Gå til innhold

Hvorfor er økonomien så dårlig i venezuela?


Anbefalte innlegg

Venezuela er et land i sør-amerika. De har en president som heter Hugo Chavez, som jeg tror tar en stor del av oljepengene.

De har ganske mye olje, omtrent like mye som Norge(?), men hvorfor er de ikke et rikt land som Norge?

 

Hvordan kan de foredre økonomien og bli et rikere land?

 

Dette var et spørsmål jeg fikk av en venn, men sto plutselig bom fast.

 

Noen som har et fyldig og tydlig svar på dette?

Viktigste spørsmål er:

Hvorfor er økonomien så dårlig i venezuela?

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du tror om Chavez er ganske så irrelevant, ingenting tyder på at han tar noe av oljpengene til eget forbruk.

 

Og påstanden din om at økonomien er "så dårlig" er vel noe hul, det kommer helt an på hva du sammenligner med. Blant annet var veksten i økonomien nærmere 17% i 2004, ved ingen standarder et dårlig tall og blant de største, om ikke den største, i den vestlige halvkule . For øvrig var denne veksten ikke drevet frem av oljesektoren, den var størst i andre deler av økonomien.

Lenke til kommentar

Jeg var i Venezuela i 3 måneder for omtrent et halvt år siden og fikk oppleve landet på ganske nært holdt. Siden vi var der med båten bodde vi i en ganske så flott marina, faktisk en av de bedre var har vært i. Så snart en dro utenfor gjerdet var det tydelig at økonomien var helt elendig for ganske mange. Det jeg fikk høre var at 2% av befolkningen eide "alt", og de levde råflott. Virkelig. Slik som dette var det riktignok kun i og rundt (stor)byene. Lengre inn i landet virket det som om folk generelt hadde det bra, og levde ganske så lykkelig.

Hvordan økonomien kan bedres for de fattige vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Venezuelanere er vel ganske USA-fientlig generellt sett. Hugo Chaves har kjørt en USA-fientlig politikk og vunnet frem i valg på grunn av det. Uten å si meg enig i USA sin politikk så mener jeg at mye av Hugo Chaves sin politikk har vært helt på trynet. Hele politikken hans har medført økonomisk uro i landet og sterkt varierende betingelser for bedrifter. Mange bedrifter har dukket under på grunn av de store endringene. Olje pumpes riktignok opp, men på grunn av OPEC har de fått store begrensninger i hvor mye de kan pumpe opp. Det var også en sak mot et norsk oljeselskap (statoil?) som de mente hadde unndratt skatt ved utvinning av oljen. Det er også sånn at de som driver med olje der tar inn hauger med penger, mens det samtidig drypper lite på andre i befolkningen. Altså ganske annerledes enn norge her vi beskatter oljeselskapene enormt. Venezuela er også betydelig mindre teknologisk utviklet enn norge og må kjøpe mye utstyr og forskning fra utlandet. I norge har vi drevet med mye industri og forskning de siste 100 årene og ligger dermed bedre an med tanke på forskning og utdanning.

 

Et annet problem som Venezuela sliter med er arbeidsløsheten og som følge av den: Kriminaliteten. Det er veldig mye tilflytting til byene (Hovedstaden Caracas er stjerneeksemplet på det). Det flyttes til byene mye på grunn av uvitenhet og lykkesøking omentrent som lykkejegere som drar til Hollywood for å bli filmstjerne og havner på gata, blir desperate, og faller for fristelsen å bli kriminelle når de ser all rikdommen rundt seg. Den politisk urolige situasjonen har fått kursen på pengeenheten bolivares til å danse opp og ned og lage ulevelige forhold for industrien. Politisk uro gir naturlig nok også et stort fokus på de enorme problemene de sliter med og lite og ingenting blir gjort med småproblemer som vi betrakter som store her i norge.

 

Så jeg vil si at politisk uro er hovedårsaken til at Venezuela sliter med økonomien og alle følgeproblemene. Hugo Chaves har ikke akkurat gjort så mye for å bedre den politiske stabiliteten så de sliter fortsatt.

 

Ja, og en ting til: De sliter litt med følgeproblemene etter en orkan som rammet landet i år 2000 (?). Jeg husker ikke tallet på omkomne, men det var mange tusen, om ikke titusner, samt ennå flere som mistet hjemmene sine i uværet, mest på grunn av jordras.

Lenke til kommentar

Hugo chavez stillite seg opp mot USA og deres "fri-handel" avtale mener jeg å ha lest et sted. En avtale som rammer de fattige landene i sør på kontinente og gavner de utviklede landene i nord.

Chavez ble jo motarbeidet av opposisjonen når han vatn valget. De trakk ut kapitalen og la landet øde økonomisk sett. Da er det jo lett å skylde på den nye regjeringen tenker jeg meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...