Gå til innhold

Bør chattekanaler ta ansvar?


Anbefalte innlegg

17 åring tok selvmord.

 

Altså. Burde alle chattekanaler ta ansvar for at deres "brukere" ikke skal hoppe i døden? Er det bare jeg som synes dette høres forferdelig dumt ut? Svenske eksperter sier at chattekanalene må ta mer ansvar? Unnskyld meg, men skal hver jævla chattekanal ha et fordømt støtteapparat for folk som har problemer?

 

Ta irc som et eksempel.

 

Gothic18: Jeg vil ta selvmord.

Admin: Javel. Hvorfor?

Ghotic18: Fordi livet suger.

Admin: Ok.

Ghotic18: Hadet.

 

Vil du fortelle meg hvorfor i helvette admin skal bry seg? Har han som operatør noe som helst ansvar for hva de som er inne på kanalen hans gjør på fritiden? Og hvordan skal han greie og hjelpe fyren? "Oh, han er inne i min kanal. På tide og dra fram støtteaparatet!"

 

- De bør ha kontroll og muligheten til å tilby hjelp til mennesker som åpenbart planlegger selvmord, sier Michael Westerlund forsker ved Nationellt centrum för suicidforskning och prevention av psykisk ohälsa, til Expressen.

 

Hvordan i helvette skal de få til det? Et jævla støtteaparat i hvert forum og hver irc kanal?

 

Er det bare jeg som synes at dette høres ufattelig dumt ut? Og at det høres mer ut som et forsøk på å skyve skylden over på det store skumle internettet? Hvorfor tror dere den 17 åringen tok selvmord? Fordi han snakket med noen på en irc kanal? Get real!

 

Voldelige spill, voldelig musikk, og chattekanaler er jo roten til alt ondt. Vi skjønner jo det. Såklart. Om noen tar selvmord, eller dreper noen. For GUDS skyld ikke skyld på foreldrene eller psykiske problemer. Nei nei, her er det musikken, spillene og chattingen.

 

I mine øyne blir dette så altfor dumt. Det blir rett og slett bare for dumt.

 

Tar jeg feil? Er jeg en kynisk idiot? Eller har jeg rett?

Endret av Pasient-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er bare så SYKT irriterende, når noen virkelig har bestemt seg for å ta selvmord vil aldri i livet hjelpe om noen på en irc kanal eller forum sier ''ikke gjør det''

 

Når en totalt ukjent person sier dette skal liksom noen sitte å følge med om det blir svart korrekt å ikke oppmuntrene?

 

Så altså Hvis ikke vi på ''det store stygge internettet'' klarer å stoppe dem så har vi oppmuntra dem, å dermed er det vår feil, mens de som har hoppa forran toget de hadde ikke noe å si i dette ?

 

Å foreldrene har værtfall ikke noe skyld i dette, å miljøet har altså 0 innvirkning på en slik avgjørelse?

 

NEI dette blir bare så alt for dumt kall meg gjerne kynisk men da kan heller du prøve å ta annsvar, prøv du å holde følge med alle irc kanaler å forum så ingen kommer å snakker om selvmordet de plan legger...

 

BLAME US!!

 

Data musikk internett vi har skylden i nesten alt nå, vi har fått sex med mindreårige, kidnapping, svinkjøring, vold, drap voldtekt, skytinge osv osv, alt detter pga spill som GTA3 å de som har spilla det å gjør noe galt ville ALDRI gjort dette om de ikke hadde spilla det spillet....????

Lenke til kommentar

Jeg synst dere overreagerer.

 

I min mening så handler ikke dette om at hver chatte-kanal skal være et støtteaparat eller hva nå enn det er. Jeg mener her artikkelen heller burde appelere til folks samfunnsansvar. Om man legger ut og planlegger å drepe seg selv på en IRC kanal så er jo dette et rop om hjelp. Og da er det folks "ansvar" å være støttende og motvirke en slik handling like mye på IRC som om du skulle snakket med personen ellers.

 

At man skal kreve at kanaler har et støtteaparat synsest jeg blir å dra det unødvendig langt. Folk burde av seg selv ta initiativ til å hjelpe - og dermed henvise til kanaler der man f.eks kan få hjelp (dersom det skulle være nødvendig).

Det ville i alle fall jeg gjort, alle har et ansvar når noe slikt skjer.

Endret av troyel
Lenke til kommentar

Synes det er et håpløst forslag. Det har ikke noen mulighet for å fungere, så hvorfor da foreslå det? I tillegg så er de svært raske til å skylde på ting som internett og spill. Om noen tar sitt eget eller andres liv så er det seriøse problemer et annet sted, og man bør ikke i frustrasjonen skylde på alt annet. Det er helt andre steder disse problemene blir plukket opp, og ikke i chatte-rom på nettet.

Lenke til kommentar
Synes det er et håpløst forslag. Det har ikke noen mulighet for å fungere, så hvorfor da foreslå det? I tillegg så er de svært raske til å skylde på ting som internett og spill. Om noen tar sitt eget eller andres liv så er det seriøse problemer et annet sted, og man bør ikke i frustrasjonen skylde på alt annet. Det er helt andre steder disse problemene blir plukket opp, og ikke i chatte-rom på nettet.

