Gå til innhold

Hva skal jeg velge av blitz?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette emne har vært oppe ganske mange ganger. Søker du så finner du også svar. Ut fra det jeg har lest på forumet så får du mest for pengene ved å kjøpe Sigma sin. 500 Super heter vel den. Den nye til Canon, 430, får mye skryt, men er litt svakere og koster noen hundrelapper mer. Tell pengene først og overvei om du vil ha orginalt eller om du kan bli fornøyd med Sigma.

 

Selv kommer jeg til å gå for Sigma sin. Kommer sikkert til å være fornøyd helt til jeg synes det er greit å bruke 3500,- på den dyreste blitsen til Canon. (Skal investere i noe objektiver før den tid.)

Lenke til kommentar
Dette emne har vært oppe ganske mange ganger. Søker du så finner du også svar. Ut fra det jeg har lest på forumet så får du mest for pengene ved å kjøpe Sigma sin. 500 Super heter vel den. Den nye til Canon, 430, får mye skryt, men er litt svakere og koster noen hundrelapper mer. Tell pengene først og overvei om du vil ha orginalt eller om du kan bli fornøyd med Sigma.

 

Selv kommer jeg til å gå for Sigma sin. Kommer sikkert til å være fornøyd helt til jeg synes det er greit å bruke 3500,- på den dyreste blitsen til Canon. (Skal investere i noe objektiver før den tid.)

5309165[/snapback]

Takk for det.. Skal sjekke ut den :dribble:

Lenke til kommentar
Hallo

Skal kjøpe blitz men det er et hav der ute med blitzer...

Hva lønner det seg å kjøpe til mitt Canon 350D??

Og eventuelt hvor...??

Helst så billig som mulig...

5305842[/snapback]

 

Har en Canon 430Ex til mitt nye 350d kamera.

Den fungerer veldig bra. Ikke noe å utsette foreløpig...

5311108[/snapback]

 

Jeg har Sigma DG 500 super til mitt 350 og er kjempefornøyd! Ikke så mye annen erfaring med nyere blitzer, men ble meget positivt overrasket! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror sikkert de som har kjøpt Sigma er godt fornøyd, det ville sikkert jeg også vært. Prisen ser grei ut sammenlignet med min 550 EX. Det finnes dog en grunn til å velge Canon 430 EX, selv om den er svakere. 550 EX kan ikke utnytte de mest avanserte ttl-funksjonene på min Eos 20d, og det tror jeg ikke Sigmas kan heller (siden den heller ikke er en helt ny modell). Det tror jeg nok 430 EX kan, siden den er helt ny. I så måte ville jeg vurdert om du trenger den ekstra styrken. Det er ikke så stor forskjell, og prisen på Canons alternativ er ikke så mye høyere. Tror nok du blir fornøyd ansett hva du velger, men jeg ville kanskje valgt den ekstra funksjonaliteten selv.

Lenke til kommentar
Tror sikkert de som har kjøpt Sigma er godt fornøyd, det ville sikkert jeg også vært. Prisen ser grei ut sammenlignet med min 550 EX. Det finnes dog en grunn til å velge Canon 430 EX, selv om den er svakere. 550 EX kan ikke utnytte de mest avanserte ttl-funksjonene på min Eos 20d, og det tror jeg ikke Sigmas kan heller (siden den heller ikke er en helt ny modell). Det tror jeg nok 430 EX kan, siden den er helt ny. I så måte ville jeg vurdert om du trenger den ekstra styrken. Det er ikke så stor forskjell, og prisen på Canons alternativ er ikke så mye høyere. Tror nok du blir fornøyd ansett hva du velger, men jeg ville kanskje valgt den ekstra funksjonaliteten selv.

5314064[/snapback]

 

Sigmas blitz har e-ttl II. Det betyr vel at den støtter det? Eller? Vet ikke så mye om det selv.. Det fins kanskje flere versjoner av den?

Lenke til kommentar

Det gjør 550 EX også, men har lest at det er noen flere funksjoner i 20d (og sikkert 350d også) som ikke støttes av den blitzen. I manualen til min 20d stod det noe om det, men finner den ikke i farten. Hvis noen andre har litt mindre rot i bokhyllen sin enn meg kan sjekke det som står om blitz-kompabilitet i manualen, vil sikkert info være av int for trådstarter. Alle blitzene i Canons program støtter E-TTL II, men når Eos 20d var nytt var det bare den blitzen som ble lansert samtidig som støttet alle funksjonene i E-TTL II. Kanskje det var 430 EX, noen som husker. Finnes det ingen orakler der ute m samme kamera som har bedre minnebrikke enn meg (eller som finner boken som følgte m kamera).

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Mener å huske at det stod noe om at AF-hjelpelampa på EF 500 DG Super ikke fungerte på D70/D70S med mindre man brukte spotmåling? Noen som har erfaring på det området? (Mulig dette også gjelder Canon?)

5311393[/snapback]

 

Ikke riktig. Jeg bruker EF500DG og for det meste matrix-måling. AF-hjelpelampen fungerer imidlertid kun med det midterste fokuspunktet.

 

Jeg mener å ha lest at SB800 har hjelpelampe som dekker alle fokuspunkter, men ikke ta mitt ord for god fisk på dette punktet.

Lenke til kommentar
Det gjør 550 EX også, men har lest at det er noen flere funksjoner i 20d (og sikkert 350d også) som ikke støttes av den blitzen. I manualen til min 20d stod det noe om det, men finner den ikke i farten. Hvis noen andre har litt mindre rot i bokhyllen sin enn meg kan sjekke det som står om blitz-kompabilitet i manualen, vil sikkert info være av int for trådstarter. Alle blitzene i Canons program støtter E-TTL II, men når Eos 20d var nytt var det bare den blitzen som ble lansert samtidig som støttet alle funksjonene i E-TTL II. Kanskje det var 430 EX, noen som husker. Finnes det ingen orakler der ute m samme kamera som har bedre minnebrikke enn meg (eller som finner boken som følgte m kamera).

5317530[/snapback]

 

Det du kan ha lest er at 550EX overstyrer blitseksponeringskompensasjonsinnstillingene (phew, langs ord..) i kameraet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...