og etter fleire purringer etter å få nye oppgaver så skjer det ingenting.. spør kver dag om dei har noke arbeid til meg, men får samme svar kver dag, om at dei ikkje har noke som passer meg bla bla bla... og igår så var eg på jobb intervju, da en kompis snakka med sjefen sin, skrytte meg opp i skyene, så ringte dei meg og ville ha meg på intervju..tidligere jobb erfaringer passa perfekt til jobben.. han vart imponert, at eg var så utadvent og arbeidserfaringa var topp.. så dei ville tilby meg jobb på dagen, men eg sa eg måtte tenke litt på det da eg er lærling..på den jobben så får kanskje en 400.000 i lønn i året..og det er ganske fint som 20 åring...arbeidsmiljøet var meget bra der oppe, og alle virka helt konge.. så kommer eg jo til det med å avbryte lærlingtida, det er jo ikkje helt bra, men når fagplanen seier at dei skal lære meg å planlegge, sette i drift og feilsøke på nettverk, og eg sitter kver dag og sender ut pakker og gjer små andre oppgaver..begynner å bli tungt å gå på jobb om dagane...er vansklig sånt som det her.. så kva har dere til forslag eg skal gjere? eg har prøvd å snakka med dei på jobben fleire ganger, når eg vart ansatt så fekk eg beskjed om at det vart litt repiterande oppgaver i begynnelsen..4 mnd var gått..fortsatt samme oppgaver kveeer dag, tok et møte med dei, fekk beskjed om å holde ut til januar, januar kom, tok det opp, måtte vente litt til, pga vi skulle ansette nye folk..vel dei nye er ikkje begynt enda, føler at en ikkje sitter igjen med en dritt, og har ikkje grunnlag til å ta fagprøve..kan ikkje akkuratt ta fagbrev i å sende ut pakker og skrive pakkelapper.. frister lite å kaste vekk 1.5 år på dritt for dritt lønn..læraren eg hadde på skulen, foreslo at kanskjed det beste var å ta den nye jobben, sjøl om den ikkje har noke med faget å gjere, og så heller ta fagprøva som privatist med ein anna fra klassen, og får ta en sånn forenkla generell versjon.

 

noke forslag:/?

Lenke til kommentar

Enkelt. Hør om du kan få jobbtilbudet skriftelig, dette burde være en smal sak. Vis dette til din nåværende sjef og vis frem at du faktisk duger til mere enn å være den lokale sekretæren. Si at de nåværende arbeidsoppgaver rett og slett ikke vil gi deg nok erfaring til å bestå fagprøven og hvis ikke dette blir rettet på, så må du si ja til tilbudet.

 

 

Forøvrig så hadde jeg sagt adios til denne lærlingejobben og heller godt rett ut i fast jobb. Du kan da vel få ordnet en avtale med den nye arbeidsgiver at du får godskrevet denne tiden hos dem?

Lenke til kommentar
Enkelt. Hør om du kan få jobbtilbudet skriftelig, dette burde være en smal sak. Vis dette til din nåværende sjef og vis frem at du faktisk duger til mere enn å være den lokale sekretæren. Si at de nåværende arbeidsoppgaver rett og slett ikke vil gi deg nok erfaring til å bestå fagprøven og hvis ikke dette blir rettet på, så må du si ja til tilbudet.

 

 

Forøvrig så hadde jeg sagt adios til denne lærlingejobben og heller godt rett ut i fast jobb. Du kan da vel få ordnet en avtale med den nye arbeidsgiver at du får godskrevet denne tiden hos dem?

5803471[/snapback]

 

kva du meiner litt meir spesifikt med godskrevete denne tiden? :blush:

 

eg har krav på en attest for den delen av kontrakttida som er gjennomfør..

Endret av Solefald
Lenke til kommentar
Enkelt. Hør om du kan få jobbtilbudet skriftelig, dette burde være en smal sak. Vis dette til din nåværende sjef og vis frem at du faktisk duger til mere enn å være den lokale sekretæren. Si at de nåværende arbeidsoppgaver rett og slett ikke vil gi deg nok erfaring til å bestå fagprøven og hvis ikke dette blir rettet på, så må du si ja til tilbudet.