5305420[/snapback]

Åh? Er du så sikker på det? Folk har forskjellige plasser å få ut frustrasjon, internett msn irc er fullverdige kanaler å få ut slik frustrasjon. Er ikke alle som viser ting utad.

Lenke til kommentar
Synes det er et håpløst forslag. Det har ikke noen mulighet for å fungere, så hvorfor da foreslå det? I tillegg så er de svært raske til å skylde på ting som internett og spill. Om noen tar sitt eget eller andres liv så er det seriøse problemer et annet sted, og man bør ikke i frustrasjonen skylde på alt annet. Det er helt andre steder disse problemene blir plukket opp, og ikke i chatte-rom på nettet.

5305420[/snapback]

Åh? Er du så sikker på det? Folk har forskjellige plasser å få ut frustrasjon, internett msn irc er fullverdige kanaler å få ut slik frustrasjon. Er ikke alle som viser ting utad.

5305573[/snapback]

Ja, selvfølgelig kan de bruke internett til utløp for meninger/frustrasjon, men man kan ikke legge ansvaret på de tilfeldige menneskene som er der. Ansvaret ligger andre steder.

Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig kan de bruke internett til utløp for meninger/frustrasjon, men man kan ikke legge ansvaret på de tilfeldige menneskene som er der. Ansvaret ligger andre steder.

5305586[/snapback]

 

Hvorfor er det alltid snakk om hvem som har ansvaret og om noen i det hele tatt har ansvar for noe som helst? Jeg mener faktisk at det ikke er for mye å håpe på at folk orker å engasjere seg i andre menneskers skjebne. Selv om ingen skal ha skylden eller kan klandres virker det for meg som at folk må ha helt klart definerte ansvarsområder før de gidder å lette en finger for å gjøre noe. Jeg føler folk stort sett gir faen i andres liv og skjebne så lenge de selv og deres nærmeste ikke berøres av det.

Lenke til kommentar
I min mening så handler ikke dette om at hver chatte-kanal skal være et støtteaparat eller hva nå enn det er. Jeg mener her artikkelen heller burde appelere til folks samfunnsansvar. Om man legger ut og planlegger å drepe seg selv på en IRC kanal så er jo dette et rop om hjelp. Og da er det folks "ansvar" å være støttende og motvirke en slik handling like mye på IRC som om du skulle snakket med personen ellers.

Enig! Har selv opplevd å møte folk på stupet, over telefon eller ansikt til ansikt. Med littegranne empati merker en om dette er reelt eller tull. Om det så er "bare" et rop om hjelp bør en ta seg litt tid til sine medmennesker.
At man skal kreve at kanaler har et støtteaparat synsest jeg blir å dra det unødvendig langt. Folk burde av seg selv ta initiativ til å hjelpe - og dermed henvise til kanaler der man f.eks kan få hjelp (dersom det skulle være nødvendig).

Det ville i alle fall jeg gjort, alle har et ansvar når noe slikt skjer.

5304462[/snapback]

Enig igjen.

 

En bør også tenke på alternativet: de som ikke gadd å svare som er igjen etter at en gjorde alvor av tankene om å ta livet sitt. En kollega fortalte meg at noen hadde tatt livet sitt i skoleklassen, og alle som var igjen i klassen var merket av dette i ettertid. Det å ta ansvar her dreier seg både om folk i fare for å begå selvmord og om alle som står rundt.

Lenke til kommentar
Det er såpass mange attention whores der ute som roper om selvmord, men så gjør de det ikke likevel. Når man har ropt ulv ulv mange nok ganger så går folk lei av å bry seg.

 

Så nei, man kan ikke kreve at andre skal ta ansvar for deg. Ta ansvar for ditt eget liv, og ulv-ulv ikke til andre.

5307523[/snapback]

 

 

Det du viser nå er den generelle holdningen til feks. det norske samfunn. Likegyldighet er farlig nok som det er, og jeg oppfatter holdningen som at en skal kun tenke på seg selv.

En som roper ulv og ikke gjennomfører det er ikke ensbetydende med en person som søker selskap.

Det kan faktisk være et reelt rop om hjelp. Dette i likhet med aggresjon o.l kan være stille rop om hjelp.

 

Jeg undres om du egentlig tror deppresjoner går over i løpet av natten? Normal behandlingstid for slik er år, ikke timer eller minutter. Men folk som bryr seg skaper en effekt som forenkler situasjonen for "offeret" betraktelig. Dette kan igjen overføres til at den mørke situasjonen blir noen hakk lysere...osv osv.

 

 

Det er vanskelig å oppretteholde det instittutet foreslår, men på generell basis så skader det ikke deg som person å vise empati fremfor likegyldighet ovenfor dine med mennesker.....

 

PS! jeg er ikke perfekt, men jeg prøver :p

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Empati er fine greier, men når man er så desperat etter å tilfredsstille andre så blir man bare sittende igjen som en naiv stakkar når man gang på gang går på en smell fordi man blir misbrukt av attention whores.

