Gå til innhold

et par spørsmål om s-ata 1/2


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg leste en kommentar på komplett.no om en s-ata harddisk.

 

Det var litt slit med å få windows inn på den siden det er et sata harddisk, men det er ikke noe problem. Det er helt utrolig hvor fort den klarte å formatere, det tokk ca 20 sekkunder. Det var noe av det beste jeg noen gang har sett. Fakktisk så rakk jeg å formatere/instalere windows på den 3 ganger innen ca40 minutter. Med vanlig IDE tar det en time å formatere disken og instalere windows på den. IDE er ut, og sata/sata2 er inn. bedre harddisk trenger du bare ikke, bortsett fra større da. ++ Jeg vet ikke om de på komplet har rett om hastigheten på denne diken fordi at på selve disken så sto det at den gikk 3GBps det er 10 ganger fortere enn det som står vist på sia her.?? er ikke helt sikker jeg. Det får dere finne ut selv

 

Så, er det vanskeligere å installere Windows på s-ata enn IDE? hvorfor?

Formateringen tok 20 sekunder? Er det virkelig sant at det går an å formatere en 200 gb s-ata harddisk på 20 sekunder? Eller har denne mannen brukt quick format??

 

produkt med kommentar --> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307912&cks=SPK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er delvis sant at det kan være problematisk å legge inn windows på en s-ata disk, men det vanligste problemet som kan oppstå er rett og slett fordi man har en ide disk koblet til systemet. kort forklart så vil gjerne windows legge noen filer på ide disken, (eller noe sånt) så det beste er egentlig bare å koble fra de ide disken(e) man måtte ha montert i kassa mens man legger inn windows, og så passe på at maskina booter fra rett disk etterpå.

 

han har helt klart brukt quick format, jeg har selv formatert en del s-ata disker, og det tar like lang tid på vanlig måte som med en ide disk

 

btw, det heter ikke s-ata 1/2, det heter s-ata 150/300

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

hvis du har nf3 eller nyere hovedkort så trenger du ikke diskett med s-ata drivere. men det kan hende du må velge rett s-ata kontroller. de fleste kort har 2 stk, men noen kort har behov for drivere til den ene, så da velger man den andre. sånt finner du ut av under installasjonen.

 

tror beskjeden var no sånt som: no disk detekted, pleace do some other shit....

 

om du får dette under installasjon, så bare slytter du s-ata kabelen til den andre kontrolleren på hk. vanligvis lett å se pga markert med annen farge eller plassering.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...