Gå til innhold

Western Digital 120GB Gir høyfrekvent lyd


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en PC som vanligvis står på 24/7. I natt hadde den tydeligvis slått seg av selv (aner ikke hvorfor) og når jeg startet opp igjen så ga min WD 120GB fra seg en høyfrekvent lyd, som aldri har vært der før.. Og litt sånn lys lyd om man slår av maskinen og hører at turtallet synker på disken. Hva kan være galt? Temperatur? Det kan være litt temperaturendringer på rommet. Da jeg pleier å ha rundt 20-25 grader i rommet om dagen, og kanskje 15 grader om natten. Kan dette ha hatt innvirkning? Jeg har ingen spesiell kjøling på harddisken. Men overvåkning forteller at MB ligger jevnt på 25 grader og CPU på 35, så jeg skal ikke tro det er noe spesielt varmt for HD'en til å jobbe.

Jeg begynner å bli litt redd for at disken takker for seg. Men det er da litt dårlig det, da disken er bare litt over 2 år gammel :thumbdown:

 

Kan det hende at det gir seg om jeg slår av maskinen noen timer, og lar den få en pause?

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er et klar tegn på at hardisken er på dødens rand, ta vertfall backup av alt viktig og håp på at det bare var et engangstilfelle!

5304688[/snapback]

 

Ach... Kjipe greier! Men hvorfor kan den bare helt uten videre begynne sånn? Jeg bruker jo disken nå, den fungerer uten problemer også... Regner med jeg må finne meg en ekstern disk og kopiere over alt... Så får jeg se om disken kanskje slutter om jeg lar den stå av i noen timer!

 

Takk for svar btw:)

Lenke til kommentar

Det du hører er mest ssannsynlig disken som spinner ned pga kræsj mellom plate og hode. Isåfall er det høyst tvilsomt om disken din vil overleve stort mye lengre med aktiv bruk. Ikke for å si noe negativt om western(ehem) så er det etter min erfaring et problem som viser seg med langt større hyppighet blant (vanlige)western-disker enn noe annet(etter at IBM storage ble kjøpt opp iallefall). Dør den helt kan det være et tips å fryse disken ned, som en siste nødløsning.

Lenke til kommentar
Det du hører er mest ssannsynlig disken som spinner ned pga kræsj mellom plate og hode. Isåfall er det høyst tvilsomt om disken din vil overleve stort mye lengre med aktiv bruk. Ikke for å si noe negativt om western(ehem) så er det etter min erfaring et problem som viser seg med langt større hyppighet blant (vanlige)western-disker enn noe annet(etter at IBM storage ble kjøpt opp iallefall). Dør den helt kan det være et tips å fryse disken ned, som en siste nødløsning.

5304741[/snapback]

 

Men den fungerer helt bra ennå da.. Det er bare at det er en jevn pipelyd som er litt irriterende. Sånn som man hører på eldre maskiner.

 

Slik høres lyden ut: PS: Det er bare pipe-lyden som kommer fra harddisken, resten kommer fra omgivelsene

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar
Dette irriterende problemet har jeg hatt med flere WD disker. Det betyr nødvendigvis ikke at dem er på dødens rand, som nevnt tidligere i denne tråden.

 

Kan virke som om dette er et problem med WD serien, da jeg også har en del bekjente med samme problem.

5308521[/snapback]

 

Håper inderlig det! Du fikk ned pulsen min litt nå;) Men er det noe å gjøre med det? Har prøvd å la maskinen stå avslått i hele natt, men problemet er der, ekstra kjøling står på også.. Men til ingen nytte.. Det var i et lite sekund at lyden ble lavere, men så fortsatte det igjen:P Jeg har flyttet innholdet over på min eksterne da, i tilfelle... Men jeg som likte denne disken så mye... Æsj!

Lenke til kommentar
Har hatt så alt for mye problemer med WD disker opp igjennom årene til at jeg kan like noe som helst ved dem. Kjører gode PSUer og god kjøling, og det er KUN WD disker som har vært trøblete.

 

Jeg vil påstå det er en grunn til at dem ofte er billgere enn sine konkurrenter.

5308561[/snapback]

 

Jepp, liker Seagate mye bedre!! Stillegående, og pålitelig. Har en 200GB sådan.

Lenke til kommentar

Denne lyden har vel alltid vært til stede i alle harddisker i større eller mindre grad, helt til produsentene startet å bruke FDB-motorer ("rene" oljelagre fremfor kulelagre). Western Digital er produsenten som har vært senest ute med å implementere denne teknologien i diskene sine. Selv etter at de startet med det, er det likevel disse diskene som har kommet dårligst ut i tester når det gjelder støynivå. Har du først fått denne lyden, blir du neppe kvitt den. Det som -kan- ha skjedd med disken din, er at det begynner å bli lite med olje i et kulelager, slik at du hører lyden av metall som møter metall i høy hastighet. Dette påfører disken ytterligere slitasje. Jeg ville reklamert på disken og spurt om det var mulig å få byttet den i et annet merke.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...