Gå til innhold

Praktisk guide for nybegynnere (oppdatert 22. januar 2008)


Anbefalte innlegg

Da har jeg oppdatert guiden og satt den inn i et større system blant de andre gode trådene vi har her på Filmskapingsforumet.

 

Opprinnelig guide:

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

cuns guide til produksjon av film</span>

 

wh1te har en guide om generelle prosesser (pre-, in- og post-) som forekommer når man lager en film, eller rettere sagt en amatørfilm med nullbudsjett, langfilm eller kortfilm er uvesentlig. Det jeg savner i hans guide er en bedre og mer utfyllende beskrivelse av hvordan man kan gå frem under selve filminga. Derfor lager jeg en guide som er spesielt retta mot dette viktige aspektet ved filming.

 

Okei, du skal filme en scene. Du har manuset klart, skuespillerne er med og batteriene til kameraet er ferdigladet. Før du eventuelt hiver deg i vei, er det viktig å minne om ting du huske å ha med (jfr wh1te):

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Huskeliste</span>

 

Primært

- Kamera

- Ekstra batteri

- Manus

 

Sekundært

- Lader (ikke alle har råd til dette og noen kameraer har innebygd ladesystem)

- Storyboards (ikke alle har bruk for dette)

- Lampe (utendørs er ikke bruken av dette alltid mulig eller hensiktsmessig)

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Forberedelser</span>

 

Skuespillere og manus

Før man i det hele tatt setter igang med å filme, bør man ha skrevet ferdig manus og utlevert det til skuespillere. Disse bør i sin tur ha lest gjennom manuset og spesielt hatt fokus på sin rollefigur og sine replikker. Sørg for å si ifra og avtal i god tid med skuespillerne og prøv å få dem til å øve litt på replikker, samt gå gjennom hva scenen faktisk går ut på, hva som er naturlig for deres rollefigur å gjøre.

 

Lete etter innspillingssted

Dette bør man strengt talt ha gjort i pre-produksjonsdelen, men jeg nevner det her allikevel. Man bør gå og leite etter passende steder for filminga så alt er klart før scenene skytes. Ha følgende momenter i bakhodet: Er det kanskje for mye eventuell støy fra nærgående trafikk? Er det for mange mennesker som er der? Det siste er spesielt med tanke på hvis du skal lage en tungt voldelig belastet scene. Er det for eksempel for mye støy av annen sort der, det vil si for mange speil som kamera kan reflekteres i eller andre hindringer? Denne delen av produksjonen er ikke så vanskelig å gjennomføre. Det gjelder bare å ha øynene oppe for sånne steder hele tiden. Når jeg tar bussen eller går gjennom byen, for eksempel, ser jeg alltid etter interessante innspillingssteder.

 

Demonstrasjon

På selve "settet" eller innspillingsstedet, bør regissør gå gjennom hele scenen med dialoger og handling, for å demonstrere til skuespillerne hva han eller hun faktisk ønsker. Så kan skuespillerne prøve å spille scenen mens regissør iakttar og kommer med eventuelle forslag til forbedringer etterpå. Mens skuespillerne øver, kan man eventuelt planlegge fra hvilke vinkler man skal filme (utsnitt og sånt tar vi seinere).

 

Etter et par øvinger blant skuespillerne til, kan man forsøke å filme.

 

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>Filming</span>

 

Da Capo-prinsippet

En teknikk vi utviklet i tidligere filmprosjekter var å filme samme handlingsforløp om og om igjen, bare fra forskjellige vinkler og utsnitt. Dette kan virke meget åpenbart for garvede filmskapere, men for mange amatører og "nye" er ikke dette så innlysende. Et av hovedproblemene med en del amatørfilmer er nettopp mangelen på variasjon i utsnitt.

 

Det er flere former for utsnitt. Jeg er ikke sikker på om jeg husker alle, men jeg ramser dem opp allikevel (illustrasjoner kan forekomme seinere):

 

Jeg har valgt å bruke eksempler om personer på de mer nærgående bildene.

 

Ultratotalt bilde

Et etablerende oversiktsbilde. Her ser man gjerne en hel by eller liknende.

 

Totalt bilde

Her ser man gjerne et helt hus eller liknende.

 

Halvtotalt bilde

Her ser man gjerne bilder av hele personer.

 

Halvnært bilde

Her ser man bilde av folk fra torsoen og opp.

 

Nærbilde

Her ser man bilde av ansikt.

 

Ultranært bilde

Her ser man en detalj skikkelig nære, for eksempel et øye.

 

Det kommer an på hva du har planlagt for scenen i et eventuelt storyboard eller i hodet ditt for hva du ønsker av ulike utsnitt. I en dialogscene er det mest vanlig å bruke halvtotalt for etablerende bilde (beskrive for publikum hvor dialogen foregår) og halvnært bilde og nærbilder av personer skiftende mens de snakker.

 

Det man da gjør i en scene når man skal skyte en dialog, er å filme den samme dialogen om og om igjen. Begynn gjerne med de lengst unna, for hver gang skuespillerne framfører, jo mer fortrolig blir de med stoffet og man kan dermed gå tettere innpå dem for å fange skuespillet. Et veldig viktig krav til denne typen filming, er at skuespillerne gjør jobben sin mer eller mindre identisk med det de allerede har gjort (tabber teller såklart ikke). På denne måten får du mye materiale å velge og vrake mellom i klipperommet.

