Gå til innhold

Hva skal jeg velge av blitz?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stod ikke noe spesiellt om 550 EX i manualen til Eos 20d, men det stod noe om en modell som var den eneste som kunne utnytte alle funksjonene i kamera. Nok om det, siden alle ser ut til å ha like råtten hukommelse som meg, og ingen gidder å finne frem manualen, vil jeg bare konkludere med at alle alternativene som er nevnt er glimrende på hver sin måte. Jeg er mer enn fornøyd m E-TTL II med 550 EX, og har ikke savnet noe foreløpig. Er bare glad jeg slipper å foreta alle de beregningene vi måtte forholde oss til for 25 år siden (m dias-film har man ikke mye slingringsmonn, så det var ikke altid vellykket selv om man brukte lang til på innstillinger). Kjøp den blitzen du har råd til, bjornegil. Tror nok du er sikret fine resultater uansett. Det får i alle fall jeg med 550 EX, uten de funksjonene jeg hevder å ha lest noe om.

Lenke til kommentar
Stod ikke noe spesiellt om 550 EX i manualen til Eos 20d, men det stod noe om en modell som var den eneste som kunne utnytte alle funksjonene i kamera. Nok om det, siden alle ser ut til å ha like råtten hukommelse som meg, og ingen gidder å finne frem manualen, vil jeg bare konkludere med at alle alternativene som er nevnt er glimrende på hver sin måte. Jeg er mer enn fornøyd m E-TTL II med 550 EX, og har ikke savnet noe foreløpig. Er bare glad jeg slipper å foreta alle de beregningene vi måtte forholde oss til for 25 år siden (m dias-film har man ikke mye slingringsmonn, så det var ikke altid vellykket selv om man brukte lang til på innstillinger). Kjøp den blitzen du har råd til, bjornegil. Tror nok du er sikret fine resultater uansett. Det får i alle fall jeg med 550 EX, uten de funksjonene jeg hevder å ha lest noe om.

5318398[/snapback]

 

 

Jeg skulle gjerne slått opp i 20D-manualen min for deg hvis jeg hadde hatt en (20D..). Det har jeg imidlertid ikke. Tror det det kan være er 580EX som kommuniserer hvitbalanse og crop-faktor med 20D (eller motsatt). Samme kan det forsåvidt være, det er ikke noen big deal i alle fall.

 

Enig med deg i din vurdering her, man kan stort sett ikke gå feil her. Bruker 550 og 420 sjøl, og savner aldri noe (...annet enn studioblitsanlegg..:) ).

Lenke til kommentar
Stod ikke noe spesiellt om 550 EX i manualen til Eos 20d, men det stod noe om en modell som var den eneste som kunne utnytte alle funksjonene i kamera. Nok om det, siden alle ser ut til å ha like råtten hukommelse som meg, og ingen gidder å finne frem manualen, vil jeg bare konkludere med at alle alternativene som er nevnt er glimrende på hver sin måte. Jeg er mer enn fornøyd m E-TTL II med 550 EX, og har ikke savnet noe foreløpig. Er bare glad jeg slipper å foreta alle de beregningene vi måtte forholde oss til for 25 år siden (m dias-film har man ikke mye slingringsmonn, så det var ikke altid vellykket selv om man brukte lang til på innstillinger). Kjøp den blitzen du har råd til, bjornegil. Tror nok du er sikret fine resultater uansett. Det får i alle fall jeg med 550 EX, uten de funksjonene jeg hevder å ha lest noe om.

5318398[/snapback]

 

 

Jeg skulle gjerne slått opp i 20D-manualen min for deg hvis jeg hadde hatt en (20D..). Det har jeg imidlertid ikke. Tror det det kan være er 580EX som kommuniserer hvitbalanse og crop-faktor med 20D (eller motsatt). Samme kan det forsåvidt være, det er ikke noen big deal i alle fall.

 

Enig med deg i din vurdering her, man kan stort sett ikke gå feil her. Bruker 550 og 420 sjøl, og savner aldri noe (...annet enn studioblitsanlegg..:) ).

5319852[/snapback]

550 og 420 er det canon speedlite??

Lenke til kommentar

Et lite poeng er at hverken Sigma blitzer eller Canon 550 stiller seg automatisk etter 350'ns vinkel, pga at de ikke kompenserer for 1,6 cropfaktoren. Det gjør canon 430, og 580 men den er jo en del dyrere.

 

Det vil si at dersom du retter blitzen forover vil en god del av lyset treffe utenfor området du fotograferer, og således være bortkastet. Nå orker jeg ikke regne på det, men du vil miste en god del effekt av blitzen. Jeg vil anta at på direkte belysning, så kompenserer du lett for 550'ns høyere effekt. Men ofte vil du jo bounce lyset i tak eller vegg og da spiller det ingen rolle

Lenke til kommentar
Dette emne har vært oppe ganske mange ganger. Søker du så finner du også svar. Ut fra det jeg har lest på forumet så får du mest for pengene ved å kjøpe Sigma sin. 500 Super heter vel den. Den nye til Canon, 430, får mye skryt, men er litt svakere og koster noen hundrelapper mer. Tell pengene først og overvei om du vil ha orginalt eller om du kan bli fornøyd med Sigma.

