Gå til innhold

Hjelp til Pelt element.. ?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har løst å skvise ut siste hz av prescotten min uten å gå til verks med sisyke kjølinger.

 

har sett på dette: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=SWIFT226W&mcat=c200

 

Det er billig, men hva kan jeg vente av temps også videre? Ligger i dag på 45-50grader load @ 4Ghz.

 

En annen ting, er det farlig å bruke et pelt element 24/7 med cpu load hele tiden? Noen som har lyst å guide litt angående det her med Peltier? :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med det der vil du kanskje klare 10-(-10) grader. Men det behøver ikke bli så billig. Du må altså ha en PSU på 24A, noe som er for mye å koble på den du bruker på resten av systemet. Pluss at du må ha en brukbar vannblokk. Det er ikke noe problem å kjøre slike 24/7.. -Isolering er lurt.

5308374[/snapback]

 

Takk for svar :love:

 

Jeg kjører i dag ei 480w Mist til pcen, så har jeg ei 420w Lepont som ikke er i bruk, vil den holde å koble rett på 12v railen der? (det er ei knall strømforsyning(stabil))

 

Vannblokken er:

 

Den du skimter neddi hjørnet der

http://www.microplex.no/productimages/-mis...wckit04_380.jpg

 

Isolering skal jeg nok få til, men kommer vel ikke kondens for jeg er under 0 grader?

Lenke til kommentar

Hvis psu klarer 24A så holder den, om det er mulighet for å justere railene så kan du jo øke spenninga litt og slik at du får mer effekt.

 

Blokka fungerer om den har stort nok kjøleareal, her: 50x50mm. I tillegg trenger du en coldplate og en måte å feste den på.

 

Kondens kan komme bare noen grader under romtemp om luftfuktigeten erstor nok. Men det er veldig usansynlig at den er så veldig høy, spesielt nå på vinteren (mm. du har pcen på badet :p ). Ved idle f.eks. kan nok tempen komme ned mot -20, og da er det lurt med isolering..

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Coldplate = 50mm*50mm som dekker hele pelt elementet og som da vil stikke utfor cpu.

Hvor tykk skal den plata være og er det ei kobberplate som skal brukes?

 

Pcen står på et rom med veldig liten luftfuktighet.

 

Du viser til fine temps :dribble: til en billig penge... Dette må jo prøves :innocent:

Lenke til kommentar

Vet ikke, det kan være litt vanskelig, men du kan høre med den lokale skraphandleren og diverse mekaniske verksteder. Jeg brukte bunnen av en billig luftkjøler (det var en vanlig alu kjøler, bare at det var skrudd på en 3mm kobberplate på bunnen, og kjølepasta imellom bunnen og plata, tror ikke det ga noe bedre kjøling med den plata akkurat).

Lenke til kommentar

Ja, vanntempen vil stige ganske bra. Hvis du tenker deg et helt system med 20w på chipsettet, 50w på GPU og 80w på CPU, så utvikler hele systemet 150w. Og hvis du legger på 226 eller 172w ekstra :p Blir endel mer varme.

 

Ja, du bør ha coldplate. Vet ikke hvor stor HS det er på en prescott, men la oss si at den er 3x3cm, pelten er 5x5cm. Da får du bare utnyttet 3x3cm av pelten, og mye dårligere kjøling, og sannsynlig vis dårligere kjøling enn uten pelt. Da får du ikke stort nok trykk på peltieren heller. Du bør ha en coldplate.

:)

Lenke til kommentar

Takker for svar ;)

 

Bestiller et pelt elemet fra microplex i dag, legger også med en tube dielektrisk fett så blir det vel bra.

 

Reger med jeg skal klare å lage ei coldplate av en gammel thermaltake kobberkjøler. Ser for meg at jeg kutter av ribbene så pusser jeg den ned til ca 2-3mm og da blir det helt plan på begge sidene :)

 

Hvor stort trykk skal det være mellom blokka - pelt - cpu ? Må jeg ha et sinnsykt trykk eller holder det med vanlig "blokk" trykk? :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...