 

En ting jeg syns det er ganske viktig å instruere skuespillere om, er at de aldri må avslutte skuespillet brått med én gang de har framført dialogene sine. For eksempel: Jens sier en ting på slutten av scenen og begynner å smile nesten med én gang han er ferdig, når scenen skal være alvorstynget. Be skuespillerne gjøre det de driver med i fem-ti sekunder etter at dialogene eller hovedhendelsene er utført. Grunnen til dette er for å gjøre jobben til klipperne mye lettere når han skal bestemme rytmen til scenene. Hvis alle scenene slutter brått på grunn av å fjerne skuespillere som slutter å spille med én gang, blir det ferdige resultatet usmidig. Det har faktisk hendt at jeg har måtte fryse skjermbildet i filmen for å gi ønsket rytme.

 

Viktige ting å huske på angående utsnitt og liknende

 

Det er viktig å ha en imaginær linje i en scene når man filmer. Hvis kameraet krysser denne linjen etter et etablerende bilde eller første opptak, kan retninger skuespillerne se i og liknende virke forvirrende på seeren. Man må med andre ord tenke seg en slags teaterscene, der gråsonen er der publikum befinner seg. La meg illustrere et eksempel:

 

imaginrlinjecopy8jb.jpg

 

Prinsippet med å unngå å filme mot gråsonen er som sagt å unngå at skuespillere ser i "en annen retning" enn det de gjorde i et klipp rett før. Hvis A ser mot venstre i opptak 1 (O1), og man velger å filme O2 fra gråsonen til O1, vil A plutselig se mot høyre. Uheldig.

 

Å følge dette prinsippet er ikke ved alle tilfeller nødvendig. Et eksempel i mot er hvis skuespillerne beveger på seg og kameraet følger dem, slik at det ikke blir noen gråsone å ta i betraktning. Men allikevel er det viktig å etablere mer eller mindre faste retninger skuespillere prater til hverandre i.

 

Videre, når det kommer til plassering av skuespillere i utsnitt, så er det noen uformelle regler for hvordan disse bør være. Hvis en skuespiller snakker til en til venstre utenfor bildet, bør skuespilleren som snakker være plassert til høyre og det bør være et tomrom i den venstre delen av bildet. Man bør heller ikke ha for mye tomrom over skuespillernes hode. Noen vil kalle disse plasseringene for "det gyldne snitt", som man kan lære om i matematikk. Se på noen filmer og du vil legge merke til at man følger disse reglene nokså tett.

 

Fang lyd samtidig som bilde!

Det man kan gjøre enten før eller etter en scene har blitt spilt av skuespillerne, er å ta opp lyden på stedet, til bruk som konstant loopende bakgrunnslyd i etterarbeidet. Det holder som regel med ett minutts opptak, men hvis man ønsker det i frykt for altfor repeterende bakgrunnsstøy, kan man selvfølgelig ta opp lenger.

 

Jeg har dessverre ingen erfaring med å jobbe med eksterne mikrofoner, derfor unnlater jeg å si noe om det i denne omgang. Hvordan fikser man lyd uten eksterne mikrofoner? Man filmer en skuespiller nærme ansiktet under en fremføring. Nærbilder kan gå an. Separér bilde og lyd i etterproduksjon, legg lyd over annet videoklipp og vips, så skal du i teorien ha et brukbart resultat

 

Innimellom, når ulike personers replikker i dialoger mer eller mindre overlapper hverandre, lønner det seg å ta opp hver enkelt persons replikker separat. På denne måten kan du selv velge overlappingshyppigheten på klipperommet, når du har kilder som bare inneholder én stemme istedenfor en allerede fastlagt stemmeoverlapping.

 

Et problem med å ta opp lyd med kamera, spesielt billige kameraer som jeg driver med, er kamerastøy. Jeg veit ikke om noen billige eksterne mikrofoner som ikke har støy, men hvis noen andre veit om det, så er de velkomne til å gi linker. Det jeg veit at ikke fungerer, er å ta opp lyd (spesielt dialoger) med vanlig mikrofon (som man for eksempel bruker til å synge i). Lyden blir av en eller annen grunn upassende. Så ikke gjør det.

 

Guiden vil bli oppdatert. Kom med tilbakemeldinger om hva dere mener bør utbedres eller tillegges.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Veldig nyttig og praktisk(med tanke på at jeg endelig har funnet noen kamerater som liker og lage film, og at vi skal lage en på onsdag, torsdag og fredag).

Men det mangler noen bilder i tråden, så jeg forstod ikke helt den der 180 gradersregelen. Kan vær at de bare ikke vises i Mozilla eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Takk takk! Bildet har antakelig falt bort på grunn av at jeg ikke lenger betaler for plassen på serveren det befant seg på.

 

Wikipedia har en god artikkel som kan gi en innføring i 180-gradersregelen: http://en.wikipedia.org/wiki/180_degree_rule

 

Hovedpoenget med denne regelen og andre er at filmskaperen skal forsøke å gi seeren en så behagelig opplevelse av fortellingen som mulig. Andre måter å lage film på kan gjøre seeren bevisst på sine fortellingsgrep, mens den klassiske måten å fortelle på (med 180-gradersregler, eye-on-eye-matches og så videre) skjuler sine grep med slike triks.

Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...