 

 

Forøvrig så hadde jeg sagt adios til denne lærlingejobben og heller godt rett ut i fast jobb. Du kan da vel få ordnet en avtale med den nye arbeidsgiver at du får godskrevet denne tiden hos dem?

5803471[/snapback]

 

kva du meiner litt meir spesifikt med godskrevete denne tiden? :blush:

 

eg har krav på en attest for den delen av kontrakttida som er gjennomfør..

5803492[/snapback]

 

Jeg skal ikke påberope meg at jeg vet akkurat hvordan lærlingesystemet fungerer, har aldri vært lærling selv. Men du kan jo snakke med sjefen din i den "nye" jobben om det er mulig og få til en "under-bordet" avtale slik at du både får godskrevet lærlingetid og noen ekstra kronasjer imot det du har idag.

 

Poenget er jo at du får relevant arbeidserfaring i det du skal ta fagbrev i.

 

Har jeg ikke forstått det riktig?

Lenke til kommentar

Kan jo samtidigi fortelle litt om jobben min.

 

Jeg jobber for en lokal ISP, der jeg selger fiberløsninger til husholdninger. Jeg drar rundt med salgsteamet, holder presentasjoner som demonstrerer løsningene vi har, samt direkte kunde-salg. På kveldstid går vi rundt i feltene og går fra dør til dør.. Flere her har kanskje hørt om det før, vi har en fiberløsning som er basert på et produkt som er utviklet av Lyse. Man kan få opptill 50/25mbit internett, fasttelefoni og en velutviklet tv-pakke med digital-tv / Video-on-demand.

 

Trives faktisk utrolig godt, hadde aldri trodd jeg var en selger-type, men blir stadig mere fasinert om hvordan man kan argumentere og overbevise en kunde til å skjønne at det man presenterer er en god og fornuftig løsning for han.

 

Lønna er god, på en bra måned så kan jeg få mellom 25-30k utbetalt.

Lenke til kommentar
Enkelt. Hør om du kan få jobbtilbudet skriftelig, dette burde være en smal sak. Vis dette til din nåværende sjef og vis frem at du faktisk duger til mere enn å være den lokale sekretæren. Si at de nåværende arbeidsoppgaver rett og slett ikke vil gi deg nok erfaring til å bestå fagprøven og hvis ikke dette blir rettet på, så må du si ja til tilbudet.

 

 

Forøvrig så hadde jeg sagt adios til denne lærlingejobben og heller godt rett ut i fast jobb. Du kan da vel få ordnet en avtale med den nye arbeidsgiver at du får godskrevet denne tiden hos dem?

5803471[/snapback]

 

kva du meiner litt meir spesifikt med godskrevete denne tiden? :blush:

 

eg har krav på en attest for den delen av kontrakttida som er gjennomfør..

5803492[/snapback]

 

Jeg skal ikke påberope meg at jeg vet akkurat hvordan lærlingesystemet fungerer, har aldri vært lærling selv. Men du kan jo snakke med sjefen din i den "nye" jobben om det er mulig og få til en "under-bordet" avtale slik at du både får godskrevet lærlingetid og noen ekstra kronasjer imot det du har idag.

 

Poenget er jo at du får relevant arbeidserfaring i det du skal ta fagbrev i.

 

Har jeg ikke forstått det riktig?

5803763[/snapback]

 

kan høre om det går, men da må dei vere godkjent som lærebedrift, og det er jo litt tvilsomt dei blir, men det er mulig.

 

eg fylte ut heving av lærekontrakt papir istad, og la ved et ark der det stod: Ønsker herved å heve lærekontrakt, da eg føler at eg ikkje får den opplæringa som eg trenger for å bestå fagprøva" og la på pulten til sjefen..så no venter eg på at han skal komme og ta tak i meg..jaujau:P

 

har kontakta dei som ville ha meg, og sa eg tar jobben

Lenke til kommentar
Kan jo samtidigi fortelle litt om jobben min.

