Gå til innhold

hvilken kabel mellom dvd og plasma..


Anbefalte innlegg

Hei, søstra mi har nå kjøpt seg plasma, en Grundig Apollo 42 PXW 110-7515, og hun har denne dvd spilleren; NAD T513.

 

spørsmåle er kort og greit, hvilken kabel bør man bruke mellom for best mulig kvalitet? composit er vel det dårligste slik jeg har forstått? men hva er best mellom svideo og scart? og er RGB det samme som component? RGB er vel det beste denne dvd spilleren kan levere.. via scart. men kan tv'n ta imot RGB via scart da? eller må det gå via vga? har lest at man component må gå via vga hvertfall.. (fikk en overgang med tv'n også)

 

ja jeg er litt grønn på dette med bilde og forskjellige signaler som dere skjønner. :wee: setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SCART er bare kontakten. Signalet heter RGB, og kan sendes via SCART-kontakten. En helt vanlig fullkoblet SCART kan fint overføre RGB ja :)

 

 

Redigert: S-video er et annet signal som kan overføres gjennom SCART. Da må SCART-kontakten på tv'n støtte s-video. Det er det ikke alle som gjør. Det er ikke alle som støtter RGB heller, men de fleste gjør det. RGB vil også gi litt bedre bilde enn s-video (som igjen gir mye bedre bilde enn kompositt).

Endret av Vandalen
Lenke til kommentar
dette med scart rgb, kan noen forklare meg dette? trenger jeg en spesiell kabel eller holder det med en vanlig fullkoblet scart eller hva det nå heter?

5331172[/snapback]

Du kan lese om det her.

Det som er viktig her er at RGB deler opp fargene red,green,blue (R,G,B) i hver sin kabel for best mulig bilde. I stedet for foreksempel komposit som sender/blander alle fargene gjennom samme kabelen.

Komponent deler fargene opp på en enda bedre måte en scart.

Så er det digitalt igjen da,som blir den beste måten (DVI,HDMI).

Ganske komplisert alt dette. Har ikke satt meg grundig inn i hvordan dette i teorien virker. Har bare lest meg til hva som gir best resultat. Det teoretiske synes ikke jeg er så nyttig å vite.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...