Gå til innhold

For eller mot norsk EU og EØS medlemskap


For eller mot norsk EU og EØS medlemskap  

235 stemmer

  1. 1. For eller mot norsk EU og EØS medlemskap

    • Er for norsk EU medlemskap
      56
    • Er mot norsk EU medlemskap, men for EØS medlemskap
      38
    • Er usikker/ingen formening om EU medlemskap, men for EØS
      13
    • Er mot både norsk EU og EØS medlemskap
      73
    • Er mot EU medlemskap, usikker/ingen formening om EØS
      31
    • Er usikker/ingen formening om hverken EU eller EØS
      18
    • Er usikker/ingen formening om EU medlemskap, men mot EØS
      1
    • Er for norsk EU medlemskap, men mot EØS medlemskap
      5


Anbefalte innlegg

En undersøkelse for å kartlegge forum medlemmenes ståsted innenfor EØS og EU. Resultatet vil bli brukt i Det politiske landskap - Innformasjonstråd (Den har fått nytt navn). Så gi din stemme for å påvirke hva som vil bli det demokratiske flertallet for forumets brukere. ;)

 

Anbefaler folk å lese argumentasjon og delta i diskusjon før man stemmer, spesielt om man føler man vet for lite om emnet.

 

I denne tråden kan dere poste hva dere stemte og kort hvorfor, om dere ønsker. Men diskusjon kan gjøres i følgende eksisterende tråder:

Ja eller nei til EU?

Myk makt, hard makt og EUs imperativ

 

Poll vil også være sticky i en ukes tid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo egentlig tvang, kan vi ikke melde oss ut av EØS?

5309258[/snapback]

Ja, det kan vi. Vi kan sikkert fortsette å drive handel med dem også, uten en slik avtale. Men det vil bli vanskeligere, og koste mer. De fleste ønsker nok god økonomi fremfor å være fri fra EU-direktiver. De er tross alt ikke så forskjellig fra lover og regeler vi lager selv.
Lenke til kommentar

Savner et "For EU, mot EØS" valg, men det er kanskje uinteressant?

Det er vel et pussig standpunkt, men jeg mener at dagens EØS avtale tvinger på oss EUs lover og regler uten at vi har sjans til å påvirke disse, og det taper Norge på.

Min mening er at Norge bør ut av EØS hvis neste EU-avstemning sier nei til EU, men dette kan jeg ikke gi uttrykk for i denne avstemning.

Lenke til kommentar
Savner et "For EU, mot EØS" valg, men det er kanskje uinteressant?

Det er vel et pussig standpunkt, men jeg mener at dagens EØS avtale tvinger på oss EUs lover og regler uten at vi har sjans til å påvirke disse, og det taper Norge på.

Min mening er at Norge bør ut av EØS hvis neste EU-avstemning sier nei til EU, men dette kan jeg ikke gi uttrykk for i denne avstemning.

5317884[/snapback]

Den kommer på plass nå, en liten glipp :)

 

Edit; Da er det fikset. Tråden er også løsnet.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Det finnes bare en gruppe i Norge som taper på Eu medlemskap og det er bøndene, som antaglig vil minste mye av sine subsider, men de er jeg i mot unasett.

 

Er vi medlem av EU har vi inflytelse over de forslagene som vi unasett må godtta gjennom EØS, i tillegg er vi med i en organsisasjon som har gjort et ufredlig europa relativt fredlig.

 

Mange er bekymret for at vi vil bli styrt mer utenfra enn i dag, men med Gerd Liv Valla som den effektive lederen i en gjennom korrupt regjering (ja, at AP får 12 mill for å gjøre som LO sier, ER REN KORRUPSJON) så er det egentlig abre en fordel.

Nasjonalsime er bare en uting, som vi kan klare oss uten.

 

EØS er vi forresten helt avhengi av handelsmessig. Det er liksom greit å slippe tollmurene inn til de landene vi handler desidert mest med.

Lenke til kommentar
Vil ikke ha noe av delene. Brenn i helvete. Og jeg orker ikke å forklare meningen mine.

 

OT: Noen sier at EU er bare nazismen i en snillere utgave?!

5321765[/snapback]

 

EU og nazisem har nok veldig veldig lite med hverandre å gjøre. Fint om du ville begrunnne dine meningenr når de uttrykkes såpass sterkt.

Lenke til kommentar

Det dummeste Norge kan gjøre er i hvert fall å kansellere EØS avtalen. Da sier jeg lykke til med eksport og import og da kan vi sitter her med all verdens olje som vi ikke vil bruke og synes synd på oss selv.

Tror rett og slett at mange ikke har peiling på hva denne avtalen innebærer. Folk blir veldig lett påvirket av andre mennesker uten å vite hva det faktisk betyr å være for eller i mot.

 

EU er en annen sak, men jeg tviler på at Norge vil stå utenfor for all fremtid. Vi betaler allerede mye til EU og mye av regelverkene blir innført i Norge uten at vi kan gjøre noe for å påvirke utformingen av dette.

Hele poenget med EU er jo at det skal være et samlet Europa som står sterkt og som kan møte fremtiden med en bred enighet om hvordan den skal være.

 

Den eneste grunnen til at Norge står sterkt alene er oljen. Med en gang Norge har hentet opp all oljen og gassen kommer kronen til å stupe. Da står vi der med lua i hånda og plutselig er ikke alt så lett for oss lenger. Oljeg og gassen har ført til at vi har blitt bortskjemte og tror at vi ikke trenger noen andre enn oss selv.

 

Hvor stod Norge etter krigen? Da hadde vi ingen ting. Og da mener jeg ingen ting. Uten Marshall hjelpen fra USA hadde vi vært 20 år tilbake i tid nå i dag. Denne hjelpen var betingelsesløs og uten den hadde dagens situasjon helt sikkert vært litt annerledes.

 

Uansett, Marshall hjelpen var bare et eksempel på at av og til, så kan man ikke klare alt selv. Det er greit at man skal ha tro på seg selv og ta utfordringer med strak arm, men å tro at alt samarbeid utenfor landets grenser bare medfører fortvilelse blir galt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...