 

Jeg jobber for en lokal ISP, der jeg selger fiberløsninger til husholdninger. Jeg drar rundt med salgsteamet, holder presentasjoner som demonstrerer løsningene vi har, samt direkte kunde-salg. På kveldstid går vi rundt i feltene og går fra dør til dør..  Flere her har kanskje hørt om det før, vi har en fiberløsning som er basert på et produkt som er utviklet av Lyse. Man kan få opptill 50/25mbit internett, fasttelefoni og en velutviklet tv-pakke med digital-tv / Video-on-demand.

 

Trives faktisk utrolig godt, hadde aldri trodd jeg var en selger-type, men blir stadig mere fasinert om hvordan man kan argumentere og overbevise en kunde til å skjønne at det man presenterer er en god og fornuftig løsning for han.

 

Lønna er god, på en bra måned så kan jeg få mellom 25-30k utbetalt.

5803786[/snapback]

 

det virker jo morro :D

ikkje gale lønn det=)

Lenke til kommentar

Jobber som stipendiat på NTNU, lønna er ikke noe å skryte av, vel i forhold til hva en kunne få om en istedenfor jobbet privat, når en har utdanning som sivilingeniør. Kunne sikkert ha tjent 50% mer i en mer vanlig jobb.

 

Positivt er at det er veldig fleksibelt med når en vil jobbe, det er folk som jobber på alle døgnets timer, vil du jobbe midt på natta så er ikke det noe problem. En kan jobbe hjemme mye om en vil. En annen fordel er at en gjerne blir nødt til å reise en del, noen av turene blir helt sikkert ikke bare i Norge, men også andre steder i verden, avhengig av hvor en klarer å få tidskrifter publisert. Det er stort arbeidspress vel ikke så mye fra andre men fra en selv hva en må gjøre for å klare å bli ferdig og få doktorgraden, noe ikke alle gjør. Det er også ønsket at man i løpet av de 3-4 årene man jobber er 6 - 12 månder i utlandet og forsker.

 

Jeg liker det, kan ikke si jeg er sikker på at jeg blir ferdig.

Lenke til kommentar

Jeg jobber i et relativt lite firma på østlandet. Vi selger e- læring, både systemer og innhold. Mitt ansvar er 50% drift av internt nettverk, innkjøp av hardware og 50% innholdsproduksjon, dvs. utvikle innhold for kunder.

 

Jeg har ca 100 vt fra høgskolen innen språk, ped og IKT. Lønna er ikke så veldig bra, men arbeidsoppgavene er utrolig varierte, og miljøet godt.

 

Ulempen ved jobben er at samtlige ansatte har minst tre års utdanning fra høgskole....

Derfor løser de fleste de vanlige IT- problemer på strak arm. Det som står igjen til meg, er "uløselige" og "ulogiske" problemstillinger. Slitsomt i lengden..

Lenke til kommentar

Vil begynne med og gratulere Solefald med ny jobb:) Lykke til i den nye jobben og håper du får det fint.

 

Selv jobber jeg som lærling i ett stålverk, der jeg jobber som lærling i ikt faget. Her på stålverket har vi mange forskjellige utdanningsmuligheter, jeg selv ble tilbytt 2 lærlingejobber her. En som elektromekaniker og en som IKT lærling. Du skulle kansje trudd at det bare var en gjeng med arbeidere som smeltet stål osv her, men dengang ei. Her er vi mange selgerer, elektromekanikere, elektrikere, støpere, sveisere, masse folk innen testing og godskjenning av stål osv, vi har også en egen LAB :)

 

Jeg har gått Elektro GK, elektro vk1, elektromekaniker vk1. Som dere ser så har jeg ikke grunlag for å få jobbe som IKT lærling, men jeg fikk til ett system som kalles kryssløp. DVS at jeg tar en ekstra eksamen som tilsvarer pensummet på VK1-ikt som prevatist. Og får godskjent 2 år lære så sant jeg består eksamenen og fagprøven :p

Lønna er vel ikke serlig stor, den er ca lik alle lærlingelønnene vil jeg tro.

