Gå til innhold

Hvilket hovedkort har "Dolby Digital Live"?


MrAHB

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal lage meg htpc, og jeg har ett krav: Det må være Dolby Digital Live: Så hvilke hovedkort/lydkort har jeg da å velge mellom?

Jeg har sett att noen av Intel hovedkortene til over 2000kr har akkurat det, og jeg vet også att noen nforce2 hovedkort som hadde soundstorm hadde noe slikt. -Så kan jeg få noen anbefalinger?

Det beste hadde vært om det var ett 939 hovedkort, eller ett billig lydkort so hadde denne funksjonaliteten, men siden jeg ikke finner det regner jeg med att det ikke finnes, men det kan jo være...

 

Har hørt att Abit AT8 (s939) skal ha Dolby Digital Live, men det hovedkortet finner jeg ikke for salg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror det beste er å finne det hovedkortet som støtter resten av det du trenger, og finne ett separat lydkort. sjekk prisguiden på hardware.

 

Edit: kikket litt kjapt, men så ikke om noen støttet DD Live med en gang, men det kan hende at Creatives Soundblaster Live! kanskje støtter det.

 

Det beste er vel uansett å kjøre signalet digitalt rett til en receiver via optisk eller coax. Men det er min mening.

 

 

Dette kortet burte ha alt man trenger for HTPC, spesielt for bruk med DVD

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Nå har jeg sendt mail til komplett, men det spørs om det blir svar. -Kommer det svar skal jeg poste det. Her er mailen:

 

Hei

For noen år siden kom nvidia med nforce hovedkort med "soundstorm" lydbrikke. Den hadde mulighet til å enkode lydsignaler til Dolby Digital AC3 lyd "Live", hvilket gjorde at en forsterker med AC3 dekoder fikk en best mulig digitalt kilde å jobbe med. Desverre har ikke utvilklingen kommet så mye lenger de siste fem årene, spørsmålet er som følger: Hvilke hovedkort (helst s939) eller lydkort støtter Dolby Digital Live?

 

De eneste jeg kan finne på internettsidene deres er disse s775 hovedkortene fra ASUS til over 2000kr:

 

Asus P5WD2 Premium, I955X, Socket-775 SATAII, ATX, Dual-GbLAN, DDR2, PCI-Ex16

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309056&view=detailed

 

Asus P5LD2 Deluxe/Wifi-TV/D, I945P, ATX Socket-775, Wifi TV-Card, DVB-T,PCI-Ex16

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=310295&cks=PRL

 

Jeg har også hørt at Abit AT8 (s939) skal støtte dette med det hovedkortet finner jeg ikke.

 

Håper på svar

Lenke til kommentar

Vel, siden du skal bygge HTPC regner jeg med du er interessert i optisk utgang med 5.1 kanaler i AC3 koding.

Du har da følgende muligheter:

 

Sokkel 939:

-MSI K8N Diamond

Dette kortet støtter AC3 koding med optisk ut. Kortet kommer med et trådløst nettverkskort med bluetooth. Perfekt for stua, da du slipper kabling til nettverk og kan bruke blutooth mus/tastatur ifra sofaen. Eneste ulempen er chipset viften som må byttes til en lydløs en.

 

-Muligens MSI K8NGM2-FID, men så vidt jeg vet har dette kortet ALC880 brikken ut ifra spesifikasjonene fra MSI. Denne brikken støtter ikke AC3. Det gjør kun ALC880D brikken. Er rimelig sikker på at de ville reklamert kraftig for dette hadde den muligheten vært tilstede.

 

Sokkel 775:

-MSI P4N Diamond

Samme lydbrikke som K8N Diamond. Chipset viften kan brukes etter fritt valg.

 

-MSI 945P Platinum

Kortet er godt utstyrt på lydsiden. Om du skulle ønske det leverer lydkontrolleren fra Realtek lyd i åtte analoge kanaler i henhold til Intels Azalia-standard. Kanskje langt viktigere; den kan omkode de åtte kanalene til ett enkelt DTS-signal.

