Gå til innhold

Beste distro for filserver?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

har en filserver som pr idag kjører Windows. Jeg vurderer å istedet gå over til en eller annen Linux-distro. Spørsmålet blir hvilken, jeg er helt noob på Linux. :blush:

 

Jeg skal kjøre en del disker i software RAID-5, så det er kritisk at dette fungerer uten at noe blir f*cked up. Software raid i windows server har fungert veldig bra, og jeg forventer at det ikke vil bli noe mer problematisk på Linux.

 

Har en gammel P3-maskin stående, som jeg kan "øve" meg på, men jeg vil ha noe brukervennlig fremfor mest mulig hardcore, for å si det sånn.

 

I tillegg må systemet være enkelt å oppgradere, og stabilt. Er avhengig av å kjøre "remote desktop" (VNC e.l.) mot boksen, så dette må også fungere prikkfritt.

 

 

Husk: Med "beste" ligger også begrepet brukervennlig inne. :cool:

 

Kommer nok til å anskaffe ny hardware til dette formålet, blir isåfall en eller annen P4-variant, hovedkort med Intel chipset og Promise S-ATA kontrollere.

 

Så, noen tips?

 

EDIT: Dette skal altså ikke være en REN filserver, så vanlig desktop-miljø må være tilstede. Derimot skal den stå på 24/7 med en del disker i RAID-5.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siden du også skal bruke den til desktop så tror jeg ikke akkurat CentOS eller Red Hat er det beste alternativet

 

Ubuntu

Fedora

SuSE

Mandriva

 

er alle brukervennlige distroer som har det du trenger.

5306227[/snapback]

 

Takk. Skal ta med meg den lille test-pc'en hjem i jula og prøve meg litt frem. Dette blir bra. :thumbup:

Lenke til kommentar

De erfaringer jeg har med RPM er fra Red Hat 6.0 og Mandrake 8.1 (eller var det 7.x, litt usikker). Fungerte vel egentlig helt greit. Hadde kanskje noe små problemer med deps hvis jeg ikke husker helt feil. Uansett en god stund siden, regner med at ting går framover der i gården også :)

Endret av olear
Lenke til kommentar

RedHat Enterprise, eventuellt CentOS om du vil spare penger.

Fedora for å teste ting.

 

Ang rpm/deb-krigen: forskjellene mellom rpm og deb i seg selv er vel temmelig minimale. Det er en zipfil med et program/bibliotek og noen tips om hva dette programmet trenger for å kjøre pluss noen scripts for å hjelpe til å sette det opp. Den største forskjellen er vel at rpm er laget for å være mest mulig tyst, mens deb har muligheten til å stille brukeren spørsmål under installasjon og oppdatering.

 

Forskjellen har alltid ligget i at debian har hatt apt-get, mens rpm-distroene ikke har hatt noe tilsvarende (fungerende system). SuSE har yast, noe som funker sånn halvveis, og Redhat/Fedora/CentOS (som egentlig er samme sak, mer eller mindre) hadde up2date, som funka temmelig dårlig. Men nå har sistnevnte gruppe fått yum, som er et verktøy som tilsvarer apt - bortsett fra at det faktisk skjønner "multilib"-systemer (systemer med både 32- og 64-bits applikasjoner installert - nesten alle AMD64 installasjoner er multilib).

Lenke til kommentar
RedHat Enterprise, eventuellt CentOS om du vil spare penger.

Fedora for å teste ting.

 

Ang rpm/deb-krigen: forskjellene mellom rpm og deb i seg selv er vel temmelig minimale. Det er en zipfil med et program/bibliotek og noen tips om hva dette programmet trenger for å kjøre pluss noen scripts for å hjelpe til å sette det opp. Den største forskjellen er vel at rpm er laget for å være mest mulig tyst, mens deb har muligheten til å stille brukeren spørsmål under installasjon og oppdatering.

 

Forskjellen har alltid ligget i at debian har hatt apt-get, mens rpm-distroene ikke har hatt noe tilsvarende (fungerende system). SuSE har yast, noe som funker sånn halvveis, og Redhat/Fedora/CentOS (som egentlig er samme sak, mer eller mindre) hadde up2date, som funka temmelig dårlig. Men nå har sistnevnte gruppe fått yum, som er et verktøy som tilsvarer apt - bortsett fra at det faktisk skjønner "multilib"-systemer (systemer med både 32- og 64-bits applikasjoner installert - nesten alle AMD64 installasjoner er multilib).

5315111[/snapback]

 

 

Spar meg. YaST virker minst like bra som yum, og som nevnt: Apt skjønner multilibs helt fint, om de har forskjellig navn:

 

Apt has zero problems with mixing 32bit and 64bit packages IF the packages

have different names. Suse packages their 32bit stuff for x86_64 with

something like libfoo32bit names which circumvents the whole problem. Apt

just can't sanely support packages having same name but different arch

being simultaneously installed (+ a bunch of other misc related details)

Lenke til kommentar

Yes! It's a packagewar; flame on, mr. Johnny Storm.

 

Hvis en leser dette i perfektum stemmer det:

However, RPM too suffers some serious shortcomings. The basic problem is that RPM will inform you about dependencies, but it won't automatically resolve them. The scenario goes like this: you try to install Package-A but it fails and generates an error message saying that you need Package-B. So you fetch Package-B and try to install it, only to receive an error message that Package-B requires Package-C. And of course, Package-C won't install because you don't have Package-D. This frustrating situation has become known as "dependency hell."

Men nu går alt så meget bedre.

Dep-hell kan forekomme i de fleste distroer, jeg syns det er viktig å være ærlig med seg selv. Si: "jeg bruker <sett inn navn på pakkesystem> pga personlig preferanse"

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Vel.. up2date virket nesten aldri, når det gjorde det, var det det treigeste programmet jeg noensinne har sett, masse trøbbel med bugs etc (faktisk så har jeg de siste to årene fått ca. en mail om en spesiell bug i up2date som de aldri helt har greid å fikse... Jeg rapporterte den en gang, og masse RHEL-gammelversjon-brukere er hissige på grunn av den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...