Gå til innhold

Kjørte på rødt


Corn

Anbefalte innlegg

Er ikke bare trådstarter som var heldig, møtte Politiet i motgående selv en kveld i desember. Bilen jeg kjørte hadde ikke skilter, men hadde forsikring. Skiltene var bare forsinket, men det så ikke videre redelig ut. Det at jeg lå gode 20-30 km/t over grensen gjorde ikke saken bedre...

 

Var sikker på at han kom til å snu og komme etter meg, men den gang ei. Heldig! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha...

 

Ein gang for lenge sida stoppa eg for eit eller anna i vegen, i motgående kjøyrfelt stoppa ein politibil.

 

Huska ikkje kva det var vi stoppa for, i allefall stod vi der, også tenkte eg; jaja har da alt i orden eg, lappen med meg og bilbelte på etc... heilt til eg ser han blinker til meg... ups! lysa var vist ikkje på!

 

Skjedde ingenting der, var jo midt på dagen også. Skal sei eg skvatt litt da ja.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

lovdata.no:

-----

4. Trelyssignal har følgende betydning:

 

Ved rødt lys må kjørende ikke passere hovedsignal eller stopplinje. Gående må ikke begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare.

 

Rødt lys sammen med gult lys har samme betydning som rødt lys, men varsler at veksling til grønt lys vil skje straks.

 

Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom vegen er fri. Gående kan krysse kjørebane.

 

Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare.

 

-----

Kan legge til at je kjørte på gult lys på oppkjøring, og fikk faktisk ros av sensor. Det skal være veldig rødt før man skal få bot for det, iallefall når lovverket kan tolkes såpass vidt som det kan her.

Lenke til kommentar

Satt i min egen verden på vei hjem fra en kamerat, var tidlig på natta på en ukedag og få biler ute å kjørte.. Kom til en strekke der det er 2 kryss etterhverandre.. Første var grønt og fint men neste ble gult når jeg kom nærme og ble nok rødt mens jeg kjørte igjennom.

 

Hørte så en fin bæbu lyd og så et fint blått lys som blinka.. Stoppa pent langs veien og en politimann kom og skulle se førerkort og vognkort.. Han sa at det var nok litt rødt det jeg kjørte på og lurte på om jeg hadde fått det med meg. Sa det som det var, at jeg mente det var farligere å stoppe enn å kjøre videre(Dette skjedde ca 2 mnd etter at ejg fikk lappen så huska det gaarden har gjort FET i posten over).

 

Politimannen var i og for seg enig, spurte om jeg tidligere hadde fått bøter osv.. Det hadde jeg ikke.. Fikk faktisk lov til å blåse :p spurte pent om det. Politimannen sier da før han går; Det å ta noen for å kjøre på rødt skal mye til uansett, Pass heller på hvor fort du kjører. Ha en fin natt videre..

 

 

Så tror nok det skal en del for å greie å bli tatt for dette..

Lenke til kommentar
Det har seg sånn at du ikke klarer å stoppe innen det er rødt så kan en egentlig bare kjøre. Men rekker man å stoppe så må man stoppe.

5308215[/snapback]

Du skal stoppe på gult. Og det er ikke lov å øke farten for å prøve å komme inn i krysset på gult. Forøvrigt, de som har grønt har ikke klar bane før krysset er tomt.

Lenke til kommentar
Det har seg sånn at du ikke klarer å stoppe innen det er rødt så kan en egentlig bare kjøre. Men rekker man å stoppe så må man stoppe.

5308215[/snapback]

Du skal stoppe på gult. Og det er ikke lov å øke farten for å prøve å komme inn i krysset på gult. Forøvrigt, de som har grønt har ikke klar bane før krysset er tomt.

5419920[/snapback]

 

Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks, og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere signalet eller stopplinjen hvis kjøretøyet er nådd så langt fram at stans ikke kan skje uten fare.

 

Var detta jeg ville fram til da. Gasser selv littegrann på da noen ganger... og kjører på gult men da har jeg ikke sjangs til å stoppe....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Når jeg kjører buss med 50 passasjerer skal en helst ikke bremse hardt. Kjørelæreren min sa jeg skulle kjøre som om alle hadde et glass konjakk i hånda ;)

 

Det er da enkelte lyskryss hvor det går så raskt fra gult til rødt at det er umulig å stoppe opp hvis det skal gjøres behagelig. Et av disse er ved Samfundet i Trondheim. Her hadde politiet nylig rødt-lys-kontroll. Var faktisk også noen syklister som fikk bot da ;)

 

Men har hørt at så lenge du passerer stopplinja før det er rødt, så går det greit. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Men har hørt at så lenge du passerer stopplinja før det er rødt, så går det greit. Stemmer det?

5880779[/snapback]

 

I teorien ja. Så lenge du har passert stopplinje/ siste lysstolpe FØR det blir rødt har du ikke kjørt på rødt.

 

Syns ikke lyskrysset ved samfundet er så ille

Lenke til kommentar

Hender jeg selv kjører på rødt hvis det ikke innebærer fare, fordi at tiden fra jeg får rødt til kryssende trafikk får grønt er tross alt noen sekunder,og så lenge det ikke er noen fotgjengere og slikt så er det relativt ufarlig i mine øyne ;)

Men ja, vet at man egentlig bør stoppe, men i de situasjoner der man har såpass bra fart og må bremse ned samt at det nettopp har blitt gult er det rett og slett ikke vits i å stoppe, bare for og følge reglene liksom ;)

Tenk litt fornuftig sier jeg bare.

Og ja, jeg vet jeg kommer til å bli "hengt" nå, men la gå :p

Lenke til kommentar
Vil bare spørre deg jeg Kremt: Du vet hva straffen for å kjøre på rødt er?

Er du mann nok til å ta straffen om du blir tatt og ikke begynner å klage på at det ikke var noe farlig situasjon osv, osv, så skal jeg ikke komme med noen kjipe komentarer til deg :)

5888670[/snapback]

Straffen er vel 5800,- i bot og et par prikker :innocent:

Forståelig at det er såpass til straff :ermm:

Lenke til kommentar
5200 er det tenker jeg..

Bare du er forberedt og ikke klager på den bota du får så skal jeg ikke si noe mer..

Ja, det er forstålig at det er såpass..

5899371[/snapback]

Slapp av nå folkens, jeg er ganske så rolig av meg i trafikken, så det går nok bra :)

Skal legge ut info om det her hvis/når jeg får en bot :)

Den boten jeg anser det som mest sannsynlig at jeg får, er enten for piggdekk eller ulovlig parkering.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Du skal stoppe på gult. Og det er ikke lov å øke farten for å prøve å komme inn i krysset på gult. Forøvrigt, de som har grønt har ikke klar bane før krysset er tomt.

5419920[/snapback]

 

Finnes så klart en grense her, er du bare få meter fra krysset med en fart på 30-50 km/t SKAL du kjøre. Dette har med flyt i trafikken å gjøre og slippe unødvendig nødbremsing som kan forstyrre bilen bak.

Lenke til kommentar
Kan politiet ta meg når jeg er HELT alene i krysset, og sensoren ikke reagerer på scooteren ? mao, jeg og scooterne er for lette :o

5325710[/snapback]

 

Nei, er du helt alene er det ikke politi der heller :w00t:

 

PS! Har du noen gang stått i ett helt tomt rom? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...