Gå til innhold

20 pin eller 24 pin?


entonic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da skal du enten bruke en 24 pins kontakt, eller en 20 pins kontakt, pluss p4 kontakten. Totalt alltid bare 24 pinner skal være kobla til, ikke 28.

5306129[/snapback]

 

 

Så det er egentlig det samme om jeg bruker 20 pin atx og p4 eller bare 24 pin atx??

Endret av asa16
Lenke til kommentar
Det stemmer. Men du kan ikke bruke en 20 pins + 4 pins kontakt i en 24 pins kontakt. De vil alltid være separert. 20 pins går ned i 24 pins, mens du på koble de resterende 4 pins, i den kontakten som står et annet sted på hovedkortet.

5308442[/snapback]

 

 

Så jeg må altså bruke p4 + 20 pin atx uansett? :innocent:

Lenke til kommentar

Jøss så mye rot man fikk ut av et spørsmål som kan besvares veldig enkelt.

 

 

1: P4-pluggen (sorte og gule ledere) skal ALLTID brukes når man har den pluggen på hovedkortet. Denne står for seg selv på hovedkortet, og skal ikke forveksles med ATX-kontakten, som da enten har 20 eller 24 pinner. P4-pluggen skal stå for seg selv.

 

2: Om du har 24-pins ATX-kontakt på hovedkortet, skal det gå an å bruke 20-pins strømkontakt fra strømforsyning, selv om det er optimalt med 24-pins strømforsyning, i henhold til ATX 2.0.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
2: Om du har 24-pins ATX-kontakt på hovedkortet, skal det gå an å bruke 20-pins strømkontakt fra strømforsyning, selv om det er optimalt med 24-pins strømforsyning, i henhold til ATX 2.0.

5313194[/snapback]

Jeg kan bekrefte at det går fint med en 20-pins-plugg i 24-pins-kontakten, for det har jeg brukt selv et par uker nå, på et Asus A8N32-SLI Deluxe. Så det funker i allefall fint på MITT hovedkort om ikke annet. :)

Lenke til kommentar

Gjør oppmerksom på at dette er _veldig_ avhengig av hva slags hovedkort du har. Noen kort er så sære at de kræsjer uansett hvis ikke du bruker en ren 24-pins, ikke 20->24-pins, ei heller 20-pins i 24-pins ATX.

 

Jeg foreslår at du A) Bruker en overgang, fra 20 til 24-pins (stort sett bare DFI-kort som ikke liker dette) eller B) Kjøper en PSU som har 24 pinner. Uansett skal 4-pins 12V-kontakten kobles til.

Lenke til kommentar
Gjør oppmerksom på at dette er _veldig_ avhengig av hva slags hovedkort du har. Noen kort er så sære at de kræsjer uansett hvis ikke du bruker en ren 24-pins, ikke 20->24-pins, ei heller 20-pins i 24-pins ATX.

 

Jeg foreslår at du A) Bruker en overgang, fra 20 til 24-pins (stort sett bare DFI-kort som ikke liker dette) eller B) Kjøper en PSU som har 24 pinner. Uansett skal 4-pins 12V-kontakten kobles til.

5314417[/snapback]

 

 

Før brukte jeg p4 kontakt og 20 pins atx med en fortron/source psu... Den kollapset å nå har jeg bestilt en hiper type-r 580 w... Jeg tror bare jeg gjør det samme... :cool:

Lenke til kommentar
Gjør oppmerksom på at dette er _veldig_ avhengig av hva slags hovedkort du har. Noen kort er så sære at de kræsjer uansett hvis ikke du bruker en ren 24-pins, ikke 20->24-pins, ei heller 20-pins i 24-pins ATX.

5314417[/snapback]

At hovedkortet kan få problemer hvis man ikke bruker en overgang, høres i og for seg fornuftig ut, dersom kortet forventer å motta strøm gjennom de siste fire kontaktpunktene også.

 

Men virker det ikke litt rart at det ikke skal fungere med en overgang dersom strømforsyningen klarer å levere nok strøm/spenning? Kan ikke helt se hvordan hovedkortet skal klare å se forskjell på disse tingene, siden det med en bra nok 20-pins-strømforsyning og en overgang burde få strømmen det skal ha uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...