Gå til innhold

Hvordan formatere en Windows 98 SE PC?


Tobe__

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en gammel PC som jeg har installert Windows 98 SE på. Harddisken er på 10 GB, å Windows NT var installert på den fra før. Jeg installerte Win 98 SE over NT, uten å formatere disken først. Når jeg nå har satt opp 98, kan kun 2 GB av disken sees av operativsystemet. Det jeg da lurer på, er hvordan formaterer jeg nå harddisken så jeg kan partisjonere den opp å få utbytte av "alle" mine 10 GB?

 

Håper på svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for alle svar! :)

 

Nå har jeg kommet så langt at hele maskinen er formatert. Når jeg kjører FDISK, vises det at jeg har en Primær og en Ekstern partisjon, der den Primære er på 2 GB og er i FAT32 filsystem, mens den Eksterne er på ca. 11 GB, men har ikke et filsystem. Hva gjør jeg nå for å få den Eksterne i FAT 32 og få hele harddisken i en partisjon?

Lenke til kommentar
Du må fjerne alle partisjoner. Derpå etablerer du en ny partisjon i FAT32 som omfatter hele maskinen. Har dessverre intet system her gjør at jeg kan gi deg detaljer.

 

EDIT: Med Google fant jeg denne: http://support.microsoft.com/kb/q255867/

5305989[/snapback]

 

Jeg har allerede lest mye på den linken, men det er noe som gjør at jeg ikke klarer å utføre det som står der. På oversikten i FDISK, står det slik.

 

 

Partisjon: C: 1

Status: A

Type: PRI DOS

Volumnavn:

MB: 2000

System: FAT 32

Bruk: 15%

 

Under dette står det:

 

Partisjon: 2

Status:

Type: EXT DOS

Volumnavn:

MB: 10982

System:

Bruk: 85%

 

Når jeg velger å fjerne enten primær eller utvidet DOS-partisjon, så får jeg opp en feilmelding at jeg ikke kan gjøre det fordi den andre eksisterer, altså, jeg kan ikke fjerne den primære fordi det finnes en utvidet partisjon og omvendt.

Problemet er at den andre partisjonen ikke er i FAT 32, og jeg får heller ikke til å slette noen av partisjonene pga det jeg nevnte tidligere.

Lenke til kommentar
Du MÅ fjerne i denne rekkefølgen:

 

1) Logisk(e) stasjon(er) på ext. partisjon(er)

2) Ext. partisjon(er)

3) primær partisjon

 

Derpå restart og oppretting av primær partisjon inkl formatering.

Ny restart og C:-driven skulle nå omfatte hele harddisken.

5306071[/snapback]

 

Når jeg velger Fjern logiske stasjoner på ext. partisjoner, så får jeg beskjed om at "Ingen logiske stasjoner er definert, har fjernet alle logiske stasjoner på den utvidede DOS-partisjonen".

Så skal jeg fjerne utvidede partisjoner, men da får jeg beskjed om at dette ikke går fordi det enda finnes primære stasjoner! Hva er det jeg gjør/har gjort galt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...