Gå til innhold

Vifte ødelagt? Fikse?


En græll grill

Anbefalte innlegg

Jeg har et nVidia Geforce 6800LE grafikk kort. Har hatt det i et år nå. Vifta hadde i det siste laget rare lyder, som om vifta skraper i noe.

Så skjedde det at når jeg skrudde på pc'en idag ville ikke vifta snurre :S Grafikkortet var på 90 grader med en gang så jeg skrudde fort av pc'en og støvsugde vifta litt. Antok at det var støv som var i problemet.

Nå snurrer vifta tilsynelatende bra, men etter litt spilling er kortet blitt 95 grader (litt mye?) Vifta lager heller ikke lyd lenger, derfor mistenker jeg at den snurrer saktere enn før, kan ikke huske den har snurret helt rolig noen gang.

 

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette, for å få temperaturen ned? Eller er ikke det for høy temp.? Noen måte å rense vifta på? Kan ikke så mye med å ta ut/inn kort, hvis det er nødvendig hadde det vert fint med en guide.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et nVidia Geforce 6800LE grafikk kort. Har hatt det i et år nå. Vifta hadde i det siste laget rare lyder, som om vifta skraper i noe.

Så skjedde det at når jeg skrudde på pc'en idag ville ikke vifta snurre :S Grafikkortet var på 90 grader med en gang så jeg skrudde fort av pc'en og støvsugde vifta litt. Antok at det var støv som var i problemet.

Nå snurrer vifta tilsynelatende bra, men etter litt spilling er kortet blitt 95 grader (litt mye?) Vifta lager heller ikke lyd lenger, derfor mistenker jeg at den snurrer saktere enn før, kan ikke huske den har snurret helt rolig noen gang.

 

Er det noen som vet hva jeg kan gjøre med dette, for å få temperaturen ned? Eller er ikke det for høy temp.? Noen måte å rense vifta på? Kan ikke så mye med å ta ut/inn kort, hvis det er nødvendig hadde det vert fint med en guide.

5304625[/snapback]

 

Se om du finner noen guider, eller om du evt. kan ta med deg PC'en til noen som er erfaren, også bytter du ut vifta, det vil jeg anbefale deg:)

Lenke til kommentar
Takk for alle gode svar :thumbup:

 

Oljet vifta jeg, det gjorde susen. Så god som ny ;)

Temp. under 70 ved same arbeid som fikk den over 90 tidligere.

5307798[/snapback]

 

Syns 70 grader er alt for mye jeg:P Hyler og skriker om det kommer over 50 jeg;) Kommer en komponent oppi 60 under spilling eller noe, så kommer jeg med støvsugeren!

5308530[/snapback]

 

 

Kanskje jeg er skikkelig lam, men hvordan holder dere oversikten over tempen på de forskjellige komponentene når dere spiller? :hmm:

Lenke til kommentar
Kanskje jeg er skikkelig lam, men hvordan holder dere oversikten over tempen på de forskjellige komponentene når dere spiller? :hmm:

5316549[/snapback]

Det lurer jeg også på, og har man tid til å finne frem støvsugeren og åpne kabinettet?

 

Hmm, angående sistnevnte så er det vel dem som har PC'en stående på skrivebordet med en dør i siden. Jeg har den stuet godt inn i en hylle på skrivebordet, og for å få den frem, må jeg koble fra alt. Og jeg har ingen dør i kabinettet heller.

Lenke til kommentar

Jeg har 9600xt.. og det er det eneste som lager lyd i hele pc'en :p

 

Hadde det ute for å fjærne støv og slikt nettop og årøvde å starte maskinen uten skjermkortet.. såvidt jeg hørte at den var på, men når skjermkortet kom inn igjenn så er det mye bråk..

 

men til poenget.. Vil den bli stillere om den smøres?, og er det noen spesiell olje jeg må bruke?

Lenke til kommentar

Eg har mekket i stand en forum/msn PC som eg bruker i romjula, da min "monster" PC står på hybelen. Har et GF4TI kort som viner litt i svingene, så vurderer om eg skal nytte tipsene over for å eliminere dette. ELLER, eg fjerner stock kjølinga å moser på en annen kjøling :!: Mest lyst til det siste forsåvidt :innocent:

Lenke til kommentar
Eg har mekket i stand en forum/msn PC som eg bruker i romjula, da min "monster" PC står på hybelen. Har et GF4TI kort som viner litt i svingene, så vurderer om eg skal nytte tipsene over for å eliminere dette. ELLER, eg fjerner stock kjølinga å moser på en annen kjøling :!:  Mest lyst til det siste forsåvidt :innocent:

5334127[/snapback]

 

Her kan du vel glatt fjerne viften og bare kjøre på med en feit ribbe!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...