Jeg trives veldig godt i denne jobben, særlig nå som det er så kalt ute :p

Endret av chemical
Lenke til kommentar
takker =)

 

hørtes ut som en bra avtale du har fått til vertfall:D

har sjølv gått GK elektro, VK1 Elektronikk, og VK2 Service elektronikk =)

5804525[/snapback]

 

Du bør "rapportere" eks-lærlingbedriften din inn til fylket. Hvis de ikke klarte å gi deg givende arbeidsoppgaver så bør de ikke få lov til å være lærebedrift. Det er ganske strenge regler på slikt. Spørsmålet er om det er noe å gjøre med det nå da, siden du strengt tatt ikke har noe "bevis" og bare sluttet. Du burde ha tatt kontakt med fylket i det problemet dukket opp da du var lærling, så kunne fylket gitt dem litt smekk slik at de skjerpet seg.

Lenke til kommentar
takker =)

 

hørtes ut som en bra avtale du har fått til vertfall:D

har sjølv gått GK elektro, VK1 Elektronikk, og VK2 Service elektronikk =)

5804525[/snapback]

 

Du bør "rapportere" eks-lærlingbedriften din inn til fylket. Hvis de ikke klarte å gi deg givende arbeidsoppgaver så bør de ikke få lov til å være lærebedrift. Det er ganske strenge regler på slikt. Spørsmålet er om det er noe å gjøre med det nå da, siden du strengt tatt ikke har noe "bevis" og bare sluttet. Du burde ha tatt kontakt med fylket i det problemet dukket opp da du var lærling, så kunne fylket gitt dem litt smekk slik at de skjerpet seg.

5815654[/snapback]

 

tok det opp da eg var lærling..og dei sa at dei kom til å vere strengare neste gang dei vil ha lærling, om dei kjem til å få ta inn lærling.., og da eg hadde møte med dei første gangen, så valgte eg heller å prøve å finne ny lærlingplass, enn at opplæringskontoret skal snakke med dei, så eg har fortalt dei om situasjonen, og vist dei logg som eg har skrevet..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg er interessert i å høre litt om hvilken jobb folk her har, og om de trives i den. Fortell gjerne litt om hvor lenge dere har hatt den, og hvilken utdannelse dere har. Hva er de negative sidene, og hva er de positive? Er dette en jobb du føler du kan ha resten av livet?

 

Slå dere løs!

5308966[/snapback]

 

Jobber med kundeservice hos et telefonselskap, har jobbet der i et år nå. Tar innkommende telefoner fra alle slags kunder. Jeg holder på med en mastergrad innen kommunikasjon, men folk med all slags utdannelse (og uten utdannelse) jobber der.

 

Fordeler: Veldig godt arbeidsmiljø, gode kollegaer, fin arbeidserfaring, lærer noe nytt hver eneste dag :D Er mange hyggelige mennesker å snakke med. Hører mange forskjellige dialekter (Det er faktisk ganske kult)

 

Ulemper: sitte ganske mye i ro, headset på hodet hele tiden, man må takle sinte og sure mennesker. Folk maser, sier dumme ting, utolmodige...Mennekser som gråter og forteller de tristeste historier... Man må lære seg å avslutte samtaler med utrolig ensomme mennesker, takle å bli kalt for de utroligste ting. Må diskutere (og av og til krangle) og lære seg å ikke ta alt personlig. Folk som ringer til kundeservice og oppfører seg som små barn osv... skulle prøvd å sitte der en halv dag selv. :whistle:

 

Erfaringer: Man får opplæring i diverse dataprogram, får lære seg å se ting fort (hoppe mellom MANGE vinduer på dataskjermen), økonomi, kundebehandling, salgstrening, og andre kontoroppgaver som å sende fakser, printe ut brev, fakturaer osv.

 

Alt i alt en veldig fin jobb, blir ikke fysisk sliten av den. Det er stadig utfordinger og nye saker som skal løses. Men man kan bli lei av alt så blir nok ikke en "livet ut jobb"... Men nå: :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan fortelle meir om min jobb no som eg har komt litt igang.

Jobber med som sagt tidligere med telefonsalg, da det går i HMS utstyr, arbeidskle, vernesko, støvler, hansker, støvmasker etc.. fin jobb, veeeeeldig bra arbeidsmiljø, alle er på samme alder, da eg er vel den yngste på 20, og vi har vel opp til 24-25.. Sjefen er rett og slett rå=) har tenkt å jobbe her til august, og da begynne på Økonomi og Administrasjon bachelor grad på Høgskule=) og muligens ta Master

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...