 

Selv kommer jeg til å gå for Sigma sin. Kommer sikkert til å være fornøyd helt til jeg synes det er greit å bruke 3500,- på den dyreste blitsen til Canon. (Skal investere i noe objektiver før den tid.)

5309165[/snapback]

Takk for det.. Skal sjekke ut den :dribble:

5309181[/snapback]

 

Sigmaen snakket jeg om å kjøpe med Foto video i Oslo. Men siden jeg er svært amatørfotograf som jeg selv sa til de så rådet de meg til å kjøpe Speedlite 430EX for mitt bruk. Sigmaen er svææært stor i fysisk størrelse og vesentlig tregere enn canon sin. De mente det var svært få som egentlig trengte en sigma 500, så fremt de ikke i utgangspunktet ville ha en Canon 580EX da. Men som sagt, de anbefalte meg en 430EX grunnet hastighet og størrelse, men trengte jeg maks styrke og ikke ønsket blakke meg helt så anbefalte de meg selvsagt sigmaen.....

Jeg valgte hastighet og minst størrelse for mitt bruk...det ble en canon speedlite 430EX, selv om den er 400 dyrere. Dobbelt så rask oppladningstid var verdt de 400.

Lenke til kommentar

Klokt valg. "Rå kraft" er ikke altid det beste valget, fordi veldig få trenger det. Jeg trenger strengt tatt ikke alle kreftene i min 550 EX, så jeg hadde fint klart meg med en 430 EX. Størrelse er tross alt ikke uten betydning. Takk for informativ info fra Olemm. Er ikke første gang den saklige karen har gitt meg a-ha opplevelser. Fargetemp-måling er sikkert det jeg hadde glemt. Det med croppingfaktor er ikke et problem. Tross alt er det bedre med stor spredning enn vignettering.

Lenke til kommentar

Hm... Nå må jeg innrømme at jeg er litt forvirra, disse blitz'ene oppgis med følgende ledetall:

 

Nikon SB-600 (30 ved 35 mm iso 100)

Nikon SB-800 (38 ved 35 mm iso 100)

Sigma EF 500 DG Super (50 ved 105 mm iso 100)

 

Hva er ledetall-verdien for Sigma ved samme brennvidde som Nikon-blitz'ene.. eller omvendt? (Litt vanskelig å sammenligne "power" på disse blitzene når de opererer med forskjellige "måleverdier".)

Lenke til kommentar

Fant en tabell i brukermanualen til Sigma-blitzen på sigmaphoto.com og den sier:

 

20 ved 17 mm iso 100

30 ved 28 mm iso 100

35 ved 35 mm iso 100

40 ved 50 mm iso 100

46 ved 70 mm iso 100

48 ved 85 mm iso 100

50 ved 105 mm iso 100

 

Da ligger Sigma-blitz'en mellom Nikon SB-600 og SB-800 mao.

 

(kilde: sigmaphoto.com)

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

Tallene i Nikons modell-navn har ingen sammenheng med ledetall. De har sin egen tradisjon mht navnevalg på blitz'ene. Hva tallene betyr har jeg ingen anelse om. Har selv en SB-15. Den er kompakt, men ikke så liten som tallet 15 skulle antyde. Canon og Sigma indikerer derimot styrken i modell-navnet. Litt greit, synes jeg.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Tallene i Nikons modell-navn har ingen sammenheng med ledetall. De har sin egen tradisjon mht navnevalg på blitz'ene. Hva tallene betyr har jeg ingen anelse om. Har selv en SB-15. Den er kompakt, men ikke så liten som tallet 15 skulle antyde. Canon og Sigma indikerer derimot styrken i modell-navnet. Litt greit, synes jeg.

5321774[/snapback]

Det var ledetallene jeg spurte om, ikke modellbetegnelsen. Modellbetegnelsen til Nikon har ingenting med ledetall å gjøre. Jeg har en Nikon SB-25 fra før av, men det er som sagt bare en modellbetegnelse. ;)

 

MEN, jeg fant ut av "problemet" på egenhånd!

Endret av kkristi
Lenke til kommentar

He he, man blir fort forvirret når man driver mellom forskjellige merker og formater. Du får unnskylde min mangel på fokus, men det er en litt eiendommelig forskjell på de merkene. Har brukt Nikon analogt i 23 år nå, og smiler fortsatt litt i skjegget over at de ofte har sin egen logikk. Det er helt greit, synes jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...