 

Om du har en DTS-kapabel forsterker kan du endelig kaste de analoge kablene til fordel for en enkel digitalkabel. Oss bekjent er dette det første hovedkortet som kan omkode DTS.

*sitat Hardware.no

Kortet er vifteløst.

 

Du har også en mulighet i dette lydkortet som støtter AC3 optisk lyd ut. Prisen er ikke så ille, og du slipper en stor stygg tilkoblingsboks ala Creative.

 

Hva som er forskjell på støtte for 'Dolby Live', 'Dolby EX' og DTS vet jeg ikke, men poenget er ivertfall at alle nevnte kan kode et 5.1 tignal til AC3 og sende det ut på en optisk utg. De fleste forsterkere har jo støtte for flere formeter uansett.

Lenke til kommentar

Jeg har en HTPC selv, hvor jeg via SPDIF sender all lyd inn i min forsterker. Denne støtter Dolby, DTS..og alt det der. Og ut fra noen av dine poster virker det som om du også skal ha noe lignende oppsett.

 

Hva skal du da med et lydkort som decoder lyden og sender det ut til forsterkeren når den også kan gjøre jobben.

 

Jeg har satt mitt lydkort og windows lyd innstillinger til å sende lyden rå rett ut til forsterkeren. Det heter SPDIF Pass through i driverne. Så alt jeg har er en bracket som er koblet på SPDIF pluggen på hovedkortet og så fra den til forsterker. Ingen behandling av lyden på PCen...alt skjer i forsterkeren.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Jepp, som AKIRAx24 sier trenger du ikke DDL.

Det eneste du trenger DDL til er for å få multikanals lyd i spill gjennom en digitalkabel.

 

-Stereo - Går gjennom digitalkabelen som tokanals PCM, dette kan alle lydkort med digitalutgang

-Film med prerendered DD/DTS - Går gjennom digitalkabelen uten å bli bearbeidet, dette kan alle lydkort med digitalutgang

 

-Sekskanals lyd i spill - Må rendres "on the fly" og krever en DSP på lydkortet som støtter dette (dette er DDL). DD lydsporet som da blir rendret sendes ut gjennom digitalutgangen til forsterker. Dette krever DDL.

 

Så i en HTPC som ikke skal brukes til spill trenger du ikke bruke en eneste tanke eller krone på lydkort. Et hvilket som helst integrert lydkort med digital utgang gir akkurat samme lyd gjennom digitalutgangen som alle andre og DDL blir ikke brukt i avspillingen av filmen.

Lenke til kommentar

Jasså, det visste jeg ikke. Har bare hørt at siden soundstorm dagene tildlig på 70'tallet har det ikke vært mulig å få mer en stereo lyd ut av en optisk ut med sånn ca. Realtek ALC655/850 lydbrikke. Dermed regnet jeg med at man måtte he et lydkort osm kunne sende alle kanalene i et signal til forsterkeren uansett om det var film eller spill.

 

I så tilfelle er jo MSI nForce430 et perfekt valg :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har en HTPC selv, hvor jeg via SPDIF sender all lyd inn i min forsterker. Denne støtter Dolby, DTS..og alt det der. Og ut fra noen av dine poster virker det som om du også skal ha noe lignende oppsett.

 

Hva skal du da med et lydkort som decoder lyden og sender det ut til forsterkeren når den også kan gjøre jobben.

 

Jeg har satt mitt lydkort og windows lyd innstillinger til å sende lyden rå rett ut til forsterkeren. Det heter SPDIF Pass through i driverne. Så alt jeg har er en bracket som er koblet på SPDIF pluggen på hovedkortet og så fra den til forsterker. Ingen behandling av lyden på PCen...alt skjer i forsterkeren.

 

AKIRA

5314611[/snapback]

Dolby Digital Live lager Dolby Digital bitstrøm av PCM,MP3,OGG,WMV osv..

derfor man vil ha Dolby Digital Live

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...