5314449[/snapback]

 

Jeg ser problematikken der, men jeg vil gå så langt som å si at "tenk på deg selv, og bare deg selv" ikke bare er samfunnsfientlig, men også en fare for verden. For den smitter raskt, og jo flere personer som bare tenker på seg selv og ingen andre, jo større sjanse (føler jeg og tror jeg) er det for at man vil se langt flere personlige tragedier.

Lenke til kommentar

vi kan da ta et eksempel her på forumet. hadde ne bruker startet et emne som heter " hadebra, eg skal ta selvmord"

 

hva tror dere skjer her inne då? joda, nemlig, så kommer det en bruker å klager ovar at det er en sinnsykt usakelig post, og rapporterer tråden, så kommer det en modeator som har masse å gjøre samme dagen, å stenger tråden umiddelbart uten å bry seg.

 

Skal da liksom Ueland og gjengen ha ansvaret for at en bruker tar livet av seg?

 

Vegard :)

Lenke til kommentar

som andre har sagt før;

 

et slik påbud er i praksis vanskelig å gjennomføre, men det er ingenting som hindrer noen i å bry seg.

jeg reagerer på holdningen til tidligere siterte at noen mener en kun skal tenke på seg selv.

 

Kan jo sammenlikne det howzer sa om å ha blitt "utnyttet". Brenner du deg i kjærlighet eller vennskap x antall ganger vil du fremdeles fortsette. Hvorfor ikke med empati, bare undersøke litt mer før en slår på stortrommen :)

Lenke til kommentar
Jeg ser problematikken der, men jeg vil gå så langt som å si at "tenk på deg selv, og bare deg selv" ikke bare er samfunnsfientlig, men også en fare for verden.

Hvem er det sagt "tenk på deg selv, og bare deg selv"? Du er den eneste som har sagt det her.

 

Når det er sagt er vi alle egoister. Og vi har vel grovt regnet to typer egoister: De som er klar over det og bruker det til noe positivt, og de som ikke er klar over at de er egoister, og som blir destruktive og ikke skjønner at de bare er til skade for seg selv og andre.

 

For den smitter raskt, og jo flere personer som bare tenker på seg selv og ingen andre, jo større sjanse (føler jeg og tror jeg) er det for at man vil se langt flere personlige tragedier.

Alle er egoister. At noen prøver å gjøre noe med sin dårlige samvittighet eller for å desperat prøve å fornekte sin egen egoisme betyr bare at de "bryr seg" av egoistiske grunner.

Lenke til kommentar
Jeg ser problematikken der, men jeg vil gå så langt som å si at "tenk på deg selv, og bare deg selv" ikke bare er samfunnsfientlig, men også en fare for verden.

Hvem er det sagt "tenk på deg selv, og bare deg selv"? Du er den eneste som har sagt det her.

 

Det jeg sier er hvordan jeg oppfattet utspillet ditt. Ergo er det en fortolkning, og en litt mer direkte utgave av det jeg oppfattet du skrev tidligere

 

 

 

 

Når det er sagt er vi alle egoister. Og vi har vel grovt regnet to typer egoister: De som er klar over det og bruker det til noe positivt, og de som ikke er klar over at de er egoister, og som blir destruktive og ikke skjønner at de bare er til skade for seg selv og andre.

 

jeg har vanskelig for å være enig med deg her

 

For den smitter raskt, og jo flere personer som bare tenker på seg selv og ingen andre, jo større sjanse (føler jeg og tror jeg) er det for at man vil se langt flere personlige tragedier.

Alle er egoister. At noen prøver å gjøre noe med sin dårlige samvittighet eller for å desperat prøve å fornekte sin egen egoisme betyr bare at de "bryr seg" av egoistiske grunner. har du SÅ lite tillit til menneskheten

5314708[/snapback]

 

 

fete bokstaver er det jeg har skrevet :p

Lenke til kommentar
vi kan da ta et eksempel her på forumet. hadde ne bruker startet et emne som heter " hadebra, eg skal ta selvmord"

 

hva tror dere skjer her inne då? joda, nemlig, så kommer det en bruker å klager ovar at det er en sinnsykt usakelig post, og rapporterer tråden, så kommer det en modeator som har masse å gjøre samme dagen, å stenger tråden umiddelbart uten å bry seg.

5314476[/snapback]

Det var en tråd på forumet for et par måneder siden startet an en som slet. Tråden ble ikke stengt. Bortsett fra en eller to usakelige innlegg, viste de fleste seg voksne nok.

 

Alle er egoister. At noen prøver å gjøre noe med sin dårlige samvittighet eller for å desperat prøve å fornekte sin egen egoisme betyr bare at de "bryr seg" av egoistiske grunner.

5314708[/snapback]

Jeg vet ikke hvem du snakker på vegne av, men det er ikke for meg eller de aller fleste jeg kjenner. Empati betyr slett ikke at en er drevet av egoisme eller dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...